آرتروسکوپی شانه

آرتروسکوپی شانه چیست؟ برای درمان کدام یک از بیماریهای شانه استفاده می شود؟

فوق تخصص شانه

آرتروسکوپی شانه

آرتروسکوپی، از جمله شیوه هایی است که متخصص ارتوپدی از آن برای تشخیص و درمان مشکلات داخل مفصل استفاده می کنند.

در طول آرتروسکوپی شانه، دوربین کوچکی که آرتروسکوپ نام دارد، داخل مفصل شانه قرار می گیرد. تصاویر گرفته شده توسط دوربین، بر روی صفحه نمایش نشان داده می شوند و پزشک قادر به مشاهده قسمت های داخلی مفصل می باشد.

از آن جایی که آرتروسکوپ، ابزار جراحی بسیار ظریفی است، برش های بسیار کوچکی نیز زده خواهد شد که نتیجه آن درد کمتر و کوتاه بودن دوره نقاهت و بهبودی می باشد.

دلایل جراحی آرتروسکوپی شانه

چه زمانی جراحی آرتروسکوپی شانه توصیه می شود؟

در مواقعی که درد در شانه با درمان های غیر جراحی بهبود نیابد، جراحی آرتروسکوپی شانه در نظر گرفته خواهد شد. منظور از درمان های غیر جراحی استراحت در منزل، فیزیوتراپی و یا مصرف دارو است که تمامی موارد گفته شده می توانند به تسکین التهاب موجود در زانو کمک کنند.

التهاب، واکنش طبیعی بدن است به آسیب و بیماری ها. آسیب و بیماری شانه می تواند منجر به بروز التهاب، درد و سفتی مفصل شود.

آسیب، استفاده بیش از حد از مفصل و بالا رفتن سن، شایع ترین دلایل بروز مشکلات مربوط به شانه هستند. آرتروسکوپی شانه می تواند به تسکین علائمی از قبیل درد کمک کند.

برخی روش های آرتروسکوپی شانه عبارتند از:

• برداشت و یا ترمیم لابروم
  • ترمیم رباط ها
  • برداشت بافت آسیب دیده غضروف
  • ترمیم دررفتگی شانه

آمادگی برای جراحی آرتروسکوپی شانه

در ابتدا، پزشک به معاینه فیزیکی بیمار می پردازد و سوابق پزشکی را مورد بررسی قرار می دهد. قبل از جراحی، نیاز است آزمایش خون، تست های تصویربرداری مانند اشعه ایکس و یا نوار قلب انجام شود.

مصرف هر گونه دارو باید قبل از جراحی مورد بررسی قرار بگیرد. از بیمار خواسته می شود مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپیرین و ژلوفن را از چند هفته قبل قطع کند.

افرادی که از لحاظ بدنی سالم هستند، نیازی به بستری شدن شان در بیمارستان نیست و می توانند همان روز مرخص شوند.

قبل از جراحی در خصوص نوع بیهوشی نیز صحبت خواهد شد. جراحی آرتروسکوپی شانه می تواند با انسداد اعصاب ناحیه و بی حس شدن شانه و بازو انجام شود. مواد بی حسی به گردن و بالای شانه تزریق خواهند شد. جایی که اعصاب کنترل کننده احساس موجود در شانه و بازو واقع شده است.

این روش جراحی در حدود کمتر از یک ساعت طول می کشد، با این حال مدت زمان انجام جراحی به نوع جراحی و میزان ترمیم بستگی دارد.

روند جراحی آرتروسکوپی شانه

ابتدا بیمار در پوزیشن صحیح و مناسب قرار می گیرد، محلول ضد عفونی کننده بر روی شانه زده می شود تا پوست کاملا تمیز شود. سپس مایعی به داخل شانه تزریق می شود تا مفصل باد کند. سپس سوراخ ریزی جهت وارد شدن آرتروسکوپ ایجاد می شود.

مایع از طریق آرتروسکوپ جریان پیدا می کند و امکان مشاهده بهتر مفصل فراهم می گردد. تصاویر گرفته شده نمایش داده می شوند و پزشک قادر به تشخیص و درمان مشکل موجود در شانه خواهد بود.

بعد از شناسایی مشکل، ابزار دیگری جهت درمان وارد می شود.

در پایان، تمامی ابزارها خارج و برش ها بخیه زده می شوند. در نهایت، پانسمان نرم و استریلی بر روی بخیه ها قرار خواهد گرفت.

عوارض آرتروسکوپی شانه

بیشتر بیماران عوارض ناشی از آرتروسکوپی شانه را تجربه نمی کنند. با این حال مانند هر عمل جراحی، خطراتی وجود دارد. اینها معمولاً جزئی و قابل درمان هستند. مشکلات احتمالی آرتروسکوپی شامل عفونت، خونریزی بیش از حد، لخته شدن خون و آسیب به رگ های خونی یا اعصاب است. جراح شما در مورد عوارض احتمالی قبل از عمل با شما صحبت خواهد کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره و تعیین وقت قبلی می توانید با شماره های 09107765549 – 02188879953 مطب دکتر حسین حاجی تقی متخصص ارتوپدی و فوق تخصص زانو و شانه تماس بگیرید. همچنین می توانید از صفحه اینستاگرام دکتر حسین حاجی تقی نیز دیدن فرمائید.

دوره نقاهت و مراقبت های بعد از آرتروسکوپی شانه

بعد از جراحی، بیمار یک تا دو ساعت در اتاق ریکاوری می ماند تا علائم حیاتی مانند ضربان قلب و تنفس کنترل شود. در این بازه زمانی، داروهای مسکن به بیمار داده خواهد شد.

روز جراحی باید فردی از دوستان و یا اعضای خانواده، بیمار را همراهی کنند.

در منزل:

با این که آرتروسکوپی نسبت به جراحی باز، دوره نقاهت سریع تری را به همراه دارد، اما با این حال، چند هفته تا چند ماه طول می کشد تا شانه به طور کامل ترمیم یابد.

ممکن است تا چند هفته اول بعد از جراحی، بیمار از احساس درد و ناراحتی در شانه شکایت داشته باشد که مصرف داروهای مسکن می تواند به تسکین درد کمک کند. استفاده از کمپرس یخ نیز از شدت التهاب مفصل کم می کند.

گاهی اوقات ممکن است طاق باز خوابیدن با احساس درد و ناراحتی در شانه همراه باشد. توصیه می شود در خصوص پوزیشن صحیح خوابیدن حتما با پزشک مشورت داشته باشید.

توصیه می شود تا چند روز اول بعد از جراحی، بخیه ها خیش نشوند. نکته دیگر این است که مراقب ساییده شدن بخیه ها با سطوح باشید.

انجام یک سری تمرینات ورزشی کمک می کند تا قوای عضلانی و استحکام شانه سریع تر به حالت طبیعی و اولیه برگردد. معمولا پزشک به شما می گوید که انجام کدام تمرینات مناسب تر می باشند.

در خصوص زمان انجام کارها و فعالیت های بدنی باید بگوییم، این که بیمار چه زمانی می تواند کارهای خود را به راحتی انجام دهد، به این موضوع بستگی دارد که تا چه میزان از بازو و شانه خود کار می کشد. بیمار می تواند از چند هفته بعد کارهای سبک را انجام دهد و یا به محل کار خود برگردد.

اما انجام فعالیت های شدید مانند بلند کردن اشیای سنگین و یا ورزش، به مدت دو تا شش ماه ممنوع می باشد. حتی اگر احساس بهبودی در شانه های خود کردید، از انجام این قبیل حرکات خودداری کنید. اجازه ترمیم و بهبودی را به مفصل بدهید.

توصیه ما به بیماران این است که بعد از جراحی، به طور مرتب به پزشک مراجعه کنند تا وضعیت ترمیم و دامنه حرکتی مفصل مورد بررسی قرار بگیرد.

مزایای جراحی آرتروسکوپی شانه

جراحی آرتروسکوپی شانه، نسبت به جراحی باز کم تهاجمی تر است، بدین معنا که بیمار دوره نقاهت بسیار کوتاه تری را پشت سر خواهد گذاشت، اما با این حال، نتایج بسیار درخشانی را به همراه دارد.

از آن جایی که شرایط جسمانی بدن هر بیمار با دیگری متفاوت است، طول دوره نقاهت نیز برای هر بیمار متفاوت خواهد بود.

توصیه ما این است که بیماران نکات گفته شده قبل و بعد از جراحی را رعایت کنند تا بهترین نتایج حاصل گردد.