التهاب بورس زانو

درمان التهاب بورس زانو

دلیل التهاب بورس زانو چیست؟ علائم آسیب دیدگی بورسیت کشکک زانو چه می باشد؟ آیا می توان از درمان خانگی بورسیت زانو استفاده کرد؟

در این مطلب از سایت دکتر حاجی تقی قصد داریم تا در خصوص هر آنچه که مربوط به التهاب بورس زانو می شود صحبت کنیم؛ بنابراین توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با بورسیت زانو

عکس بورسیت زانو

بیماری بورس

التهاب بورس زانو که گاهی به نام بورسیت زانو نیز نام برده می شود، مربوط به التهاب کیسه ای پر آب است که در نزدیکی مفصل زانو قرار دارد. به این کیسه ها بورس گفته می شود، درون آن ها مایعی قرار دارد که کارایی همانند بالش دارند و این گونه از اصحکاک میان استخوان، عضلات و بافت جلوگیری می شود.

11 عدد بورس در اطراف مفصل زانو های ما قرار دارد، التهاب هر یک از بورس ها می تواند منجر به بروز این بیماری شود. به طور معمول بورسیت زانو در بالا کشکک زانو یا در سطح داخلی زانو زیر مفصل رخ می دهد.

بورسیت زانو با درد، تورم و محدودیت حرکتی همراه است، در صورتی که نسبت به درمان اقدامی انجام نشود علائم بدتر نیز می شوند.

برای درمان باید نزد متخصص ارتوپدی مراجعه کنید تا بررسی ظاهری و انجام عکس برداری های لازم محلل دقیق بورسیت مشخص شود، این گونه روند درمان به صورت دقیق تری طی می شود.

البته در برخی از مواقع ممکن است بورس ها عفونی باشند، در چنین مواقعی درمان سخت تر می شود و لازم است که در حین درمان بیمار از دارو های آنتی بیوتیک قوی هم استفاده کند.

برخی از روش های درمانی که برای این عارضه وجود دارد شامل تمرینات فیزیوتراپی، ورزش درمانی ، لیزر درمانی ، مگنت تراپی و اولتراوسند می باشند. برای آشنایی بیشتر با هر یک از موضوعات بیان شده تا انتها همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: بورسیت شانه و درمان آن

علائم بورسیت زانو چه می باشد؟

همان طور که اشاره کردیم چندین بورس در اطراف مفصل زانو قرار دارد، بنابراین نمی توان علائم آسیب دیدگی را به طور ثابت برای همه بیان کرد، این موضوع وابسته به این است که کدام بورس آسیب دیده باشد و علت دقیق تورم چه می باشد.

عموما شما زمانی که قسمت آسیب دیده را فشار می دهید متوجه گرما، خشکی و تورم می شوید. علاوه بر آن حتی زمان هایی که در حال استراحت می باشد هم درد خواهید داشت.

اگر علت مربوط به ضربه شدید به زانو باشید سریعا متوجه می شوید. اما در بیشتر مواقع این روند آهسته طی می شود و به مرور زمان این آسیب دیدگی رخ می دهد، مثلا مشاغلی که در ان ها زیاد از زانو استفاده می شود.

به صورت کلی اگر بخواهیم در مورد علائم صحبت کنیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• خشکی و سفتی مفصل زانو
  • تشدید علائم با گذشت زمان
  • کاهش دامنه حرکتی زانو
  • تورم و التهاب زانو
  • زانو دردی که با حرکت دادن زانو بیشتر می شود

انواع بورسیت زانو

بورسیت کشکک زانو

شایع ترین بورسیت های زانو که وجود دارد عبارت است از:

بورسیت پری پاتلار

این بورس مربوط به جلوی زانو می باشد و دقیقا در زیر کشکک زانو قرار دارد. این عارضه عموما بیشتر برای کشانی ایجاد می شود که برای مدت زمان زیادی از زانوی خود کار می کشند، منظور بر این است که روی زانو جلویی قرار دارند، مثل نصاب های موکت

بورسیت پس آنسرین

مدل دوم در قسمت های داخلی زانو ایجاد می شود، این مدل پس از آسپرین به دلیل استفاده پیش از حد از زانو ایجاد می شود.

بورسیت سمی ممبرانوس

مدل آخر در پشت زانو ایجاد می شود و جزو عارضه هایی می باشد که عموما با آرتروز زانو همراه است، بورس سمی ممبرانوس بین تاندون همسترینگ (سمی ممبرانوس) و عضله گاسترو در ساق پا قرار دارد. تحریک این ناحیه که به کیست بیکر یا کیست پاپیتال معروف است باعث تورم و درد پشت زانو می ‌شود. دو نوع بورسیت دیگر عبارتند از بورسیت اینفراپاتلار و بورسیت ایلوتیبیال.

بورسیت کشکک زانو چگونه درمان می شود؟

درمان التهاب زانو

درمان التهاب بورس زانو

اما می رسیم به روش های درمانی که برای این عارضه وجود دارد، متناسب با قسمت آسیب دیده و دلیلی که وجود دارد پزشک یکی یا چند تا از روش های درمانی زیر را برای شما انتخاب می کند.

RICE

اصولا در ابتدا از روش های ساده استفاده می شود که بتوان میزان درد را به کمک آن ها کم کرد، این روش ها شامل:

• کاهش درد
  • کاهش تورم
  • حفاظت از بافت نرم آسیب دیده
  • کمک در تسریع روند بهبودی
  • پیشگیری از بروز عوارض

بیشتر بخوانید: فواید آب درمانی برای زانو درد چیست؟

تزریق

اگر میزان بورسیت زانو بیشتر شده باشد و درمان های اولیه برای آن جوابگو نباشد، باید از تزریق کورتیکواستروئید، اوزون تراپی و پی آر پی در بورس استفاده شود. البته هر یک از تزریق های نام برده شده خود به تنهایی یک روش درمانی می باشند.

زمانی که تزریق انجام شود میزان التهاب کم تر می شود و به موجب این موضوع درد هم از بین می رود. اما در نظر داشته باشید که احتمالا درد و تورم ناشی از تزریق تا چند روز باقی می ماند.

آسپیراسیون

این روش درمانی به این صورت می باشد که پزشک ماعیات اضافی داخل بورس را خارج می کند و التهاب درمان می شود، به این صورت که یک سرنگ به طور مستقیم وارد بورس آسیب دیده می شود و به کمک آن مایعات موجود تخلیه می شود. ممکن است برای مدت کوتاهی پس از تزریق از یک پوشش تثبیت‌ کننده یا ایموبلایزر برای زانو استفاده شود تا احتمال تورم دوباره بورس کاهش یابد.

ورزش برای درمان بورسیت زانو

به کمک فیزیوتراپی می توان انعطاف پذیری را در مفاصل افزایش داد و این گونه زانو تقویت می شود، علاوه بر آن عموما با انجام حرکات ورزشی مخصوص میزان درد بیمار کمتر می شود و قدرت دوباره به زانو بر می گردد.

اما دقت داشته باشید که فیزیوتراپی زمانی که مربوط به بورسیت زانو می باشد باید به طور محافظه کارانه انجام شود؛ زیرا انجام هرگونه حرکت اشتباه می تواند منجر به تشدید این عارضه شود. بهترین کار این است که میزان تورم اولیه کاهش پیدا کند و سپس با انجام برنامه کششی و تقویتی مناسب شروع کنید.

لیزر درمانی

یکی از روش های درمانی بی خطر و بدون درد که بیشتر افراد استفاده از آن را ترجیح می دهند لیزر درمانی است، پرتو متمرکزشده نوری با طول موج، شدت و زمان مناسب و صحیح به ناحیه آسیب‌ دیده کمک می‌کند تا انرژی را از طریق پوست و بافت نرم جذب کرده و به بهبودی ناحیه آسیب ‌دیده کمک کند.

مگنت تراپی

یکی دیگر از روش های درمانی نسبتا جدید مگنت تراپی می باشد، عموما از این روش برای درمان عارضه های خفیف بورسیت و التهاب تاندون ها استفاده می شود. مگنت معمولاً از یک فلز منحصر بفرد، ترکیبی از فلزات و یا ترکیبی از فلزات و مواد غیرفلزی ساخته می ‌شوند. به کمک مگنت یک میدان انرژی ایجاد می شود و به تدریج در نزدیکی قسمت مورد نظر گسترش پیدا می کند.

جراحی بورسیت زانو

در آخر اگر میزان آسیب دیدگی شما شدید باشد و سایر روش های درمانی اشاره شده در بالا برای شما مفید نباشد، لازم است که از جراحی استفاده کنید، در این روش درمانی بورس دارای التهاب خارج می شود و اینگونه درد شما قطع می شود.

درمان خانگی بورسیت زانو

همیشه افراد به دنبال این هستند که آیا می توان با روش های خانگی بورسیت را درمان کرد؟ دقن کنید که روش های خانگی برای عارضه هایی جوابگو می باشد که بسیار سطحی و جزئی باشد. اما این موضوع مربوط به مفاصل داخلی زانو می باشد و نمی توانید صرفا در خانه بدون مراجعه به پزشک برای درمان اقدام کنید.

تنها برخی از کارها وجود دارد که می توانید با انجام آنها به روند درمان خود کمک کنید، این موارد شامل:

استراحت: هرگونه حرکتی که موجب به فشار به زانو می شود را محدود کنید.

کمپرس سرد: سرد کردن محل دارای آسیب روزی دو الی سه بار و هر دفعه به مدت 20 دقیقه می تواند درد شما را تا حد مناسبی کم کند.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با التهاب بورس زانو آشنا نماییم؛ در صورت احتیاج به هر گونه راهنمایی بیشتر در این زمینه در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.