علت آب آوردن زانو و روش های درمان آن

آب آوردن زانو یکی از مشکلات شایعی است که به دلایل مختلف برای افراد ایجاد میشود و می تواند بسیار خطرناک باشد. لذا از اهمیت بالائی برخوردار است. در این مطلب علل تورم و التهاب زانو و روش های تشخیص، درمان و راه های پیشگیری از آن نوشته شده است. اگر شما یا اطرافیانتان به این عارضه دچار شده با مطالعه این مطلب میدانید باید چه کنید!

التهاب زانو چیست؟

علت آب آوردن زانو چیست؟

آب آوردن زانو و یا به اصطلاح متورم شدن و التهاب زانو ممکن است بر اثر ضربه و یا آسیب به زانو ایجاد شود و علاوه بر آن پارگی رباط زانو، مینیسک و یا شکستگی استخوان نیز موجب متورم شدن و یا آب آوردن زانو می شوند.

آب آوردن زانو در اثر ضربه

از دیگر علت هایی که می توانند موجب ورم و یا آب آوردن زانو شوند عبارتند از:

1- گاهی ممکن است فردی بدون هیچ گونه آسیب دیدگی و یا ضربه دچار ورم زانو شود و زانوی آن بدون هیچ گونه ضربه و آسیبی آب بیاورد در اینصورت فرد دچار عفونت زانو و یا نقرس شده است.

2- زمانی که فردی بدون آسیب دیدگی دچار تورم تدریجی زانو شود آن فرد به آرتروز زانو مبتلا شده است و همین اتفاق منجر به ورم کردن و آب آوردن زانوی آن شده است.

3- آسیب دیدگی های خیلی شدید که منجر به خونریزی داخلی، تورم و کبودی می شوند می توانند باعث ورم زانو و التهاب آن شوند و فرد در این مواقع خیلی سریع باید به پزشک مراجعه کند و تحت مراقبت قرار بگیرد.

4- رسوب کلسیم که یک بیماری نادر می باشد و نسبت به سایر موارد شایع نمی باشد این بیماری شبیه نقرس می باشد و بر اثر رسوب کریستال های فروس سولفات کلسیم ایجاد می شود و تجمع این کریستال ها موجب درد و همچنین ورم ناگهانی زانو ها می شود.

5- روماتیسم مفصلی یکی دیگر از علت آب آوردن زانو می باشد که که این بیماری باعث خشک شدن و گرفتگی زانو،حساسیت به قرمزی و لمس زانو، درد و تورم می شود و اگر زانوی راست شما دارای این علائم باشد بعد از مدتی زانوی چپ شما نیز درگیر می شود و ممکن است مفاصل دیگری را نیز در بر بگیرد و در فعالیت آن ها نیز اختلال ایجاد کند این بیماری بر پوشش ظریف مفاصل اثر می گذارد.

6- وجود تومور یکی از بیماری های نادر و کمیاب می باشد که اگر در زانوی فردی ایجاد شود باعث ورم کردن و آب آوردن زانو می شود.

آب آوردن زانو چه علائم و نشانه هایی دارد؟

• ابتدا فرد با درد مفصل مواجه می شود.
  • گرفتگی و خشک شدن و سفتی مفاصل که با جمع شدن آب در زانو امکان خم و راست کردن آن سخت می شود.
  • کاهش دامنه حرکتی زانو
  • گرم شدن مفاصل و احساس درد در زانو به این دلیل است که زانو نمی تواند وزن بدن را تحمل کند و منجر به درد می شود.
  • تورم: جمع شدن آب اضافه در زانو باعث پف کردن و ایجاد تورم می شود.
تورم از مشخصات آب آوردن زانو

موارد ذکر شده از اصلی ترین نشانه ها و علائم آب آوردن زانو می باشد که در صورت ظاهر شدن این علائم و زمانی که داروهای مسکن تاثیری بر کاهش درد شما ندارد باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: علت انواع درد زانو هنگام خم شدن و روش های درمان

روش های تشخیص آب آوردن زانو چگونه است؟

استفاده از آزمایش های تصویر برداری:

اشعه ایکس: در این تصویر برداری به صورت خیلی دقیق مشخص می شود که زانوی شما با چه مشکلی مواجه شده است.

سونوگرافی:یکی دیگر از روش های تشخیص ورم زانو استفاده از روش سونوگرافی می باشد که در این روش نیز در رفتگی ها و کشیده شدن تاندون ها و … نیز نشان داده می شود.

ام ارآی: این روش از اشعه ایکس بهتر می باشد و جزئیات بیشتری را نشان می دهد و هرگونه مشکلی که برای زانوی شما ایجاد شده باشد در ام ار آی مشخص است.

روش های درمان تورم زانو

درمان التهاب و تورم زانو

1-مصرف داروها

زمانی که شما داروهای مسکنی را برای کاه درد های خود استفاده می کنید و آن ها تاثیری بر روی کاهش درد شما نمی گذارند و به بهبود شما کمک نمی کنند شما باید به پزشک مراجعه کنید و پزشک داروهای دیگری را به شما بدهد و در نتیجه درد های شما کاهش می یابد.

2-جراحی و روش های دیگر برای درمان

خارج کردن مایعات از زانو از روش های درمان ورم زانو

آسپیراسیون

بزل مفصل یکی از روش های درمان ورم زانو می باشد که در این روش به خارج کردن مایعات از زانو می پردازند و در نتیجه موجب کاهش درد های شما می شود و بعد از خارج شدن مایعات پزشک برای از بین بردن التهاب کورتیکواستروئید را به شما تزریق می کند.

آرتروسکوپی زانو

یکی دیگر از روش های درمان و از بین بردن ورم زانو آرتروسکوپی می باشد که در این روش لوله باریکی به نام آرتروسکوپ از طریق برش نازکی وارد زانو می شود و بافت های هم بند را از بین می برد و در نتیجه موجب بهبود و درمان آن می شود.

تعویض مفصل زانو

در صورتی که مفصل زانو به خوبی به درمان‌های دیگر واکنش نشان دهد، ممکن است برداشتن کیسه بورسا با عمل جراحی ضروری باشد. جراحی تعویض زانو یک گزینه برای موارد شدید است.

اگر پاهای شما نتواند وزن شما را تحمل کند و شما نتوانید وزن خود را کاهش دهید باید به عمل جایگزینی زانو برای ورم مفصل زانو بپردازید و علاوه بر این موارد پزشکان تمرین های زیادی را برای تقویت و عملکرد بهتر زانو ها به شما می دهند.

پی آر پی

زمانی که روش های ذکر شده کمکی به درمان درد و ورم زانو های شما نکرد پزشک روش پی آر پی را برای شما به کار می گیرد پی آر پی مفاصل و بافت های آسیب دیده را درمان می کند و به از بین رفتن تورم زانوهای شما کمک می کند.

درمان های خانگی برای آب آوردن زانو

درمان خانگی ورم زانو

سعی کنید مدت زمان استراحت خود را بیشتر کنید و زیاد از زانوهای خود کار نکشید تا درد شما کاهش یابد و بیشتر نشود زمانی که شما فعالیت های سنگین را انجام می دهید این امر موجب افزایش درد شما می شود بنابراین استراحت کردن نقش مهمی در کاهش دردهای شما دارد.

از کیسه یخ استفاده کنید و زمانی که در زانوهای خود احساس درد داشتید آن را هر دو یا چهار ساعت یکبار روی زانوی خود قرار دهید و با استفاده از یک بالش به بالا قرار گرفتن زانوی خود کمک کنید.

می توانید از مسکن هایی همچون استامینوفن و یا ایبوپروفن نیز برای کاهش درد های خود استفاده کنید.

ماساژ دادن نیز یکی دیگر از روش های موثر برای کاهش درد زانو های شما می باشد و با انجام آن می توانید به کاهش درد های خود کمک کنید.

ورزش برای درمان و کاهش ورم زانو

ورزش برای درمان ورم زانو

تمرینات ورزشی یکی از بهترین راهها در درمان و کاهش تورم زانو است که با تقویت عضلات و رفع گرفتگی ها می توان تا حد زیادی از بروز این مشکل پیشگیری کرد. از جمله حرکات ورزشی برای کاهش ورم زانو شامل:

حرکت لمس پا

حرکت لمس پا یکی از بهترین تمرینات کششی در تقویت عضلات است که در کاهش ورم زانو بسیار موثر است.

برای انجام این حرکت باید صاف بایستید و پس از خم کردن کمر، سعی کنید دست ها را به نوک انگشتان پا برسانید.

در انجام این حرکت توجه داشته باشید از خم کردن زانو پرهیز کنید و تمرکز خود را برروی کشش عضلات همسترینگ قرار دهید.

حرکت ساق پا

برای انجام این حرکت در صورتی که به حالت ایستاده قرار دارید به آرامی برروی نوک انگشتان خود قرار بگیرید. این حرکت در تقویت عضلات چهار سر ران بسیار موثر است.

فشاردادن و بالش بین پا

ورم زانو زمانی به کمک ورزش درمان می شود که عضله داخلی ران ها تقویت شود.

با قرار دادن بالشی در میان پاها و فشار آوردن به آنها می توانید عضلات پا را تقویت کنید و ورم را درمان کنید و فشار ناشی از آب آوردن زانو را کاهش دهید.

حرکت پشت ران

برای انجام این حرکت می توانید از صندلی یا دیوار استفاده کنید؛ روبه‌روی صندلی یا دیوار بایستید و دست خود را به دیوار بگیرید.

به‌آرامی با خم‌کردن زانوها پای خود را از پشت بالا آورده و عضلات پایتان را منقبض کنید. 5 ثانیه در همین حالت مانده و پایتان را به حالت اولیه حرکت بازگردانید. این حرکت را در 3 ست 15 تایی تکرار کنید.

چگونه می توان از آب آوردن زانو جلوگیری کرد؟

همانطور که گفتیم یکی از علت های آب آوردن زانو ایجاد آسیب و یا ضربه می باشد و به همین دلیل ما باید تا جایی که ممکن است مواظب باشیم تا آسیبی بر زانوهای ما وارد نشود و همچنین می توانید ماهیچه های اطراف زانو های خود را تقویت کنید تا مقاومت بیشتری در برابر ضربه داشته باشند.

ورزش

انجام ورزش های سبک نیز می تواند به شما کمک کند تا ماهیچه ها ی شما قوی شود و فشارهای سنگین بر آن وارد نشود.

تعادل وزن

تعادل وزن خود را حفظ کنید و از چاقی بپرهیزید زیرا اضافه وزن و چاقی نیز می تواند تاثیر زیادی بر روی آب آوردن و ورم زانو شود.

چه عواملی موجب تشدید شدن التهاب زانو ها می شود؟
عوامل آب آوردن زانو

انجام ورزش های سنگین

ورزش های سنگین فشار های زیادی را بر روی زانو های شما ایجاد می کند و ممکن است درد های شما را بیشتر کند و علاوه بر افزایش درد موجب افزایش تورم نیز شود بنابراین تا جایی که می توانید از ورزش های سنگین خودداری کنید و ورزش هایی از جمله یوگا و شنا را انجام دهید تا به زانوی شما آسیبی وارد نشود.

اضافه وزن

چاقی نیز از دیگر عوامل مهم و تاثیر گذار در ورم زانو ها می شود و همچنین در تشدید شدن ورم و آب آوردن زانو ها موثر می باشد پس سعی کنید وزن خود را کنترل کنید و اگر چاق هستید با رژیم غذایی مناسب به کاهش وزن خود اقدام کنید تا ورم زانوهای شما افزایش پیدا نکند و نخواهید درد زیادی را تحمل کنید.

ورم زانو در سنین بالا

افزایش سن نیز می تواند بر روی ورم زانو ها اثر مستقیمی بگذارد و در تشدید آن موثر باشد زیرا زمانی که سن فرد بالا می رود تجمع مایع مفصلی نیز افزایش می یابد و طبق تحقیقات انجام شده تجمع مایع مفصلی در افراد بالای 50 سال شایع است.

توصیه نهایی پزشک فوق تخصص زانو

دکتر جسین حاجی تقی فوق تخصص ارتوپدی

توصیه نهایی پزشک فوق تخصص زانو

در صورتی که اقدامات خود مراقبتی یا داروهای تجویزی باعث تسکین درد و تورم نشده باشند و اگر یک زانو قرمز شده و در مقایسه با زانوی دیگر گرم‌تر است، می‌توانید به  مطب دکتر حسین حاجی تقی  مراجعه نمایید.

به منظور تعیین علت تورم، ممکن است پزشک متخصص ارتوپد نیاز به بدست آوردن نمونه‌ای از مایع جهت کنترل عفونت، بیماری یا آسیب دیدگی داشته باشد. پزشک می‌تواند طیف وسیعی از گزینه‌های درمانی را بسته به علت آب آوردن زانو، شدت آن و سابقه پزشکی توصیه کند.

درمان معمولاً شامل داروهای مسکن، فیزیوتراپی، ورزش و روش‌هایی جهت بیرون کشیدن مایع از مفصل زانو می‌باشد. جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت برای تشخیص و درمان آب آوردن زانو می‌توانید با شماره‌های 09107765549 تماس بگیرید.