تزریق اوزون به زانو

مزایا و معایب تزریق اوزون به زانو

تزریق اوزون به زانو یا همان اوزون تراپی یکی از روش های درمانی جدید می باشد که به جهت درمان درد و التهاب های مفصلی تجویز می شود؛ این روش درمانی جایگزین مناسبی برای کورتون می باشد و امروزه بسیاری آن را توصیه می کنند.

در این مطلب از سایت دکتر حاجی تقی قصد داریم تا در خصوص مراقبت های بعد از اوزون تراپی زانو، عوارض های آن، هزینه تزریق اوزون به زانو و دیگر جزئیات مربوط به آن صحبت کنیم؛ بنابراین اگر به دنبال این هستید تا کمی بیشتر در خصوص این روش درمانی اطلاعات داشته باشید توصیه می کنیم حتما تا انتها همراه ما باشید.

اوزون تراپی چیست؟

اوزون درمانی

آمپول اوزون چیست

اوزون اکسیژن همراه با بار اضافی است که در پزشکی از آن استفاده های متعددی می شود. ما در حال اکسیژن طبیعی موجود در هوا می باشیم، زمانی که اکسیژن برای مصرف در بدن فعال می شود تقسیم به سه اتم خواهد شد و به اوزن یا همان o3 تبدیل می شود. دقت داشته یاشید که اکسیژن با اوزون متفاوت می باشد و در جهت بهبود سریع عارضه های مختلف کاربرد دارد.

برخی از افراد تصور می کنند که اوزون تراپی به تازگی شناخته شده است، در حالی که بیشتر از 50 سال است که این روش درمانی در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفته است و همواره استفاده می شود. مهم ترین مزیت استفاده از این روش غیر تهاجمی بودن و نتیجه سریعی که دارد می باشد.

شما به هر بیماری چه کوچک و چه بزرگ دچار شوید، برای درمان به اکسیژن نیاز خواهید داشت. در صورتی که اکسیژن بدن پایین باشد سیستم ایمنی قادر نخواهد بود عملکرد مناسبی از خود نشان دهد.

زمانی که تزریق اوزون به زانو استفاده می شود، اوزون به آن دسته از سلول های ایمنی که دارای عملکرد پایینی هستند کمک می کند. علاوه بر آن اوزون تراپی متابولیسم گلبول‌های قرمز را فعال می‌ کند و آزادسازی اکسیژن را در بدن بهبود می‌ دهد.

در نهایت گلبول های قرمز قوی در مغز استخوان ایجاد می شود و وضعیت آنتی اکسیدانی در بدن فعال می شود؛ پلاسما و پراکسید هیدروژن را افزایش می‌ دهد و میزان نیتریک اکسید را بالا می‌ برد. در نظر داشته باشید که باید حتما این درمان را زیر نظر متخصص ارتوپد انجام داد تا نتیجه مورد نظر حاصل شود.

اوزون درمانی چگونه انجام می شود؟

اوزون تراپی زانو

اوزون درمانی

شاید برایتان سوال شود که چرا برخی از آسیب های بدن سریع تر از موارد دیگر بهبود پیدا می کند، این موضوع مربوط به خون رسانی و گردش خون می باشد. به جهت این که بافت های بدن بتوانند خود را ترمیم و بازسازی کنند، لازم است که مواد ضروری مثل اکسیژن، ویتامین ها و مواد معدنی به خوبی در اختیار آن ها قرار بگیرد.

تمامی این عناصر تنها از طریق خون انتقال پیدا می کنند. در این میان مهم تره ماده برای ترمیم زخم های بدن اکسیژن می باشد. کمبود اکسیژن در خون موجب می شود تا سطح اسید لاکتیک افزایش پیدا کند و این امر موجب درد خواهد شد.

اوزون تراپی به سه شیوه قابل انجام است:

در مرحله اول دارو های ضد التهاب مخصوص درون ناحیه آسیب دیده تزریق می شود، این گونه تورم و التهاب کمتر می شود و گردش خون افزایش پیدا می کند.

سپس ناحیه آسیب دیده به کمک ویتامین ها و مواد معدنی ضروری درمان می شود و در نهایت همان ناحیه به کمک گاز اوزون پر می شود. به این ترتیب بدن به هرچیزی که نیاز دارد دست پیدا می کند.

با بهبود یافتن جراحت، بدن دوباره شروع به خون رسانی می کند و این گونه فرایند درمان به صورت کامل تکمیل می شود. البته در نظر داشته باشید که واکنش بدن در هر فرد نسبت به دیگری متفاوت است و نباید انتظار داشته باشید که بدن شما مطابق با شخص دیگری واکنش نشان دهد.

تاثیر تزریق اوزون به زانو چیست؟

تزریق اوزون به زانو موجب تسریع در فرایند التیام مفاصل می شود، همان طور که بیان کردیم اوزون دارای مولکول های بسیار قدرتمندی می باشد که هنگام تزریق در مفاصل، توانایی های التیام بخشی مفصل را تحریک می کند.

علاوه بر آن اوزون موجب ترمیم و محکم شدن استخوان ها می شود و این گونه ساختار های شل بهبود پیدا می کنند. دامنه حرکتی فرد افزایش می یابد و از درد بیمار کاسته می شود.

همچنین بخوانید: پی آر پی زانو برای چه کسانی مناسب است؟

عوارض تزریق اوزون به زانو چیست؟

عوارض تزریق اوزون به زانو

عوارض اوزون تراپی

به صورت کلی تزریق اوزون به زانو دارای عوارض خاصی نمی باشد، اما اگر این کار نزد شخصی بدون مهارت کافی انجام دهید ممکن است عارضه هایی به دنبال داشته باشد.

برخی از عوارضی که ممکن است پس از تزریق شما احساس کنید به شرح زیر است:

• آسیب ریشه‌ های اعصاب
  • عفونت دیسک یا به اصطلاح دیسکایتیس
  • خونریزی رتینال (شبکیه)

البته که تا به امروز ما برای هر یک از بیمارانی که نزد ما مراجعه کرده ایند و این روش درمانی را انجام داده ایم هیچ یک از عارضه های بالا را مشاهده نکردیم. در نظر داشته باشید که عارضه های جزئی مثل درد در محل تزریق طبیعی می باشد که پس از یک الی دو روز بهتر می شود اما در کل اگر نزذ بهترین دکتر زانو در تهران این کار را انجام دهید عارضه دیگری نخواهید داشت.

مراقبت های بعد از اوزون تراپی زانو به چه شکل است؟

درد بعد از اوزون تراپی زانو

مراقبت های بعد از اوزون تراپی زانو

استراحت

بهترین کار این است که پس از تزریق برای مدت زمان 48 ساعت استراحت داشته باشید و تمامی فعالیت های سنگین را حذف کنید تا روند کلاژن سازی بهتر انجام شود.

سرما و گرما درمانی

پس از تزریق به جهت کم کردن میزان تورم و التهاب توصیه می شود تا در ابتدا از پد های گرم و پس از آن از سرد استفاده کنید. بالا نگه داشتن زانو کمی بالاتر از سطح قلب نیز موثر است.

رژیم غذایی

برای دو الی سه هفته سعی کنید تا در رژیم غذایی خود ماهی و موادی که دارای پروتئین بالایی هستند مصرف کنید؛ در صورتی که منع مصرف گوشت دارید می توانید از سایر مواد غذایی که منبع خوبی از پروتئین می باشند مصرف کنید.

مصرف دارو

اگر پس از تزریق اوزون به زانو احساس درد داشتید، به جهت کاهش التهاب و در می توانید به سراغ مواد و دارو های طبیعی بروید؛ اما دقت داشته باشید که نباید مسکن های قوی را بدون تجویز پزشک مصرف کنید.

مصرف آب

پس از این تزریق بدن مجدد به هیدراته شدن احتیاج پیدا می کند، بنابراین اگر می خواهید بهبودی سریع تری داشته حتما در طول روز به اندازه کافی آب مصرف کنید.

دوش گرفتن

در آخر ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که چه مدت پس از تزریق می توانید استحمام کنید؛ در این خصوص منعی وجود ندارد، پس از تزریق و رفتن به منزل می توانید به حمام بروید تا مواد چسبیده به پوست را تمیز کنید.

هزینه تزریق اوزون به زانو چقدر است

اوزون تراپی در جلسات متعددی انجام می شود و تعداد این جلسات در افراد مختلف متفاوت است، مهم ترین فاکتوری که در تعیین قیمت وجود دارد تعداد جلسات می باشد. بنابراین در ابتدا باید مشخص شود که چه تعداد برای عارضه شما مناسب می باشد.

موضوع دیگری که در تعیین قیمت تزریق اوزون به زانو اثر دارد، مهارت و تجربه پزشک می باشد، قطعا اگر به پزشکان باتجربه و معروف مراجعه کنید باید هزینه های بیشتری پرداخت کنید.

خوشبختانه اوزون تراپی به صورت سرپایی انجام می شود و احتیاجی به بستری ندارد، اینگونه در حد قابل قبولی از هزینه های شما کم می شود. برای اطلاع از هزینه های دقیق تر باید به صورت حضوری نزد پزشک مراجعه کنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با تزریق اوزون به زانو و موضوعات مربوط به آن آشنا نماییم؛ در صورتی که سوالی در ذهن شما باقی مانده است و ما فراموش کرده ایم تا در خصوص آن صحبت کنیم؛ می توانید در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.