آرتریت

(0)

آرتریت و انواع آن

امروزه این باور در بین افراد جا افتاده است که آرتریت فقط در سالمندان بروز می کند و نوجوانان و حتی کودکان نیز به آن دچار نمی شوند. اما باید گفت که این بیماری ممکن است در نوجوانان نیز بروز کند.

به گفته دکتر حسین حاجی تقی جراح ارتوپدی، آرتریت در واقع یک بیماری پیشرونده است و قابل درمان نیست و می تواند توانایی فرد را بگیرد. برای کنترل آرتریت باید کارهایی انجام داد تا روند پیشرفت آن کد شود و با خوردن قرص و استفاده از کرم تسکین پیدا نمی کند.

برای درک بهتر این بیماری ابتدا باید بدانید چند نوع آرتریت وجود دارد و چه کسانی در معرض آرتریت هستند؟

آرتریت و انواع آن

چه کسانی دچار آرتریت می شوند؟

درست است که سن یکی از فاکتورهای بروز آرتریت است اما نمی توان گفت که فقط در سالمندان بروز می کند. آمار نشان می دهد نوزادان و حتی کودکان نیز دچار آرتریت یا عارضه روماتوئیدی هستند.

یکی دیگر از فاکتورهای آرتریت جنسیت است. درصد ابتلای زنان به آرتریت به نسبت مردان بیشتر است. اما طبق تحقیقات انجام شده مردان بیشتر در معرض ابتلا به نقرس و روماتیسم مفصلی قرار دارند.

ذکر این نکته ضروری است که شایع ترین نوع آرتریت رایج در بین سالمندان استئو آرتریت است.

انواع بیماری آرتریت

• آرتریت رماتوئید (روماتیسم مفصلی)
  • نقرس
  • استئو آرتریت (آرتروز)
  • آرتریت عفونی (آرتریت سپتیک)
  • آرتریت ری اکتیو (سندرم ریتر)
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان
  • عفونت های مفصلی
  • آرتریت ایدیوپاتیک جوانان
  • آرتریت انگشت شست
  • آرتریت پسوریاتیک

علائم آرتریت

علائم و نشانه های آرتریت مستقیما به مفصل ها مربوط می شود و با توجه به نوع آرتریت علائم آن متفاوت است. در ادامه برخی از علائم شایع آن ذکر می شود:

• خشکی مفصل
  • قرمزی
  • کاهش دامنه حرکتی

شایع ترین انواع آرتریت

آرتریت روماتوئید

در این نوع آرتریت که به روماتیسم مفصلی نیز معروف است، سیستم ایمنی بدن به قسمت پوشش کپسول مفصلی- غشایی سخت که قسمت های مختلف مفصل را در بر گرفته است حمله کرده و باعث ملتهب شدن و تورم این پوشش می شود.

این حمله باعث می شود غضروف و استخوان هایی که در مفصل وجود دارند از بین رفته و تخریب شوند.

استئوآرتریت

یکی از شایع ترین نوع آرتریت، استئو آرتریت است که منجر به آسیب دیدگی در قسمت غضروف مفاصل می شود.

غضروف در واقع بافت های سخت و در عین حال لغزنده ای هستند که باعث پوشانده شدن استخوان ها در محل مفاصل می شود.

بالشتک های غضروفی باعث می شوند در هنگام حرکت استخوان ها در محل مفصل ها بدون هیچ گونه اصطکاکی صورت بگیرد.

آسیب به این بالشتک های غضروفی سبب می شود تا استخوان ها در هنگام حرکت روی همدیگر ساییده شده و اصطکاک ایجاد شود که احساس درد و محدود شدن حرکت را برای شخص به دنبال خواهد داشت.

این آسیب دیدگی در ناحیه غضروف ها ممکن است تدریجی و در سالیان دراز رخ دهد و یا اینکه به صورت یکدفعه و بر اثر عفونت مفصل یا آسیب دیدگی اتفاق بیفتد.

استئوآرتریت کل مفصل را تحت تاثیر قرار داده و به مرور باعث ایجاد تغییر در استخوان ها و بافت همبندی که باعث ایجاد اتصال بین عضلات و استخوان ها وجود دارد، شده و مفصل را از بین ببرد. همچنین استئوآرتریت باعث ملتهب شدن پوشش مفصل می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره و تعیین وقت قبلی می توانید با شماره های 09107765549 – 02188879953 مطب دکتر حسین حاجی تقی متخصص ارتوپدی و فوق تخصص زانو و شانه تماس بگیرید. همچنین می توانید از صفحه اینستاگرام دکتر حسین حاجی تقی نیز دیدن فرمائید.

عوامل ایجاد کننده آرتریت

سن: گفته می شود با افزایش سن احتمال بروز آرتریت هایی از نوع استئوآرتریت (آرتروز)، آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی)، نقرس و … وجود دارد.

سابقه فامیلی: برخی از آرتریت ها وراثتی هستند. بنابراین اگر در خانواده کسی را داشته باشید که آرتریت داشته باشد، احتمال ابتلا به این بیماری در شما وجود دارد. ژن ها می توانند شما را در مقابل عوامل محیطی که سبب ایجاد آرتریت می شوند، آسیب پذیرتر کند.

جنس: همانطور که گفته شد زنان بیشتر از مردان دچار آرتریت روماتوئید می شوند. از طرف دیگر مردان بیشتر از زنان دچار نقرس می شوند.

چاقی: فشار به مفاصل در افراد چاق بخصوص زانو، ستون فقرات، لگن و … بیشتر است. در نتیجه احتمال ابتلا به آرتریت در این افراد بیشتر است.

سابقه آسیب دیدگی مفصل: افرادی که به هر دلیل از جمله آسیب های ورزشی دچار آسیب دیدگی مفصل شده اند، احتمال ابتلا به آرتریت در آنها وجود دارد.

بیشتر بخوانید: جراحی تعویض مفصل زانو ، آرتروسکوپی زانو چیست؟

شیوه های درمانی آرتریت

داروها

برای درمان اکثر پزشک داروهای مسکن و یا داروهای کاهش دهنده التهاب مفاصل را تجویز می کند. این داروها می تواند روند پیشرفت بیماری را کنترل کند.

جراحی

جراحی های مختلفی برای آن دست از افراد که دچار تخریب مفاصل شده اند وجود دارد که به آن ها اشاره می شود.

جراحی تعویض مفصل: از این جراحی برای کاهش درد حفظ عملکرد مفاصل استفاده می شود.

تجدید و نوسازی تاندون ها: از این نوع جراحی بیشتر برای مفاصل دست ها استفاده می شود.

از دیگر روش های درمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد

تغییر عادت ها

بیماران مبتلا به آرتریت می توانند با انجام تمرینات خاصی توانایی خود را بهبود بخشیده و وابستگی خود را به دیگران کاهش دهند.

مراقبت از مفاصل

استفاده از یک مفصل بند مناسب با تجویز پزشک می تواند برای کاهش درد و التهاب مفاصل کمک کننده باشد. این مفصل بندها را می توان برای قوزک پا، مچ دست و … استفاده کرد. پوشیدن کفش های ساق بلند، استفاده از توالت فرنگی و صندلی و تخت خواب نیز می تواند این درد ها را کاهش دهد.

کاهش استرس

نا امیدی همراه با درد، خشم، ترس از بیماری، بر آشفتگی و محدودیت در فعالیت های فیزیکی از جمله حالت هایی هستند که می تواند استرس را در فرد بیشتر کند. اگرچه تاثیر استرس بر بیماری آرتریت اثبات شده نیست اما استرس باعث افزایش احساس درد شده و زندگی را برای بیمار سخت تر و طاقت فرسا می کند. ریلکسیشن و تمرینات تجسم فکری می تواند در کاهش این استرس ها و ایجاد آرامش برای بیمار موثر باشد.

استراحت و تمرین

برقراری تعادل بین ساعت استراحت و ساعت تمرینات ورزشی برای افراد مبتلا به آرتریت اهمیت بسیاری دارد. در زمانی که بیماری تشدید پیدا می کند بیمار باید ساعات بیشتری را استراحت کند و هنگام فروکش کردن بیماری تمرینات ورزشی بیشتری را انجام دهد. استراحت کردن و آرامش داشتن باعث کاهش درد و التهاب مفاصل شده و احساس خستگی را کم می کند.

رژیم غذایی سالم

برنامه غذایی شامل مواد غذایی سرشار از کلسیم، پروتئین و کالری برای این بیماران بسیار مفید است.

راه های درمانی آرتریت

نتیجه گیری

اخیرا تحقیقاتی انجام شده است که تخمین زده می شود که تعداد بسیاری از افراد در گروه های سنی مختلف دچار این بیماری هستند.

با توجه به اینکه گفته می شود بیش از 100 نوع آرتریت وجود دارد که تعدادی زیادی از افراد به آن دچار هستند وقت آن رسیده است که اطلاعات کافی در این مورد کسب کرده و باورهای اشتباه را از بین ببریم.

اما چیزی ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد وزن متناسب و رژیم غذایی سالم و ورزش منظم است.

با توجه به این که ممکن است هر کسی در هر دوره از زندگی خود به این بیماری مبتلا شود، توصیه می شود درک و آگاهی خود را در این زمینه بالا برده تا بهتر بتوانید کنترلش کنید و با مشاهده علائم به متخصص ارتوپدی مراجعه نماید.

راه های ارتباطی با دکتر حسین حاجی تقی

شماره تماس: 09107765549 – 02188879953

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/drhajitaghi/

آدرس مطب: تهران، میدان ونک، خیابان خدامی، پلاک 3

به این صفحه چند امتیاز میدی؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید!

میانگین رتبه 0 / 5. 0