جراحی تاندون شانه

ترمیم پارگی تاندون شانه به چه صورت است؟ آیا به روش های غیر جراحی هم می توان اعتماد کرد؟

فوق تخصص شانه

روش تشخیص پارگی تاندون شانه

آسیب دیدگی تاندون شانه غالباً هنگام معاینه بالینی مشخص می‌شود. پزشک بازو را از شانه می‌چرخاند و سپس بالا می‌برد. دردناک بودن این حرکت بیانگر التهاب تاندون شانه است.

در صورت ضعف قابل ملاحظه باید آزمایش‌های بیشتری جهت بررسی احتمال پارگی تاندون شانه انجام شود. پزشک گاهی داروی بی‌حسی درون شانه تزریق می‌کند تا بین ضعف واقعی تاندون و “تحلیل” ناشی از درد عضله تمایز قائل شود.

چنانچه احتمال پارگی تاندون داده شود، از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام.آر.آی.) جهت تأیید تشخیص استفاده می‌شود. روش تشخیصی دیگر آرتروگرام شانه است؛ آرتروگرام انجام پرتونگاری (اشعه ایکس) مفصل پس از تزریق ماده حاجب داخل مفصل است. از آنجایی که ام.آر.آی. بدون تزریق تصاویر بسیار خوبی را به دست می‌دهد، امروزه آرتروگرام چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

انجام پرتونگاری شانه اگرچه همواره ضروری نیست، اما در صورت وارد شدن ضربه به شانه یا اگر پزشک نتواند شانه را در دامنه حرکتی کامل تکان دهد، تصاویر این روش می‌تواند مفید باشد. دیگر دلیل استفاده از این روش تصویربرداری بررسی وجود رسوب کلسیم داخل یا اطراف شانه است. ته نشین شدن کلسیم به التهاب مداوم تاندون می‌انجامد، که به نوبه خود عارضه‌ای به نام التهاب تاندون کلسیفیه را به دنبال دارد.

آیا همه آنها نیازمند جراحی است؟

انواع پارگی تاندون شانه

١- پارگی نسبی یا ناکامل:

در این پارگی ، آسیب ناکامل تاندون روتاتورکاف وجود دارد. این پارگی ها ممکن است سبب درد شدید در بازو و شانه شده و درد شبانه حین خواب ایجاد کند . بعضی بیماران مبتلا به پارگی های ناکامل ممکن است با فیزیوتراپی بهبود درد به صورت نسبی یا کامل پیدا کنند. البته باید توجه داشته باشیم این پارگی تاندون های شانه ( تاندونهای روتاتورکاف) با هیچ روش درمانی به جز جراحی قابل ترمیم نیستند.

٢- پارگی کامل تاندون های روتاتورکاف:

در این نوع پارگی ، تاندونهای روتاتورکاف به صورت کامل پاره می شود و در واقع در تاندون های شانه، سوراخ ایجاد می شود. روش درمان مناسب این نوع پارگی ها ، روش جراحی به صورت آرتروسکوپی (لیزری یا بسته) یا روش باز انجام می شود.

تاخیر درمان پارگی های کامل تاندون های روتاتورکاف سبب کوتاهی آنها و از بین رفتن تدریجی تاندونها خواهد شد و پس از مدتی قابل ترمیم نخواهند بود. بنابراین بهتر است درمان جراحی بیماران زودتر انجام شود. همچنین تزریق های مفصل شانه در پارگی های کامل تاندون های روتاتورکاف سبب از بین رفتن تاندونها خواهد شد و فقط ممکن است درد بیماران به صورت موقت بهبود یابد . این موضوع سبب عدم پی گیری مناسب بیماران یا مراجعه تاخیری بیماران خواهد شد که در نتیجه سبب تشدید پارگی تاندونهای شانه و کوتاهی آنها خواهد شد. در نتیجه ممکن است درمان جراحی آنها نتیجه مطلوبی نداشته باشد.

درمان پارگی تاندون شانه

در مورد ترمیم تاندونهای شانه باید بدانیم که جوش خوردن تاندون به استخوان طولانی و معمولا ٣ ماه می باشد. و بهبود درد بیماران به صورت قابل توجه ، ممکن است ۵-۶ ماه زمان ببرد. بنابراین بیماران باید توجه داشته باشند که درد آنها پس از جراحی شانه بلافاصله کاهش نمی یابد و بیماران بایستی صبر و حوصله داشته باشند.

روش های درمانی مناسب نسبت به مقدار پارگی تاندون شانه به شرح زیر است:

1. استراحت
  2. استفاده از کمپرس سرد و گرم
  3. اسلینگ
  4. داروها
  5. تزریق استروئید
  6. تزریق پی آر پی
  7. فیزیوتراپی
  8. ماساژ درمانی
  9. اولتراسوند
  10. ورزش کردن
  11. عمل جراحی

جراحی پارگی تاندون شانه

در طی عمل آرتروسکوپی، جراح دوربین بسیار کوچکی به نام آرتروسکوپ را وارد مفصل شانه بیمار می کند. این دوربین تصاویر داخل شانه را روی مانیتور به جراح نشان می هد و جراح از این تصاویر برای هدایت ابزارهای جراحی بسیار ظریف داخل بدن استفاده می کند.

در این نوع جراحی، جراح ساختار شانه بیمار و آسیب دیدگی ها را با جزئیات بسیار زیاد روی مانیتور مشاهده خواهد کرد. از آنجایی که آرتروسکوپ و ابزارهای جزاحی بسیار نازک و ظریف هستند، جراح تنها قادر به ایجاد بریدگی های کوچک است و جهت پارگی های جزیی استفاده می شود.

این روش جراحی معمولا روش سرپایی است وجزء عمل های کم تهاجمی محسوب می شود. بعد از این عمل معمولا نیازی به بستری در بیمارستان نیست.

مدت زمان ترمیم تاندون شانه

در ترمیم تادون شانه مسئله بسیار مهم این است که در اکثر موارد آسیب‎‌های شانه نیازی به مداخله جراحی ندارد. برخی از مشکلات آسیب‌های خفیف و کشیدگی را می‌توان با استراحت در منزل، درمان کرد. آسیب‌های نسبتا شدید تا چند ماه نیازمند بردباری بوده تا بتوانند عملکرد سابق خود را بازیابند. در آسیب‌های بسیار شدیدتر نیز ممکن است که به انجام عمل جراحی نیاز شود.

زمان ترمیم تاندون‌ شانه در حدود شش هفته طول می‌کشد. در ابتدا استخوان بهبود می‌یابد. سه ماه نیز زمان لازم است تا اتصالی نسبتا قوی بین استخوان و تاندون به‌وجود بیاید. همچنین بین شش تا نه ماه نیز تا کامل شدن اتصال کامل این بخش به استخوان زمان نیاز است. البته بهبود یافتن، از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است و به میزان و شدت پارگی تاندون یا رباط بستگی دارد.

جراحی باز شانه

روش دیگری که برای جراحی شانه مورد استفاده قرار می گیرد، جراحی باز است. این روش جراحی ممکن است برای تعدادی از بیماران لازم و ضروری باشد و تشخیص بیماری آنها به کمک روش آرتروسکوپی امکان پذیر نباشد. روش جراحی باز در بسیاری از مواقع نتایج مطلوب تر و بهتری را برجای می گذارد. در این روش، در شانه بیمار برش های کوچکی به اندازه چند اینچ ایجاد می شود و جراح به کمک آکرومیون استخوان را حذف می کند. روش جراحی باز برای درمان پارگی های بزرگ و یا انتقال تاندون در مقایسه با روش جراحی آرتروسکوپی روش بهتر و کارآمدتری می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره و تعیین وقت قبلی می توانید با شماره های 09107765549 – 02188879953 مطب دکتر حسین حاجی تقی متخصص ارتوپدی و فوق تخصص زانو و شانه تماس بگیرید. همچنین می توانید از صفحه اینستاگرام دکتر حسین حاجی تقی نیز دیدن فرمائید.

مراقبت بعد از عمل پاره شدن تاندون شانه

بعد از جراحی تاندون شانه، طبق دستور پزشک شانه شما در یک اسلینگ قرار می گیرد. از اسلینگ برای محدود کردن حرکت شانه شما استفاده می شود تا تاندون روتار کاف بتواند ترکیب شده و بهبود یابد. در بعضی موارد که از ترمیم باید به دقت محافظت شود بازوی شما ممکن است در یک زنجیر با بالش قرار گیرد که به دور کمر شما متصل است. پوشیدن اسلینگ خود طبق دستور پزشک پس از جراحی بسیار مهم است.

از زنجیر به طور معمول 4 تا 6 هفته پس از جراحی استفاده می شود. که در شش هفته اول بعد از جراحی نباید دست خود را با شانه بگیرید، بلند کنید، فشار دهید و یا بکشید. فراموش نکنید که با بازوی جراحی شده نباید به پشت خود برسید. برای خم شدن و صاف کردن آرنج و حرکت انگشتان خود در روز می توانید بازوی خود را از اسلینگ خارج کنید.

شما می توانید چندین بار در روز زنجیر را برای استحمام، لباس پوشیدن و دامنه حرکت آرنج بردارید.