بورسیت شانه

بورسیت شانه و درمان آن

بورسیت شانه جزو عارضه هایی است که امروزه بسیار شایع شده است، این عارضه در ساختار های درونه شانه رخ می دهد، درون شانه بخش کیسه مانندی قرار دارد که به کمک آن از اصحکاک میان تاندون ها و استخوان ها جلوگیری می شود، اما زمانی که اصطحکاک شدید باشد، بورس تحریک می شود و این تغییرات بورسیت گفته می شود.

این عارضه بیشتر در بزرگسالان و افراد بالای 40 سال رخ می دهد، این که علت آن چیست برای افراد مختلف متفاوت است، در ادامه قصد داریم تا بیشتر در این خصوص صحبت کنیم و راه های درما بورسیت شانه را بررسی کنیم، بنابراین توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه دکتر حاجی تقی باشید.

آشنایی بیشتر با بورسیت شانه

عکس بورس شانه

بورس شانه

همان طور که اشاره کردیم درون هر دو شانه های شما کیسه های کوچک و پر مایعی قرار دارد که به آن ها بورس گفته می شود، بورس مانع از آن می شود که اصحکاکی میان مفاصل، استخوان و تاندون ها ایجاد شود. اما به مرور زمان فشار اصحکاک بنابر به دلایل مختلف بیشتر می شود و این کیسه ها ملتهب می شوند که به اصطلاح گفته می شود فرد به بورسیت شانه دچار شده است.

علل این عارضه بسیار متنوع است، اما برخی از بیماری های زمینه ای مثل آرتریت روماتوئید یا داشتن فعالیت زیاد در آن تاثیرگذار هستند. برای درمان لازم است که شما نزد فوق تخصص شانه مراجعه کنید.

علائم بورسیت شانه چیست؟

از رایج ترین علائم آن می توان به احساس درد خارجی در شانه اشاره کرد، در این حالت شما با بالا بردن دست احساس درد خفیفی خواهید کرد، این درد به مرور زمان بیشتر می شود و در نهایت حتی در زمان استراحت متوجه آن خواهید شد.

از دیگر علائم بورسیت شانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایجاد حساست

قسمت خارجی شانه نسبت به فشار حساس تر می شود، در این حالت دراز کشیدن و فشار آمدن به قسمت آسیب دیده دردناک خواهد بود.

ضعف عضلانی

با بدتر شدن وضعیت شما برای تکان دادن شانه قدرت کافی نخواهید داشت و نمی توانید فعالیت های لازم با شانه را انجام دهید.

نداشتن تورم

برخلاف بورسیت آرنج یا زانو که با تورم همراه می باشند، در خصوص شانه این گونه نیست، در شانه بورس های آسیب دیده تنها کمی ملتهب تر از حالت عادی می شوند و در حدی نیست که تورم را شما احساس کنید.

درد در هنگام فعالیت های مختلف

همان طور که گفتیم اصلی ترین نشانه این عارضه درد است، عموما شما پس از انجام فعالیت های طولانی مثل تنیس یا نقاشی کردن احساس درد بیشتری خواهید داست. همچنین در ابتدای آسیب درد تنها در قسمت های ابتدایی بازو فرار دارد دارد، اما به مرور زمان تا پایین بازو نیز احساس می شود.

در نهایت به جایی می رسد که حتی شما در زمان لباس پوشیدن و تکان دادن های ساده دست نیز متوجه درد می شوید.

همچنین بخوانید: علت و راه های درمان خشکی شانه | گرفتگی شانه

علت ایجاد بورسیت شانه چیست؟

درد شانه

علت بورسیت شانه

این که دقیقا چه چیزی سبب این بیماری می شود برای همه بکسان نیست زیرا عوامل متعددی در آن تاثیر گذارند. بهترین کار این است که نزد دکتر متخصص ارتوپد مراجعه کنید. از رایج ترین این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضربه دیدگی

کوبیده شدن شانه بر روی بک سطح سخت می تواند سبب آسیب و خون آلود شدن بوریس شود، حتی اگر خون توسط بدن جذب شود، حالت التهاب در بورس باقی می ماند.

وارد شدن فشار مکرر بر روی شانه

در این مورد شغل فرد اثرگذار می باشد، در حقیقت کسانی که دارای فعالیت هایی هستند که فشار زیادی به شانه وارد می شود در خطر آسیب دیدگی بیشتر قرار دارند، بنابراین افرادی که فعالیت های بسیار با شانه انجام می دهند بیشتر در معرض آن هستند؛ فعالیت هایی مثل: نقاشی، تنیس بازی، شنا و …

سن و وضعیت بدن

درست است که هر فردی ممکن است به این عارضه دچار شود، اما اکثر مراجعین ما دارای سن بالاتر از 40 می باشند.

جدا از موضوع سن، داشتن وضعیت بدنی نامناسب نیز در رخ دادن این بیماری تاثیر دارد، یعنی خم کردن مداوم شانه ‌ها فضای بین آکرومیون و مفصل گلنوهومرال را کاهش می‌دهد، در نهایت احتمال فشرده شدن و تحریک بافت نرم در بین آن ها وجود دارد.

خار استخوان یا رسوب کلسیم

بورس ‌های درون شانه و دیگر بافت ‌های نرم در موجود می ‌توانند به کمک خارهای استخوانی که استئوفیت نیز نام دارند، در قسمت زیرین کرومیون رشد کرده و تحریک شوند. همچنین رسوبات کلسیم که کوچک و نرم هستند، می‌ توانند با گذشت زمان رشد کنند و سفت شوند، در نهایت تمامی این موارد باعث تحریک بورس شانه شوند.

عفونت باکتریایی بورس

این عارضه گاهی به نام بورسیت سپتیک نیز شناخته می شود، داشتن برخی از بیماری های زمینه ای، مصرف دارو های خاص و عفونت می تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند و در نتیجه خطر ابتلا به بورسیت افزایش می یابد.

در آخر در نظر داشته باشید بیمارانی که در گذشته یک بار سابقه ابتلا به بورسیت را داشته اند، احتمال آنکه مجدد به این بیماری دچار شوند وجود دارد.

تشخیص بورسیت شانه به چه صورت است؟

زمانی که شما به دلیل درد شانه خود به متخصص شانه مراجعه می کنید، تمامی عوامل احتمالی در نظر گرفته می شود و وابسته علائم شما آن ها رد یا قبول می شوند.

اما نمی توان تنها با توجه به علائم عمل کرد زیرا بسیاری از بیماری های شانه علائمی شبیه به یکدیگر دارند، بنابراین جهت تشخیص بهتر عکس برداری به بیمار توصیه می شود.

آزمایش هایی که برای تشخیص بهتر به بیمار توصیه می شود عبارت است از:

اشعه ایکس: به کمک آن مواردی مانند آرتروز در گلنوهومرال و مفصل آکرومیوکلاویکولار نشان داده می‌ شود. همچنین ناهنجاری ‌های استخوانی نیز قابل مشاهده است.

ام آر ای: تصاویری از بافت استخوان نشان داده می شود.

سونوگرافی: می تواند غشای بورس ضخیم شده و میزان مایع اضافی را تشخیص داد.

درمان بورسیت شانه چگونه است؟

"درمان

زمانی که فشار وارد شده به شانه افزایش می یابد شما باید با توجه میزان آسیب دیدگی یکی از روش های درمانی را امتحان کنید. در مواقعی که فردی مبتلا به بورسیت سپتیک است، جهت درمان عفونت آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز می‌شود. درمان ‌های غیر جراحی که در نظر گرفته می ‌شود به شرح زیر است:

استراحت کردن

اولین توصیه ای که به شما می شود این است که از انجام فعالیت هایی مثل: پرتاب کردن، فشار وارد کردن به شانه، بلند کردن اشیا و هر چیزی که منجبر به تشدید شدن و التهاب شانه ها می شود خودداری کنید.

دارو های موضعی

مصرف برخی از دارو های موضعی می تواند جهت کم کردن میزان درد موثر باشد، دارو هایی مثل کرم یا ژل باید به طور مستقیم بر روی مفصل دردناک مالیده شود. مصرف این دارو ها می تواند سبب بی حس شدن عصب و کاهش درد شود.

فیزیوتراپی

به جهت کشش عضلات و برای تقویت عضلات شانه انجام فیزیوتراپی بسیار موثر می باشد. اما در نظر داشته باشید که حتما این روش درمانی را نزد شخصی متخصص انجام دهید.

تزریق کورتیکواستروئید

در صورتی که درمان خانگی بورسیت شانه برای شما مفید نباشد، گزینه بعدی تزریق داروهای استروئیدی است، البته در نظر داشته باشید که از عارضه های جانبی این تزریق ضعیف شدن تاندون های مجاور می باشد.

بنابراین عموما توصیه می شود تا مقداری کمی از آن پس از استراحت و فیزیوتراپی تزریق شود.

بورسکتومی

برای برداشتن بورس ملتهب شده از روشی به نام بورسکتومی استفاده می شود، این جراحی با انجام یک برش کوچک انجام می شود. پس از خارج کردن بورس قبلی، بورس جدید جایگزین آن می شود.

آکرومیوپلاستی

در طی این روش جراح بخشی از آکرومیون تیغه شانه برداشته می‌شود یا تراش می‌دهند. با این روش درمانی، جراح فضای بیشتری برای بافت نرم شانه مانند روتاتور کاف، تاندون و بورس ایجاد می‌کند.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با بورسیت شانه و جرئیات مربوط به آن آشنا نماییم. در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.