آرتروسکوپی زانو

آرتروسکوپی زانو چیست؟ برای درمان کدام یک از بیماریهای زانو استفاده می شود؟

فوق تخصص زانو

آرتروسکوپی زانو چیست؟

آرتروسکوپی زانو، یکی از موفق ترین روش های جراحی در حوزه ارتوپدی است که به تشخیص و درمان آسیب های زانو کمک می کند. جراحی پیچیده ای که توسط ابزاری به نام آرتروسکوپ انجام می شود و امکان مشاهده و بررسی مفاصل را برای پزشک متخصص ارتوپدی فراهم می کند.

آن چه که اهیمت دارد این است که بیمار باید با ماهیت این روش جراحی، خطرات احتمالی و مراقبت های دوران نقاهت آشنا شود. لازمه موفقیت این روش جراحی نیز آگاهی یافتن از موارد گفته شده می باشد.

پیش از جراحی آرتروسکوپی زانو

اقدامات قبل از آرتروسکوپی زانو

پیش از جراحی، شرایط جسمانی بیمار و مصرف هر گونه دارو و مکمل بررسی می شود. مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپیرین، ژلوفن و مکمل های گیاهی، از چند هفته قبل از جراحی باید قطع شوند.

بیمار باید ناشتا باشد. به همین خاطر، از خوردن و آشامیدن مواد غذایی، شش تا دوازده ساعت قبل از عمل باید خودداری شود.

استعمال سیگار و دخاینات نیز باید قبل از عمل کنار گذاشته شود. نیکوتین موجود در سیگار، روند بهبود را به تاخیر خواهد انداخت.

دلایل انجام جراحی آرتروسکوپی زانو

توجه داشته باشید که درد در زانو در تمامی موارد، منتهی به جراحی نمی شود و روش های درمانی موثر دیگری وجود دارد که به تسکین درد کمک می کنند. برخی دلایل انجام جراحی آرتروسکوپی زانو عبارت است از:

• پارگی منیسک. منیسکتومی، نام جراحی است که با برداشت بخشی از منیسک غضروف از مفصل زانو همراه است. منیسک، همانند ضربه گیری ما بین استخوان ها عمل می کند و نقش محافظتی دارد.
  • ترمیم منیسک. تریم منیسک، به بازگشت آناتومی زانو به حالت طبیعی کمک می کند. دوره نقاهت این روش کمی طولانی است، آن هم به این دلیل که خونرسانی به منیسک محدود است و ترمیم کار دشواری خواهد بود.
  • بازسازی رباط صلیبی. رباط صلیبی، یکی از چهار رباط اصلی زانو است که برای حفظ استحکام زانو بسیار مهم است. بازسازی رباط صلیبی عمدتا از طریق آرتروسکوپی انجام می شود.

آرتروسکوپی زانو چیست و این جراحی چه مدت به طول می انجامد؟

جراحی آرتروسکوپی زانو، در حدود نیم ساعت به طول می انجامد و بیمار تحت بیهوشی کامل قرار می گیرد.

جهت انجام این روش جراحی، سه تا چهار برش کوچک بر روی زانو زده می شود تا امکان قرارگیری آرتروسکوپ، ابزاری انعطاف پذیر به همراه دوربین متصل به آن، در داخل زانو فراهم گردد. در طول جراحی، سالین (آب نمک) استریل به داخل زانو ارسال می شود تا جراح راحت تر قادر به مشاهده و بررسی داخل مفصل باشد.

هر گونه پارگی منیسک یا آسیب دیدگی زانو با دقت برداشته خواهد شد. نتیجه نهایی، زانویی است صاف و ثابت.

برای کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره و تعیین وقت قبلی می توانید با شماره های 09107765549 – 02188879953 مطب دکتر حسین حاجی تقی متخصص ارتوپدی و فوق تخصص زانو و شانه تماس بگیرید. همچنین می توانید از صفحه اینستاگرام دکتر حسین حاجی تقی نیز دیدن فرمائید.

آمادگی برای عمل آرتروسکوپی زانو

بسیاری از پزشکان برنامه‌ای برای آمادگی قبل از آرتروسکوپی به بیماران پیشنهاد می‌کنند که ممکن است شامل انجام بعضی تمرینات ملایم نیز باشد.

لازم است شخص قبل از عمل درباره هر نوع دارویی که استفاده می‌کند، چه داروهای معمولی بدون نیاز به نسخه باشند و چه داروهایی که پزشک آن‌ها را تجویز کرده است، با پزشک خود صحبت کند. ممکن است لازم باشد فرد قبل از جراحی مصرف برخی از داروها را متوقف کند. این مساله حتی ممکن است شامل داروهای بدون نیاز به نسخه رایج مانند ایبوپروفن نیز بشود.

احتمالا لازم است بیمار از ۱۲ ساعت قبل از عمل از خوردن و آشامیدن غذا و نوشیدنی خودداری کند ، به خصوص اگر نیاز به بیهوشی عمومی باشد. پزشک باید اطلاعات مفصلی راجع به آنچه بیمار مجاز به خوردن یا آشامیدن آن است ، در اختیار او قرار دهد.

برخی پزشکان از قبل برای بیمار داروهای مسکن تجویز می‌کنند که فرد باید از قبل از عمل از آن‌ها استفاده کند تا برای دوران نقاهت و بهبودی آماده شود.

دوره نقاهت و مراقبت های آرتروسکوپی زانو

توجه داشته باشید که طول دوره نقاهت در هر بیماری متفاوت است. در صورت لزوم، باید تا چند هفته بعد از جراحی، هنگام راه رفتن از عصا و یا واکر استفاده شود. این کار با برداشتن فشار از روی مفصل درگیر، به کاهش درد نیز کمک خواهد کرد.

ممکن است بیمار تا چند روز بعد از جراحی، هنگام راه رفتن بلنگد، که به مرور این حالت برطرف خواهد شد.

برخی بیماران، دو هفته بعد از جراحی قادر به انجام کارها و  فعالیت های روزانه خود هستند، در حالی که ممکن است برخی بیماران به استراحت بیشتری نیاز داشته باشند. اما انجام فعالیت های شدید بدنی مانند بالا و پایین رفتن از پله ها و یا فعالیت های ورزشی، به مدت شش هفته ممنوع خواهد بود.

تقریبا شش هفته طول می کشد تا مایع درون مفصل زانو به حالت طبیعی برگردد. به همین خاطر، ممکن است بسیاری از بیماران، در این مدت متوجه تغییرات و احساس بهبود در زانوی خود نشوند.

کاهش درد و التهاب، بهبود دامنه حرکتی و قوای عضلانی مفصل می تواند سه تا چهار ماه بعد، به حالت طبیعی برگردد. توصیه ما به بیماران است که در طول سپری شدن دوره نقاهت صبور باشند و تمام نکات و مراقبت های گفته شده از سوی پزشک را رعایت کنند تا بهترین نتایج حاصل گردد.

بیمار می تواند چهل و هشت ساعت بعد از جراحی استحمام کند، البته در صورتی که ترشحی از بخیه ها مشاهده نشده باشد. توجه داشته باشید که بخیه ها به هیچ عنوان نباید ساییدگی پیدا کنند.

یکی از مهم ترین اقدامات بعد از جراحی، شرکت در جلسات فیزیوتراپی می باشد. در برخی بیماران، خیلی سریع شاهد بهبود دامنه حرکتی شان هستیم و قطعا تعداد جلسات کمتری برای شان در نظر گرفته خواهد شد. گاهی نیاز است بیمار یک سری تمرینات را در منزل نیز انجام دهد.

در خصوص تمرینات بدنی باید بگوییم که، بعد از جراحی از بیمار خواسته می شود زانوی خود را خم و راست کند، تا جایی که دردی را احساس نکند. با این حال این نکته را در نظر داشته باشید که درد و تورم موجود در مفصل، انجام این قبیل حرکات را برای بیمار دشوار خواهد کرد.

ماساژ دادن کاسه زانو، زمانی که پا کاملا صاف است نیز می تواند مفید باشد.

بیمار باید از انگشت ها استفاده کند و فشاری را به کاسه زانو در جهات مختلف وارد کند، تا از تشکیل اسکار و سفت شدن کاسه زانو در طول سپری شدن دوره نقاهت پیشگیری شود.

جهت کاهش میزان درد و التهاب می توانید از کمپرس یخ استفاده کند و زانو را در سطح بالایی نگه دارید.

رانندگی نیز تا زمان بهبودی کامل مفصل زانو ممنوع می باشد.

بسیاری از بیماران می توانند یک هفته بعد از جراحی به محل کار خود برگردند. با این حال، افرادی که کار سنگینی دارند، باید مدت زمان بیشتری در منزل استراحت کنند. در خصوص زمان مناسب بازگشت به محل کار و فعالیت های ورزشی، با پزشک خود مشورت داشته باشید.

و در پایان

جراحی آتروسکوپی زانو، روشی است کم تهاجمی که به اصلاح مشکلات موجود در زانو کمک می کند و می تواند جنبه تشخیصی و درمانی داشته باشد. از جمله مزایای این روش جراحی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آسیب کمتر بافت – دوره نقاهت کوتاه – بخیه های کمتر – درد کمتر

شرایط جسمانی بیمار از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در سپری شدن دوره نقاهت است. درست است که این روش نسبت به جراحی تعویض مفصل، کم تهاجمی تر است، اما با این حال، رعایت تمام نکات گفته شده ضروری خواهد بود.

این روش جراحی، درصد موفقیت بالایی را به همراه دارد و بسیاری از بیماران از برطرف شدن مشکلات زانو و بهبود دامنه حرکتی بعد از جراحی، رضایت کامل دارند.