تعویض مفصل زانو

جراحی آتروپلاستی یا تعویض مفصل زانو چیست؟ برای درمان کدام یک از بیماریهای زانو استفاده می شود؟

در این صفحه قصد داریم درباره مزایا و معایب و عوارض این نوع جراحی بپردازیم و در ادامه به معرفی یکی از بهترین پزشکان جراح تعویض مفصل زانو در تهران خواهیم پرداخت.

بهترین دکتر برای جایگزین مفصل زانو در تهران

تعویض مفصل زانو در تهران

جراحی تعویض مفصل آسیب دیده زانو، جراحی شایعی است. چرا که به بهبود دامنه حرکتی و تسکین درد بیمار کمک خواهد شد. یکی از شایع ترین دلایل انجام جراحی تعویض مفصل زانو، درد ناشی از آرتریت می باشد.

زمان مناسب انجام این جراحی از سوی متخصص ارتوپدی تعیین می شود. پزشک بعد از انجام معاینات و بررسی های لازم تشخیص می دهد که آیا شما گزینه مناسبی برای انجام این روش جراحی هستید یا خیر.

بسیاری از افرادی که خواهان انجام جراحی تعویض مفصل هستند، مدت هاست که داروهای مسکن مصرف می کنند، اما هم چنان هنگام راه رفتن و یا انجام کارهای عادی خود درد را حساس می کنند.

جراحی مفصل زانو برای چه کسانی مناسب است؟

کاندید مناسب برای جراحی تعویض مفصل زانو

بهترین گزینه برای انجام این جراحی، آن دسته از بیمارانی هستند که از آرتریت شدید رنج می برند، اما مفصل زانوشان به طور کامل تخریب نشده است.

آن هم به این دلیل که عضلات و ماهیچه های اطراف زانو باید استحکام کافی داشته باشند، تا دوره نقاهت با موفقیت پشت سر گذاشته شود.

افراد مبتلا به بیماری های پیشرفته، عضلات و ماهیچه های ضعیف تری دارند.

هدف از جراحی تعویض مفصل زانو

هدف اصلی از انجام جراحی تعویض مفصل زانو، تسکین درد است. دردی که می تواند کیفیت زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار دهد و مانع انجام کارهای ساده ای مانند راه رفتن شود. جراحی زمانی تجویز می شود که روش های غیر جراحی مانند مصرف دارو و یا فیزیوتراپی موثر واقع نشده باشد.

تعویض مفصل زانو در چه بیماری هایی استفاده می شود؟

برخی دیگر اختلالاتی که با جراحی مفصل زانو درمان می شوند، عبارتند از:

• استئوآرتریت

استئوآرتریت زانو، یکی از شایع ترین دلایل انجام این روش جراحی می باشد. این اختلال می تواند اولیه و یا ثانویه باشد.

معمولا آسیب و صدمات وارده به زانو، علت بروز استئوآرتریت اولیه نیست. این اختلال، عمدتا با بالا رفتن سن ظاهر می شود و بیشتر در افراد چاق و افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به این اختلال را دارند، شایع است.

استئوآرتریت ثانویه، به دلیل وارد آمدن آسیب به زانو و یا عفونت ایجاد می شود.

• آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید، نیز می تواند یکی از دلایل انجام این عمل جراحی باشد، اما معمولا با سایر روش های درمانی بهبود می یابد.

چه اقداماتی قبل از جراحی جایگزین مفصل زانو نیاز است؟

قبل از جراحی و در جلسات معاینه، پزشک به بررسی و معاینه کامل بیمار و سوابق پزشکی می پردازد. از بیمار خواسته می شود، تست های زیر را انجام دهد:

• آزمایش خون، به منظور بررسی کم خونی، عملکرد کلیه ها و کبد
  • آزمایش ادرار، به منظور اطمینان از عدم وجود عفونت ادراری و یا گلوکز در ادرار
  • سنجش فشار خون
  • غربالگری های عفونی، چرا که در صورت وجود عفونت در بدن، احتمال بروز عوارض ناشی از جراحی بیشتر خواهد بود
  • نوار قلب

روند جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو می تواند تحت بیهوشی عمومی و یا بی حسی موضعی انجام شود. پیش از جراحی، در خصوص انتخاب نوع بیهوشی نیز صحبت خواهد شد. پزشک با توجه به شرایط جسمانی بیمار و نوع جراحی، بهترین نوع بیهوشی را در نظر خواهد گرفت.

برای کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره و تعیین وقت قبلی می توانید با شماره های 09107765549 – 02188879953 مطب دکتر حسین حاجی تقی متخصص ارتوپدی و فوق تخصص زانو و شانه تماس بگیرید. همچنین می توانید از صفحه اینستاگرام دکتر حسین حاجی تقی نیز دیدن فرمائید.

جراحی تعویض مفصل زانو

جراح متخصص ارتوپد زانو زمانی اقدام به تعویض مفصل زانو میکند که بیمار درد دارد و یا استخوان های او روی هم ساییده شده باشند. همچنین سن بیمار باید بالای 60 سال باشد که در اغلب موارد زانو دچار انحراف شده و به شکل پرانتزی یا ضربدری در آمده است.

عمل تعویض مفصل زانو چقدر طول میکشد؟ در حدود یک تا دو ساعت به طول می انجامد. جهت انجام جراحی، برشی در قسمت جلوی زانو زده می شود و قسمت آسیب دیده انتهای استخوان فمور و تبیا برداشته خواهد شد. سپس، مواد مصنوعی که پروتز نام دارند جایگزین می شوند.

مفصل جدید که از مواد فلزی و پلاستیکی تشکیل شده است، قسمت تبیا و فمور را پوشش می دهد.

در برخی موارد، پزشکان از روش های کم تهاجمی تر استفاده می کنند، بدین معنا که تنها یک یا دو برش بسیار کوچک زده می شود و از ابزارهای جراحی و تلسکوپ استفاده خواهد شد.

قبل و بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

سن مناسب برای جراحی تعویض مفصل زانو

از آنجا که طول عمر مفاصل مصنوعی 20 تا 25 سال است ، بهتر است این عمل قبل از ۶۰ سالگی انجام نشود مگر اینکه بیمار انتخاب دیگری نداشته باشد . به عنوان مثال ، در معاینات ، سائیدگی مفصل زانو دیده شود یا بیمار درد زیادی داشته باشد. در این صورت جراح اقدام به جراحی و تعویض مفصل زانو می کند.

عوارض تعویض مفصل زانو چیست؟

• عوارض عمومی بعد از جراحی شامل عوارض ناشی از بیهوشی، کم خونی، خونریزی زودرس و نقص در جریان ترمیم زخم
  • عفونت : بعد از TKA عفونت نادر است و در صورت بروز باید در مراحل اولیه تشخیص داده به صورت فوری درمان گردد. ضروری است توصیه های لازم در مورد کاهش ریسک عفونت برای چندین سال پس از جراحی نیز رعایت شوند.
  • ترومبوز وریدی عمقی (لخته های خونی در وریدهای عمقی پاها) : این عارضه می تواند منجر به انسداد نسبی یا کامل عروق خونی شده و ایجاد درد و تورم کند. یکی از مهم‌ترین عوارض احتمالی ترومبوز سیاهرگی عمقی، آمبولی ریوی است که به علت انتقال لخته خونی به دستگاه گردش خون ریوی ایجاد می‌ شود. در پیش گرفتن اقدامات احتیاطی مناسب مانند شروع به حرکت زود هنگام بیمار، استفاده از جوراب های مخصوص ترومبوآمبولی ، پمپ پا و داروهای ضد انعقادی ضروری است.
مزایا و معایب عمل تعویض مفصل زانو

مزایای عمل جراحی تعویض مفصل زانو

– از بین بردن درد زانو

درد ، بدون شک علت اصلی است که بیمار را مجبور به انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو می کند. بهبود درد بعد از عمل جراحی بی چون و چرا و مسلم است.
اکثر بیماران پس از عمل جراحی درد کمتر و افزایش فعالیت و کیفیت زندگی را تجربه می کنند.
حدود 80 تا 95 درصد افراد، پس از عمل جراحی پروتز زانو بهبود درد را گزارش داده اند.
عمر مفاصل مصنوعی بین 20 تا 25 سال است ولی بطور کلی این زمان بستگی به نحوه زندگی و استفاده فرد دارد . حتی در افراد سالم نیز ، نوع نشستن ، دو زانو یا چهار زانو نشستن ، در سالم ماندن مفاصل تاثیر دارد .
هنگامی که این اتفاق می‌افتد جراحان ارتوپدی توصیه می کنند که عمل تجدید جراحی زانو داشته باشند.

– تغییر شکل مفصل

هنگامی که فردی نیاز به عمل تعویض مفصل زانو داشته باشد، زانوهایش به شکل پرانتزی یا ضربدری می شود. پروتز زانو یا همان مفصل مصنوعی، با تاثیر بر ‏مفصل ران باعث تصحیح حالت ضربدری یا پرانتز زانو میشود.
بدون شک پس از قرار دادن پروتز زانو، تحرک مفصل بهبود می‌یابد. اما بهبود با قرار دادن پروتز پایان نمی یابد. پس از بهبودی از جراحی، تقویت استخوانها و ساختارهای عضلات ضروری خواهد بود.
راه رفتن با عصا، چوب زیر بغل یا واکر برای ۴ تا ۶ هفته پس از عمل جراحی توصیه می شود. این طبیعی است که در ابتدا قوس مفصلی کامل نباشد، اما به تدریج متوجه پیشرفت توانبخشی می شوید.

– استقلال در زندگی روزمره

بیمارانی که از وضعیت زانوی خود رنج می‌برند و نیاز به عمل جراحی دارند ، دچار تغییر در زندگی می شوند.
بیماران، قبل از عمل جراحی، برای انجام فعالیت‌های عادی و روزمره زندگی، بطور کامل به اطرافیان خود، وابسته هستند.
پس از عمل تعویض مفاصل زانو، به دلیل کاهش درد و بهبود کیفیت کیفیت زندگی استقلال خود را به دست آورده و حتی ممکن است میزان فعالیت بدنی و عملکرد بیشتری انجام دهند.

– بهبود کیفیت زندگی

درصد بالایی از بیماران پس از آرتروپلاستی کامل زانو، درد کم یا خفیفی دارند .اما برای انجام فعالیت های اساسی روزمره زندگی هیچ مشکلی برای خرید و وظایف اداری، راه رفتن و غیره ندارند.
این بیماران که تا قبل از عمل جراحی بسیار ناتوان بودند، بهبود زیادی را در کیفیت زندگی شان مشاهده خواهند نمود.

انواع جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو به دو روش کامل و جزئی انجام می شود.

• تعویض کامل مفصل زانو

این روش، شامل تعویض سطح زیر استخوان فمور و قسمت فوقانی تبیا می باشد. در این روش هم چنین، کاسه زانو نیز با مواد پلاستیکی و مصنوعی تعویض خواهد شد.

جراحی کامل تعویض مفصل زانو

• جایگزین جزئی مفصل زانو

در صورتی که آرتریت، تنها یک قسمت زانو را درگیر کرده باشد، جراحی از نوع جزئی تجویز می شود، که جراحی کم تهاجمی تری است و دوره نقاهت کوتاه تری را نیز به همراه خواهد داشت.

• جراحی تعویض کاسه زانو ( آرتروپلاستی پاتلوفومورال )

تعویض کاسه زانو عبارتست از تعویض سطح زیرین کاسه زانو و گودی زانو زیرا تنها قسمت هایی که توسط آرتروز تحت تاثیر قرار می گیرد کاسه و گودی زانو است. این روش جراحی نسبت به تعویض کامل مفصل زانو با شکست بیشتری روبرو است و به همین دلیل اغلب پزشکان تعویض کامل مفصل زانو را پیشنهاد میکنند.زیرا نتایج دقیق تر و قابل پیش بینی تری دارد.

• جراحی تعویض اصلاحی مفصل زانو

این نوع جراحی زمانی انجام میشود که فرد یک تعویض دوم یا سوم را در یک زانوی خود نیاز داشته باشد و یا مبتلا به آرتروز شدید باشد.

برخی افراد نیز به دلایل زیر به نوع پیچیده تری از تعویض مفصل زانو احتیاج دارند :

• از بین رفتن استخوان اصلی به دلیل  ابتلا به  آرتروز یا شکستگی استخوان
  • بد شکل شدن زانو
  • تضعیف رباط های اصلی زانو

در این نوع تعویض مفصل زانو معمولا میله بلند تری کار گذاشته میشود و به زانو این اجازه را میدهد که در حفره استخوان ثابت بماند و قطعات اضافی فلزی یا پلاستیکی ممکن است جهت پر کردن محل استخوان های برداشته شده یا آسیب دیده مورد استفاده قرار گیرد.

روش های مختلفی جهت جراحی تعویض مفصل زانو وجود دارد که پزشک متخصص و جراح ارتوپد در انتخاب مناسب ترین گزینه به بیمار کمک خواهند کرد.

نوع جراحی با توجه به میزان درگیری مفصل زانو تعیین می شود.

روش های جراحی زانو

علائم نیاز به جراحی مفصل زانو

در شرایط زیر ممكن است تعویض مفصل زانو بتواند به بیمار كمك كند.
  • درد شدید مفصل زانو بطوریكه فعالیت های روزمره مثل راه رفتن، بالا رفتن از پله و نشستن و بلند شدن از روی صندلی را هم محدود میكند.
  • درد متوسط یا شدید زانو حتی در موقع استراحت
  • درد زانو همراه با تغییر شكل و انحراف زانو
  •  درد زانو همراه با خشكی در حركت مفصل
  • درد با استفاده از داروهای ضد التهابی كاهش نمیابد
  • تحمل نكردن داروی مسكن و یا ایجاد عوارض با مصرف آنها
  • عدم بهبودی زانو با جراحی های دیگر

بهبودی از تعویض مفصل زانو چقدر طول می کشد؟

دوره نقاهت و مراقبت های بعد از جراحی مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو، درصد موفقیت بالایی را به همراه دارد.

کاملا طبیعی است که بیمار بعد از جراحی، دردی را در زانوی خود احساس کند، به همین خاطر داروهای مسکن برای بیمار در نظر گرفته می شود که در صورت لزوم می تواند از آن ها استفاده کند.

معمولا از بیمار خواسته می شود، فردای جراحی شروع به راه رفتن کند، اما برای مسافت های کوتاه. توجه داشته باشید که بعد از جراحی باید از خم شدن زانو خودداری شود.

اجازه دهید روند طبیعی ترمیم زانو طی شود. انجام فعالیت های شدید بدنی و ورزش نیز به مدت سه تا شش هفته ممنوع خواهد بود.

طول دوره نقاهت این روش جراحی به عواملی از قبیل سن بیمار، شرایط جسمانی، استحکام عضلات و مفصل زانو  و وضعیت کلی زانو بستگی دارد.

مراقبت های بعد عمل جراحی تعویض مفصل

توصیه می شود هنگام خوابیدن، بالشتی ما بین پاها قرار بگیرد تا زانو ثابت نگه داشته شود.

ممکن است نیاز باشد به مدت یک هفته و یا بیشتر، هنگام راه رفتن از عصا و یا واکر استفاده شود.

رانندگی به مدت شش هفته و تا زمان بهبودی کامل مفصل زانو ممنوع می باشد.

فیزیوتراپی بعد از جراحی

یکی از مهم ترین اقداماتی که بیماران بعد از جراحی باید به آن اهمیت دهند، شرکت در جلسات فیزیوتراپی می باشد. این کار به بهبود دامنه حرکتی و استحکام بیشتر عضله و مفصل زانو کمک می کند و بیمار سریع تر قادر به انجام کارها و فعالیت های خود خواهد بود.

تمام جزئیات و نکات مربوط به دوره نقاهت جراحی از سوی پزشک در اختیار بیمار قرار خواهد گرفت.

و در پایان

جراحی تعویض مفصل، درصد موفقیت بالایی را به همراه دارد و مهم ترین مزیت آن، بهبود دردی است که مانع از انجام کارهای ساده مانند راه رفتن برای بیمار شده است. توجه داشته باشید که تعویض مفصل زانو، جراحی پیچیده ای است و دوره نقاهت به نسبت طولانی را به همراه دارد.

آن چه که اهمیت دارد این است که بیمار باید بعد از مرخص شدن از بیمارستان و در منزل، تمام نکات گفته شده را رعایت کند تا دوره نقاهت با کمترین میزان عوارض طی شود و شاهد نتایج درخشانی باشیم.