درمان منیسک زانو

درمان مینیسک زانو چیست؟ آیا برای ترمیم منیسک زانو تنها راه حل جراحی است؟

راه‌های پیشگیری از پارگی مینیسک زانو

جلوگیری از پارگی مینیسک سخت است، چون معمولا بر اثر حادثه اتفاق می‌افتد. اما بعضی اقدامات احتیاطی می‌توانند ریسک آسیب به زانو را کاهش بدهند. شما باید:

• با تمرین مرتب، ماهیچه‌های ران را قوی نگه دارید.
  • قبل از ورزش، خودتان را با فعالیت‌های سبک گرم کنید.
  • به بدن‌تان زمان بدهید تا بین تمرین‌ها استراحت کند. ماهیچه‌های خسته ریسک آسیب را افزایش می‌دهند.
  • کفش‌های مناسب و اندازهٔ پا بپوشید.
  • انعطاف‌پذیری خود را حفظ کنید.
  • هرگز شدت فعالیت تمرینی خود را به‌طور ناگهانی افزایش ندهید. کم‌کم تغییر ایجاد کنید.

مدت درمان پارگی منیسک و بهبودی زانو

مدت بهبودی به چند عامل بستگی دارد، از جمله اینکه پارگی زانو چقدر شدید است. بهبودی کامل، بسته به نوع عمل و چند عامل دیگر، ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشد. اما به‌خاطر داشته باشید افراد مختلف نرخ بهبود متفاوتی دارند. در بیشتر موارد، بعد از جراحی، برای به حداقل رساندن عوارض جانبی و تسریع بهبودی، از فیزیوتراپی استفاده می‌شود.

اگر پزشک جراح‌تان موافق باشد، می‌توانید طی دورهٔ نقاهت فعالیت جدیدی انجام دهید که درد زانو را تشدید نکند. برای مثال، دونده‌ها می‌توانند شنا کنند.

سعی نکنید به سطح فعالیت بدنی قبلی خود برگردید، تا وقتی:

• بتوانید بدون درد، زانوی خود را خم و راست کنید.
  • موقع راه رفتن، آهسته دویدن، تند دویدن و پریدن درد نداشته باشید.
  • زانویتان دیگر متورم نباشد.
  • زانوی آسیب‌دیده به همان قوت زانوی آسیب‌ندیده باشد.

اگر پیش از بهبودی کامل از زانویتان کار بکشید، ممکن است آسیب تشدید شود.

دلایل جراحی مینیسک زانو

با افزایش سن، مینیسک‌ها ساییده می‌شوند و مستعد پارگی هستند. اما امکان بروز این پارگی حتی در سنین کودکی، نوجوانی و بزرگسالی غیر طبیعی نیست. پارگی به دلیل چرخش ناگهانی پا، بلند کردن اجسام سنگین یا در هنگام ورزش‌های پرتحرک که در آنها حرکات چرخشی مکرر تکرار می‌شوند، اتفاق می‌افتد. در این شرایط بیماران دردهای خود را به صورت صداهای ترکیدن توصیف می‌کنند.

روش‌های درمانی در پارگی مینیسک زانو به منظور کنترل درد و التهاب انجام می‌شوند. استراحت، استفاده از کیسه یخ، کمپرس و بالا قرار دادن از راه کارهای درمانی استاندارد به شمار می‌روند. ولی در مواقعی این شیوه جوابگوی درد بیمار نیست. جراحی آرتروسکوپی به تشخیص درد ناشی از پارگی مینیسک کمک کرده و یکی از روش‌های درمانی مناسب در بروز دردهای شدید و مکرر است. آرتروز زانو ممکن است از نادیده گرفتن پارگی ایجاد شود. بنابراین جراحی مینیسک زانو بهترین گزینه به منظور جلوگیری از آسیب‌ها و مشکلات بعدی در زانو خواهد بود.

در طی این جراحی یک دوربین مینیاتوری از طریق یک برش کوچک وارد می‌شود و دید کاملی از قسمت‌های داخلی زانو در اختیار پزشک قرار می‌دهد. جراح با استفاده از این ابزار کوچک اقدام به برش یا ترمیم پارگی می‌کند. البته در مواردی با توجه به صلاح بیمار، پزشک تشخیص می‌دهد که از جراحی باز استفاده کند.

مزایای جراحی پارگی مینیسک زانو

با توجه به مطالب عنوان شده یکی از مزایای اصلی جراحی مینیسک زانو، تسکین درد و بهبود انجام فعالیت‌های حرکتی است. ترمیم مینیسک به کمک عمل یک روش ایمن بوده و به بیماران امکان می‌دهد به زندگی و فعالیت‌های طبیعی با احساس راحتی بیشتر برگردند.

همچنین زمان بهبودی بعد از عمل جراحی آرتروسکوپی کوتاه‌تر بوده و اغلب در همان روز به خانه می‌روند. البته بهبودی کامل به مدت یک یا چند هفته و ماه طول می‌کشد.

از جمله مزایای درمان مینیسک با این شیوه درمانی به موارد زیر اشاره می‌شود.

• کاهش قابل توجهی از درد؛
  • تاخیر در شروع آرتروز زانو؛
  • بازگشت به سطح عملکرد قبل از آسیب؛
  • کاهش روند آسیب مفاصل.

ریسک های درمانی در پارگی مینیسک

عوارض جانبی جراحی مینیسک زانو به منظور رفع پارگی ممکن است به شکل پیش‌بینی نشده در دارو‌های بیهوشی مانند مشکلات تنفسی یا قلبی ظاهر شوند. همچنین عفونت‌های ناشی از عمل ممکن است مشکلات مربوط به عصب‌ها، رگ‌های خونی، شکستگی‌ها، ضعف، انقباض مفاصل و درد را ایجاد کند. این موارد ممکن است مانع از تکمیل ترمیم شده و نیاز به جراحی دوباره پیش بیاید.

البته بیمار باید بداند که تمامی پارگی‌های مینیسک زانو قابل ترمیم نیستند. غضروف‌های زانو به مرور زمان فرسوده شده و ممکن است جراح مجبور شود تمام آنها را برداشته و سایر مشکلات زانو را برطرف کند که از ایجاد شکاف‌های عمیق و بخیه جلوگیری کند.

شیوه‌های جراحی و ریسک آنها در پارگی مینیسک به وضعیت بیمار و نیازهای فردی او نیز بستگی دارد. بنابراین باید در نظر داشته باشند که سن آنها نقش مهمی در روند موفقیت‌آمیز بودن درمان دارد.

جراحی منیسک زانو به چه روش هایی انجام می شود؟

سه روش جراحی برای منیسک زانو وجود دارد. در صورتیکه اندازه پارگی بیشتر از ۱ تا ۲۲ سانتیمتر بوده و پارگی در ناحیه ای مجاور به رگ های خونی باشد و امکان بهبودی داشته باشد، پزشک ترمیم را همراه با بخیه توصیه می کند.

زمانیکه پارگی در قسمتی از منیسک است که روند بهبودی ضعیف است ، پزشک لبه پاره شده منیسک را از آن جدا می کند (منیسکتومی جزئی)  و به مفصل اجازه می دهد حرکت کند.

منیسکتومی کامل (جراحی برای برداشتن منیسک زانو به صورت کامل ) برای درمان پارگی منیسک زانو که با روش های دیگر درمان نمی شود، انجام می شود.

معمولا پزشکان از انجام این روش به دلیل اینکه زانو بدون منیسک با خطر افزایش فرسودگی انتهای ران و ساق پا و خطر افزایش ابتلا به آرتروز در مفصل زانو مواجه می شوند، خودداری می کنند.

قبل و بعد از جراحی مینیسک زانو چه کنیم؟

همانطور که می‌دانید هر فرآیند درمانی نیاز به پیش‌زمینه و بسترسازی‌هایی دارد که از عوامل پیش‌بینی نشده جلوگیری شود. بنابراین در ادامه به آنها اشاره شده است. فعالیت‌های قبل از عمل عبارتند از:

نخوردن و ننوشیدن چیزی قبل از عمل

انجام معاینه‌های جسمی و تجویز دارو‌های مسکن و مصرف آن بعد از عمل جهت کاهش درد

تعیین وقت فیزیوتراپی به منظور تسهیل در روند درمان بعد از جراحی

انجام آزمایشات بالینی مانند خون، اشعه X، MRI، EKG جهت دریافت مجوز عمل

گزارش در مورد بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، تب، عفونت، زخم یا حساسیت‌های پوستی

بعد از جراحی آرتروسکوپی که معمولا یک ساعت طول می‌کشد بیماران قادر به راه رفتن روی پاهای خود با کمک عصا خواهند بود. با این حال اقدامات زیر بعد از جراحی مینیسک زانو باید انجام شود:

تغذیه بعد از عمل مانند مصرف مایعات خوراکی جهت ادرار کردن

بانداژ زانو به همراه یخ که مانع از افزایش تورم و درد شود

تزریق و مصرف دارو‌های تجویز شده

انجام اعمال فیزیوتراپی

در جریان گذاشتن پزشک در صورت مشاهده خروج بیش از اندازه خون‌آبه و چرک بر روی پانسمان، مشکلات تنفسی و غیره

قرار دادن زانو ها بالاتر از سطح قلب در هنگام استراحت به منظور جلوگیری از تورم مفاصل

استفاده از عصا در هنگام پیاده‌روی قبل از اتمام جلسات فیزیوتراپی جهت حفاظت از فشارهای وارده بر زانو

بعد از انجام جراحی مینیسک زانو، معمولا جهت بهبودی تا دو هفته زمان نیاز است که فیزیوتراپی‌ها اثر کرده و امکان فعالیت‌های عادی برای فرد فراهم شود. بعد از ترخیص ممکن است با توجه به وضعیت بیماران و روند بهبودی طبق نظر پزشک، بیماران سه بار در هفته تحت درمان‌های فیزیکی و توانبخشی قرار گیرند.