تزریق ژل به زانو

یکی از معضلاتی که افراد زیادی با آن رو به رو هستند، مشکلات مفصل زانو، اعم از آرتروز می باشد. برای آرتروز درمان های زیادی وجود دارد، که یکی از رایج ترین و تاثیرگذارترین آن ها، تزریق ژل به زانو می باشد. به این صورت می توانید دوره درمانی عالی را پشت سر بگذارید.

برای آشنایی با عوارض تزریق ژل به زانو، این که چه کسانی از این تزریق نتیجه می بینند و مراقبت های پس از آن تا انتها این مطلب همراه دکتر حاجی تقی باشید.

چرا تزریق ژل به زانو انجام می شود؟

تزریق ژل برای زانو

تزریق ژل به زانو

آرتروز زانو یکی از مشکلاتی است که افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم می کنند. چرا که مبتلا شدن به این بیماری، باعث ناتوانی در زندگی و رو به رو شدن با مشکلات دیگری اعم از درد، التهاب و تورم و … در مفصل زانو می شود.

بنابراین برای افزایش کیفیت زندگی، باید هر چه سریع تر برای درمان آن اقدام کرد. پس برای این درمان، اکثر پزشکان فوق تخصص ارتوپد، تزریق ژل هیالورونیک اسید را پیشنهاد و توصیه می کنند. در واقع این ژل برلی درمان آرتروز زانو و بهبود عملکرد مفصل زانو استفاده می شود.

برای انجام آن، حدود 2 میلی متر از این ژل به صورت مستقیم و به درون کپسول مفصل زانو تزریق می شود. پس با عمل کردن به توصیه پزشک می توانید از شر آرتروز زانو خلاص شوید و بهبود پیدا کنید.

هیالورونیک اسید، در واقع یک مایع مفصلی است که به مایع مفصلی زانو کمک می کند تا بتواند دامنه حرکتی بهتر و بیشتری داشته باشد. به این صورت میزان لغزندگی آن افزایش پیدا می کند. به این صورت که به سطوح استخوان ها کمک می کند تا بتوانند به راحتی حرکت کنند.

در واقع این ژل، قابلیت این را دارد که به صورت یک لایه بالشتکی برای محافظت از مفاصل در هنگام انجام فعالیت های جسمانی عمل کند. بیشتر بودن میزان این مایع در مفصل، باعث سالم بودن مفاصل زانو و افزایش مقاومت آن ها می شود.

کیا بعد از تزریق آمپول به زانو خوب شدن؟

تزریق ژل برای زانو درد

تزریق آمپول به زانو

کسانی که بهترین تاثیر از تزریق آمپول به زانو را می بینند افرادی هستند که کاندید های این عمل هستند.

طی کردن دوره درمانی به وسیله تزریق ژل به زانو عملی نیست که بتوانید سرخودانه برای آن تصمیم گیری کنید.  در اصل افراد خاصی می توانند این تزریق را انجام دهند که کاندیدهای این تزریق باشند. پس پزشک باید این موضوع را تایید کرده باشد.

افرادی که دچار آرتروز خفیف زانو هستند، و نشانه های این اختلال به روی زندگی روزمره آن ها تاثیر گذاشته است، داروهای مسکن قادر به تاثیرگذاری به روی مشکل و درد آن ها نبوده است، می توانند این درمان را انجام دهند.

افرادی که در معرض عوارض جانبی آسیب دیدگی کلیه، مشکلات قلبی و خون ریزی شکمی ناشی از خوردن دارو هستند، می توانند تزریق این ژل را انجام دهند. همچنین افرادی که به بیماری های دیابت و یا بالا بودن فشار خون دچار هستند و قادر به مصرف داروهای استروئید نیستند، این روش درمان برای آن ها توصیه می شود.

لازم به ذکر است که افرادی که قادر به انجام عمل جراحی زانو نیستند و یا قصد انجام این عمل را ندارند، فوق متخصص زانو به آن ها روش درمانی تزریق ژل را توصیه می کند که در کمترین زمان می توانند شاهد بهبودی خود باشند.

با این وجود که این ژل می تواند در همه افراد تاثیرگذار باشد و درمان آن برای همه افراد مناسب است، ولی این روش درمانی برای افراد بیش از 65 سال سن، می تواند با تاثیر مثبت تر و بهتری رو به رو باشد.

مزایای استفاده از تزریق ژل هیالورونیک اسید به زانو

زمانی که پزشک تصمیم می گیرد تا فردی که کاندیدهای انجام این درمان است، آن را انجام دهد، قطعا این روش درمانی با مزایای زیادی رو به رو است و با اهداف عالی و خاصی صورت می گیرد که می تواند باعث بهبود فرد شود. این مزایا به صورت موارد ذکر شده در زیر است:

• کاهش درد
  • بهبود دامنه حرکات بدن و افزایش میزان لغزندگی مفصل و کاهش اصطهکاک و التهاب آن
  • پیشرفت آهسته استئو آرتریت
  • بهبود کیفیت زندگی
  • مزیت اصلی تزریق این ژل، به مفاصل روانکاری بیشتر است.
  • اسید هیالورونیک ضد اکسیداتیو است که می تواند با تجمع مواد مضر با مفصل مقابله کند.
  • اسید هیالورونیک ممکن است التهاب داخل مفصل را کاهش دهد و سفتی و درد ناشی از آرتروز را برطرف کند.
  • به دلیل آنکه تزریقات نیازی به آمادگی های زیادی ندارد، سریعا و در کمترین زمان به صورت سرپایی انجام می شود و نیازی به بیهوشی و بی حسی وجود ندارد.

تزریق این ژل معمولا در مطب پزشک انجام خواهد شد و می تواند این دوره درمان از 1 تا 5 مرحله به طول انجامد. لازم به ذکر است که زمانی که بیشتر از یک بار به تزریق ژل نیاز باشد، معمولا حدود یک هفته باید جلسات درمان فاصله وجود داشته باشد.

این نوع درمان معمولا روشی است که برای تسکین درد ناشی از آسیب دیدگی حاصل از ورزش، تصادفات خودرویی، آسیب دیدگی در حین کار و آرتروز انجام می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین شیوه های تقویت مفصل زانو

آیا تزریق ژل به زانو خوبه؟

تزریق آمپول به زانو

آیا تزریق ژل به زانو خوبه؟

همه افراد زمانی که تحت درمان با تزریق ژل به زانو قرار می گیرند، کمی ترس و دلهره دارند که شاید از این روش درمان نتیجه ای نگیرند. ولی همه آن ها بعد از چند جلسه شاهد کاهش درد و بهبود درد زانو می شوند. البته لازم به ذکر است که شانس درمان با توجه میزان اختلال متفاوت است.

این یک روش ایمن و تایید شده توسط پزشکان است که نتیجه قطعی نسبت به سایر روش های درمانی تزریقی دارد و توسط آن ها توصیه می شود. بناراین با خیال آسوده می توانید تحت درمان قرار بگیرید و نگرانی نداشته باشید.

چرا من به تزریق ژل هیالورونیک اسید نیاز دارم؟

تزریق ژل هیالورونیک اسید به درون مفصل زانو، یک روش عالی و متفاوت از سایر روش های درمانی است که برای بیمارانی که سطح داخلی مفصل آن ها دچار آسیب دیدگی موضعی شده است مناسب است. همچنین بیمارانی که در محرله اولیه آرتروز قرار دارند و قصد دارند به کاهش درد و بهبود توانایی خود بپردازند، می توانند این روش را امتحان کنند.

تزریق این ژل می تواند باعث تسریع روند بهبودی آسیب های زانویی و کاهش درد شود که می تواند ناشی از پریدن و دویدن های زیاد در طی یک فعالیت ورزشی نیز رخ داده باشد که باعث ساییدگی مفصل زانو و خطر آرتروز شده است.

پس زمانی که پزشک ارتوپد، تزریق ژل به زانو را به شما توصیه می کند، این تزریق می تواند باعث بهبودی شما شود که کمترین عوارض را به همراه دارد. و می توانید یک دوره درمانی فوق العاده عالی را پشت سر بگذارید. پس نیاز شما به تزریق این ژل، به دلیل کاهش درد و بهبودی وضعیت شما است.

براساس تحقیقات انجام شده، تزریق این ژل بعد از چند جلسه از علائم و نشانه های درد و التهاب و یا آرتروز زانو می کاهد و شاهد کاهش التهاب، اصطحکاک زانو و روند تحلیل رفتگی غضروف و استخوان ها خواهید شد که بسیار آهسته می شود.

تزریق ژل هیالورونیک اسید به زانو برای چه کسانی توصیه نمی شود؟

شاید فکر کنید که اکثر افرادی که در شرایط ذکر شده قرار داشته باشند، می توانند تزریق این روش درمانی را امتحان کنند و پشت سر بگذارند. ولی اینطور نیست و تنها گروه های خاصی از افراد می توانند این درمان را انجام دهند. افرادی که قادر به انجام این تزریق نیستند، شامل موارد ذکر شده در زیر است:

• زنانی که در دوران بارداری و شیردهی قرار دارند.
  • کودکان و نوجوانانی که در سن رشد قرار دارند.
  • افرادی که در اطراف زانو آرتروزی خود، دچار عفونت باکتریایی و سایر انواع عفونت ها هستند.
  • افرادی که به محصولات هیالورونات اسید حساسیت دارند که این موضوع بسیار نادر است.

به این دلیل است که ابتدا قبل از انجام این درمان، پزشک به مشورت با بیمار می پردازد و او را مورد معاینه فیزیکی و بالینی قرار می دهد تا متوجه این موضوع شود که هیچ گونه حساسیتی به دارو وجود ندارد و یا آنکه بیمار می تواند این دوره درمان را پشت سر بگذارد.

عوارض تزریق ژل به زانو

بیشترین عوارضی که از انجام این کار گزارش شده است مربوط به ورم، احساس گرما، قرمزی پوست، کبودی، خارش و تجمع مایع درون زانو می باشد.

البته این واکنش ها معمولا خفیف می باشند و پس از مدت کوتاهی بهبود می یابد.

مراقبت بعد از تزریق ژل به زانو

مراقبت های بعد از تزریق ژل به زانو

مراقبت بعد از تزریق ژل به زانو

توصیه می شود پس از انجام این تزریق موارد زیر را دنبال نمایید:

• محافظت از ناحیه تزریق برای چند روز
  • اجتناب از بلند کردن سنگینی
  • استراحت آن بخش از بدن که در آن ناحیه تزریق صورت گرفته است
  • قرار دادن یخ (کمپرس سرد) در محل تزریق برای تسکین درد
  • اجتناب از پد های گرم کننده (کمپرس گرم)
  • اجتناب از حمام کردن، وان آب گرم، یا جکوزی برای چند روز با این وجود، یک دوش آب ساده مشکلی ایجاد نخواهد کرد
  • نظارت بر محل تزریق برای بررسی و مشاهده علائم عفونت احتمالی

هزینه درمان تزریق ژل ژانو به چه صورت است؟

برای انکه بتوانید از قیمت ژل هیالورونیک اسید زانو، اطلاع کسب کنید، می توانید با کلینیک های معتبر و شناخته شده تماس حاصل فرمایید و از قیمت آن اطلاع کسب کنید. با مراجعه به کلینیک های معتبر، می توانید با مجرب ترین پزشکان ارتوپد که در رتبه اول رضایت مندی مشتریان هستند، ارتباط برقرار کنید.

همچنین می توانید با مراجعه به بهترین کلینیک ها، با یک تیر دو نشان بزنید. هم آنکه طی درمان با یک پزشک متخصص ارتوپد قرار بگیرید و هم آنکه قیمت مناسبی را بابت هزینه درمان خود پرداخت نمائید. به این صورت می توانید بهترین دوره درمان را طی کنید و پشت سر بگذارید که هیچ عوارض جانبی برای شما نداشته باشد.

درد زانو به دلایل مختلف، یکی از معضلانی است که می تواند باعث کاهش بهبود کیفیت زندگی شود و فرد را در انجام کارهای روزانه خود ناتوان کند. به این ترتیب باید هر چه زودتر برای درمان آن اقدام کرد.

روش های درمانی زیادی برای درد زانو وجود دارد. ولی یکی از بهترین روش های که باعث کاهش درد و بهبودی کامل می شود، تزریق ژل به زانو است که توسط پزشکان توصیه می شود.