تعویض مفصل شانه

تعویض مفصل شانه چیست؟ برای درمان کدام یک از بیماریهای زانو استفاده می شود؟

فوق تخصص شانه

تعویض مفصل شانه چیست؟

عمل تعویض مفصل شانه که با نام آرتروپلاستی شانه (SA) نیز شناخته می‌شود، یک عمل فوق‌العاده موفق برای درمان درد و گرفتگی شدید شانه می‌باشد. هدف اصلی این عمل جراحی، رهایی از درد به همراه بازگشت تحرک، قدرت و عملکرد مناسب شانه می‌باشد. این عمل قادر است فعالیت افراد را تا حد زیادی به حالت طبیعی نزدیک کند.

تعویض مفصل شانه از جمله مهم ترین و حساس ترین جراحی هایی است که برای افراد مختلفی انجام می شود. البته این جراحی نسبت به سایر جراحی های تعویض مفاصل از شیوع کمتری برخوردار است. اما به هر روی گاها در اثر بروز مشکلاتی انجام این جراحی برای افراد ضروری می شود.

زمانی که مفصل سر شانه به دلایل مختلفی از بین می رود و زمینه ساز بروز درد ها و ناراحتی هایی می شود باید جراحی انجام شود و مفصلی مصنوعی در این ناحیه قرار گیرد.

دلایل انجام این جراحی

علت انجام تعویض مفصل شانه چیست

وقتی که مفصل شانه به عللی آنقدر خراب میشود که درد و محدودیت ناشی از آن مانع از انجام فعالیت های معمول روزمره شده و تمام درمان های دیگر ناموفق میشوند میتوان از عمل جراحی تعویض مفصل شانه به عنوان آخرین حربه استفاده کرد.

تخریب مفصل معمولا با آسیب شدید غضروف شروع شده و ممکن است موجب آسیب شدید استخوان هم بشود. شایع ترین علت آسیب مفصلی که منجر به جراحی تعویض مفصل شانه میشود آرتروز یا ساییدگی مفصلی است.

جراحی تعویض مفصل شانه

در طی این جراحی مهم ترین اتفاقی که رخ می دهد این است که برش هایی در مناطق خاصی از شانه ایجاد می شود و با جایگذاری مفاصل مصنوعی به بهبود وضعیت مفصل شانه کمک می کنند.

این جراحی در طی بیهوشی عمومی انجام شده و تمامی اقدامات جراحی از حساسیت های بالایی برخوردار است. از این رو جراح باید مهارت قابل توجهی داشته باشد تا بتواند تکنیک های دقیقی در جریان جراحی بکار گیرد.

مفاصل مصنوعی که در نواحی مختلف شانه قرار داده می شود بالاترین سازگاری را با بدن دارند و موجب واکنش های خاصی نمی شود.

مزایای جراحی تعویض مفصل شانه

از مهم ترین مزایایی که در پی جراحی تعویض مفصل شانه ایجاد می شود می توان موارد زیر را برشمرد:

• کاهش درد و بهبود وضعیت مفاصل در این ناحیه
  • بهبود وضعیت حرکتی شانه
  • افزایش دامنه حرکتی شانه ها و توانایی افراد در افزایش بکارگیری دست ها
  • از بین رفتن محدودیت های حرکتی
  • افزایش توانایی در انجام انواع فعالیت های روزمره

آیا جراحی تعویض مفصل شانه خطری دارد؟

مهم ترین نگرانی هایی که در زمینه جراحی تعویض مفصل شانه وجود دارد این است که مبادا این جراحی منجر به مشکلات جدی تری شود. ولی واقعیتی که وجود دارد این است که بسیاری از بهترین جراحان تعویض مفصل شانه می توانند با بکارگیری تکنیک هایی در زمینه جراحی بهترین نتیجه را در انتهای جراحی حاصل کنند.

بنابراین بسیاری از افراد زمانی که برای جراحی مراجعه می کنند از سوی بهترین جراح تعویض مفصل شانه راهنمایی می شوند و تمامی نکات لازم که به بهبود وضعیت جراحی کمک می کند از سوی جراح تعویض مفصل شانه یادآوری می شود.

البته در صورتی که روند جراحی به درستی انجام نشود می تواند موجب بروز عفونت یا از جا درآمدن مفصل مصنوعی شود. در این موارد می توانید بهترین اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید که احتمال وقوع این اتفاقات کاهش پیدا خواهد کرد.

مهم ترین کاندیدا ها برای تعویض مفصل شانه

واقعیتی که وجود دارد این است که کسانی که با مشکلات مفاصل شانه روبرو هستند و درد های قابل توجهی را متحمل می شوند در ابتدای امر با روش های مختلف درمانی به درمان می پردازند. اما زمانی که هیچ کدام از روش های درمانی دیگر پاسخگو نبود اخرین گزین درمانی جراحی تعویض مفصل شانه خواهد بود.

در واقع زمانی که افراد درد های شدیدی را تجربه می کنند و دارو ها از درد ها نمی کاهد و نیز درد ها روز به روز بیشتر می شود باید تحت جراحی قرار گیرند.

در این شرایط جراحی بهترین روش درمانی خواهد بود که نتیجه ای قطعی در کاهش درد و افزایش فعالیت ها و حرکات مفصل شانه خواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره و تعیین وقت قبلی می توانید با شماره های 09107765549 – 02188879953 مطب دکتر حسین حاجی تقی متخصص ارتوپدی و فوق تخصص زانو و شانه تماس بگیرید. همچنین می توانید از صفحه اینستاگرام دکتر حسین حاجی تقی نیز دیدن فرمائید.

مراقبت های بعد از عمل تعویض مفصل شانه

کسانی که عمل جراحی آنها به روش آرتروسکوپی انجام شده باشد اصولا درد زیادی ندارند اما ممکن است دردی ناشی از کانتر جراحی که لوله ای نازک است و قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد داشته باشند، آگاه باشید که این درد اصولا 48 ساعت بعد از جراحی کم می شود از این رو آنها می توانند پانسمان خود را بر دارند و دوش بگیرند. اما به یاد داشته باشید که اگر درد شما زیاد بود باید پانسمان را 72 ساعت بعد بر دارید و حمام کنید اگر درد شما زیاد باشد می توانید از یکی از اعضای خانواده برای برداشتن پانسمان کمک بگیرید.

اگر عمل جراحی شما باز انجام شده باشد شما باید 5 روز بعد از عمل پانسمان خود را بردارید و دوش بگیرید. اما به یاد داشته باشید که استفاده از وان با آب داغ و رفتن به استخر به هیچ عنوان تا شش هفته جایز نیست و شما تنها می توانید دوش بگیرید و اجازه دهید آب روی برش ها یا زخم های شما بیاید، بعد از حمام برش ها را خشک کنید و روی آنها را دوباره پانسمان کنید اصولا در این مرحله روی زخم را با هیچ پمادی نمی پوشانند اما در این مورد بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

و در پایان

از مهم ترین نکاتی که در زمینه جراحی تعویض مفصل شانه وجود دارد این است که به جهت حساسیت بالایی که این جراحی دارد حتما باید از از سوی متخصصین و جراحان حرفه ای انجام شود تا بتوان به موفقیت نتیجه جراحی امیدوار بود.

تعویض مفاصل نیازمند مهارت و تجربه بالایی است که در صورت ناپختگی و بی تجربگی پزشک در جریان جراحی می تواند موجب بروز مشکلات غیر قابل جبران باشد.

خوش بختانه در کشورمان کم نیستند آمار پزشکانی که با عنوان بهترین جراح تعویض مفصل شانه شناخته می شوند و با توجه به کارنامه کاری موفقی که دارند می توان بدون دغدغه و نگرانی جراحی را به انها سپرد.