جوش نخوردن استخوان

یکی از مشکلاتی که افراد زیادی با آن رو به رو هستند، شکستگی استخوان است. این شکستگی در بیشتر مواقع با معضل رو به رو می شود که می توان به عدم جوش خوردن استخوان اشاره کرد. در روند طبیعی درمان استخوان ها باید جوش بخورند، در غیر این صورت دلیل قانع کننده ای برای آن وجود دارد که باید به دنبال علت جوش نخوردن استخوان و روشی برای درمان آن باشید.

اگر به دنبال این هستید که بدانید زمان جوش خوردن اسخوان کی است، برای جوش خوردن استخوان چه چیز های باید بخورید و نشانه های جوش خوردن استخوان چیست تا انتها این مطلب همراه حاجی تقی باشید.

منظور از جوش نخوردن شکستگی استخوان چیست؟

برای جوش نخوردن در زمان شکستگی استخوان ها، دلایل متعددی وجود دارد. تقریبا 19 درصد از افراد هستند که بعد از شکستگی با مشکل جوش نخوردن محل شکستگی رو به رو هستند. به این ترتیب این تعداد افراد بعد از جراحی یا درمان های غیر جراحی با این معضل رو به رو می شوند.

در بعضی مواقع نیز، با تاخیر در جوش خوردن رو به رو هستیم که به آن دیر جوش خوردن می گویند. در واقع چیزی که باعث می شود استخوان ها جوش بخورند، ثبات و پایداری، جریان خون مناسب و مواد غذایی مناسب است.
پس زمانی که در هر یک از آن ها اختلال ایجاد شود، امکان جوش نخوردن شکستگی استخوان ها وجود دارد که به آن نان یونیون نیز گفته می شود. دلایل اصلی وجود دارند که زمینه ساز این اتفاق هستند که باید تا حدالامکان با آن ها مقابله کرد و از آن ها جلوگیری نمود.

در صورتی که شما به عارضه شکستگی استخوان دچار شده اید برای درمان آن باید به فوق تخصص ارتوپد مراجعه نمایید.

علت جوش نخوردن شکستگی استخوان چیست؟

جوش نخوردن شکستگی استخوان

علت جوش نخوردن شکستگی استخوان

زمانی که جوش نخوردن شکستگی استخوان بعد از جراحی و یا روش های درمانی غیر جراحی صورت می گیرد، و با آن رو به رو می شویم، این مشکل به دلایل زیادی رخ می دهد که این دلایل در واقع زمینه ساز بروز آن هستند. از جمله مهم ترین دلایلی که باعث بروز این اتفاق می شود، شامل موارد ذکر شده در زیر است:

• استعمال دخانیات و نیکوتین
  • کمبودهای تغذیه ای ماند کمبود ویتامین D، پروتئین، کلسیم، فسفر و روی
  • پوکی استخوان
  • مصرف داروهایی مانند ضدالتهابی اعم از آسپیرین، ایبوپروفن و پردنیزون
  • هایپوتیروئیدیسم که به معنای کم کاری تیروئید است.
  • شکستگی های باز
  • بالا بودن سن
  • کم خونی شدید
  • کشش بیش از حد عضله
  • ناکافی بودن خون رسانی
  • آسیب شدید بافت نرم
  • تکنیک های نامناسب جراحی
  • ماهیت شکستگی ها مانند شکستگی باز و شکستگی پاتولوژیک

شکستگی استخوان یکی از مشکلاتی است که هر فرد در زندگی حداقل یکبار آن را تجربه کرده است. پس دلایل ذکر شده باعث می شود تا استخوان شکسته شده شما دیر جوش بخورد و یا جوش نخورد. از جمله رایج ترین دلایل جوش نخوردن شکستگی استخوان می توان به موارد ذکر شده در زیر اشاره کرد:

• بزرگ بودن بیش از حد فضای بازسازی و اتصال دو بخش استخوانی
  • قرار گرفتن پوشش استخوانی، عضلانی، غضروفی، غضروفی بین دو بخش
  • خون رسانی محدود به محل استخوان که باعث ضعف خون رسانی توسط شکستگی شده و باعث آسیب پذیر شدن آن می شود.
  • نشانه های جوش خوردن استخوان
  • مهم ترین علائمی که نشان می دهد استخوان جوش خورده است به شرح زیر می باشد:
  • قطعات شکسته شده دیگر همانند قبل دارای حرکت نمی باشند.
  • در صورتی که محل شکستگی را فشار دهید دردی احساس نمی شود.

تشخیص جوش نخوردن شکستگی استخوان

زمانی که بعد از جراحی و یا روش های غیر جراحی با جوش نخوردن شکستگی استخوان رو به رو هستید، قطعا با علائم و نشانه هایی همراه می شوید. ولی برای اطمینان از اینکه استخوان شما واقعا جوش نخورده است، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

به این ترتیب پزشک برای اطمینان از بروز این اتفاق، از روش های تشخیصی خاصی استفاده می کند تا بتواند برای درمان کای انجام دهد. از جمله مهم ترین روش های تشخیصی شامل روش های تصویر برداری مانند گرافی ساده و سی تی اسکن است.

بهتر است بدانید که در این زمان حتما به تشخیص پزشک به روش های ذکر شده نیاز دارید. پس بهتر است که مراجعه به پزشک را فراموش نکنید و در اولویت قرار دهید.

همچنین بخوانید: شکستگی زانو و انواع راه های درمان سریع شکستگی کشکک زانو

زمان جوش خوردن استخوان

مراحل جوش خوردن استخوان

به صورت کلی استخوان شکسته در کودکان با سرعت بیشتری جوش پیدا می کند و پس از چند هفته استخوان به صورت کامل بهبود پیدا می کند. به صورت کلی مراحل جوش خوردن اسخوان به شرح زیر است:

مرحله یک ورم

پس از گذشتن چند ساعت از آسیب وارد شده ترمیم شروع می شود، ناحیه ای که دچار ضربه شده است با تشکیل شدن لخته های خون ملتهب می شوند و سیستم ایمنی بدن سلول هایی را به ناحیه آسیب دیده می فرستد.

همچنین عروق خونی در ناحیه آسیب دیده رشد می کند تا فرایند جوش خوردن به سرعت بیشتری طی شود. این مرحله معمولا یک تا دو هفته طول می کشد.

مرحله دو ترمیم استخوان1

پس از 4 تا 21 روز پس از آسیب، به دور استخوان شکسته پینه ایجاد می شود. در این مرحله ماده ای به نام کلاژن به جای لخته خون ایجاد می شود. به دلیل این که پینه از لخته خون سفت تر است در این مرحله از گچ استفاده می شود تا استخوان به صورت ثابت باقی بماند.

در صورتی که استخوان جابجا شود پینه نرم از بین می رود و روند ترمیم طولانی تر می شودو

مرحله سوم ترمیم استخوان2

حدود دو هفته پس از شکستگی سلول هایی به نام استئوبلاست ایجاد می شوند. این سلول ها موجب جوش خوردن استخوان جدید می‌ شوند و مواد معدنی مورد نیاز برای استحکام استخوان را تامین می‌کنند. پینه زمخت در این مرحله تشکیل می ‌شود و معمولا ۶ تا۱۲ هفته بعد از شکستگی برطرف می‌شود.

مرحله آخر بازسازی

در آخر روند بازسازی استخوان ها انجام می شود، طی این مرحله استخوان ها به حالت عادی خود باز میگردند و اگر شما به فعالیت های عادی خود بازگردید این روند را سریع تر طی می کنید.

در نظر داشته باشید که ممکن است این روند زمان زیادی را طی کند و گاهی تا 9 سال نیز طول می کشد!

انواع جوش نخوردن شکستگی استخوان

انواع  شکستگی استخوان

انواع جوش نخوردن شکستگی استخوان

زمانی که فردی با جوش نخوردن در ناحیه استخوان خود رو به رو می شود، این اتفاق در دو نوع صورت می گیرد. بنابراین بهتر است که با آن آشنا شوید. در زمان مراجعه به پزشک متخصص، وی نوع جوش نخوردن شکستگی استخوان شما را تشخیص می دهد.

انواع جوش نخوردن استخوان شامل موارد ذکر شده در زیر است:

هایپرتروفیک که در این نوع، دو سر استخوان در محل شکستگی بزرگ و حجیم اتفاق می افتد ولی به یکدیگر جوش نمی خورند. در واقع به دلیل حرکات مکرر قطعات شکسته شده به روی هم، اجازه متصل شدن کال های تشکیل شده به یکدیگر داده نخواهد شد. لازم به ذکر است که در این نوع جوش نخوردگی، استخوان ها از خون رسانی کافی برخوردار هستند. درمان این نوع مشکل، بی حرکت کردن قطعات شکسته است.

آتروفیک نوعی از این جوش نخوردگی است که در آن دو سر استخوان در محل شکستگی نازک خواهند شد و سپس به شکل نوک مداد در خواهند آمد. به این صورت در این نوع جوش نخوردگی استخوان ها، خون رسانی کافی وجود ندارد و دلیل اصلی بروز آتروفیک نیز همین امر است. درمان این نوع مشکل پیوند استخوان است.

آیا جوش نخوردن شکستگی استخوان خطرناک است؟

جوش نخوردن شکستگی در استخوان، وضعیتی است که در آن همانطور که یکبار ذکر شد، دو سر استخوان به یکدیگر جوش نمی خورند. به این صورت استخوان ها با یکدیگر فاصله دارند. بنابراین در بعضی از استخوان ها مانند استخوان های اندام تحتانی که وزن بدن را تحمل می کنند، این جوش نخوردن می تواند مشکل ساز شود.

این در صورتی است که در بعضی مواقع استخوان هایی مانند استخوان های متاکارپ در کف دست حتی اگر جوش هم نخورند، ممکن است مشکل خاصی برای بیمار نداشته باشند. پس نیازی به نگرانی در این صورت نیست. برای ریسک خطرناک نبودن جوش نخوردن استخوان بهتر است که به پزشک مراجعه کنید.

همچنین بخوانید: علائم و راه های درمان ضرب دیدگی شانه

علائم جوش نخوردن شکستگی استخوان

زمانی که فرد با جوش نخوردن استخوان رو به رو می شود، این مشکل دارای علائم مهمی می باشد. این علائم به صورت موارد ذکر شده در زیر می باشد:

• مهم ترین علائم این جوش نخوردن شکستگی استخوان، درد است که ایجاد شده و ادامه پیدا می کند. این درد ممکن است دائمی باشد و یا تنها در حین حرکت رخ دهد.
  • تورم نواحی آسیب دیده و جوش نخورده، از علائم دیگری است که باعث محدودیت در مفاصل اطراف شکستگی و حرکات غیر طبیعی در استخوان ها می شود.
  • ناتوانی در انجام حرکات

بهتر است بدانید این علائم در بین همه یکسان نیست. پس زمانی که با آن رو به رو شدید، باید برای درمان و مراجعه نزد پزشک اقدام کنید.

درمان جوش نخوردن شکستگی استخوان

گچ گرفتن شکستگی استخوان

درمان جوش نخوردن شکستگی استخوان

زمانی که فرد به هر دلیلی با جوش نخوردن استخوان در استخوان های خود رو به رو می شود، پزشک روش های درمانی را برای وی توصیه می کند. این روش های درمانی شامل موارد ذکر شده در زیر است:

امواج اولتراسونیک

یکی از متداول ترین روش ها، درمان غیر جراحی است که به صورت تحریک استخوان انجام می شود. این روش با امواج اولتراسونیک صورت می گیرد که در آن از شوک ویوتراپی بهره مند می شوند. همچنین ممکن است از قرار دادن اندام در میدان های الکترو مغناطیسی استفاده شود. این امواج روزی 20 دقیقه تابانده می شوند تا باعث تحریک جوش خوردن شکستگی شوند.

تزریق پروتئین

نان یونیون ها روش دیگری است که به عنوان درمان غیر جراحی شناخته شده است. این روش به معنای تزریق پروتئین است که در آن یک نوع هورمون موضعی رشد می کند.

پیوند استخوان

پیوند استخوان روشی است که طی عمل جراحی صورت می گیرد و در آن از نواحی خاص بدن فرد نمونه برداشته شده و در محل جوش نخوردن استخوان گذاشته می شود. این استخوان ها، سلول های زنده و مواد شیمیایی و داربست لازم برای تحریک استخوان سازی را در اختیار محل جوش نخوردگی قرار کی دهند.

پیوند استخوان از فرد دیگر تحت شرایط خاصی استریل و آماده می شود که در آن پیوند استخوانی داربستی را در اختیار بدن بیمار قرار می دهند و به این صورت باعث ایجاد استخوان جدید در محل جوش نخوردگی می شود.

جایگزین های پیوند استخوان روشی است که این ها مواردی هستند که به صورت مصنوعی ساخته می شوند و باعث تحریک استخوان سازی بدن می شوند. این روش به وسیله عمل جراحی برای محل جوش نخوردگی انجام خواهد گرفت.

تثبیت داخلی

تثبیت داخلی روش جراحی است که در آن باعث برقراری جوش خوردگی می شوند. این به این شکل است که قطعات شکسته شده دائما نسبت به یکدیگر حرکت می کنند و بدن فرصت متصل کردن آن ها را نداردو به این صورت برای بی حرکت کردن شکستگی ها به سراغ آتل یا گچ می روند. در بهترین حالت از ایمپلنت های داخلی استفاده می شود.

تثبیت خارجی

تثبیت خارجی روشی است که در آن برای از یک اکسترنال فیکساتور استفاده می شود. به این صورت که از این روش برای مواردی استفاده می شود که قسمتی از استخوان به طور کل در محل جوش نخوردگی وجود ندارد. یا به دلیل عفونتی مزمن در محل جوش نخوردگی استخوانی ایجاد شده است. پس از این روش استفاده می شود.

برای جوش خوردن استخوان چی بخوریم

بدن شما برای این که بتواند به استخوان شکسته را جوش بدهد به مواد غذایی متنوعی احتیاج دارد. این مواد عبارت است از: کلیسم، پروتئین، لیزین، ویتامین سی، روی، بورون، منیزیم، ویتامین کا، ویتامین آ و سی، سیلیکا

زمانی که با جوش نخوردن استخوان رو به رو می شوید، باید سریعا با توجه به علائمی که دارید، به پزشک متخص مراجعه کنید. به این صورت می توانید به وسیله روش های درمانی بهبود پیدا کنید و از شر شرایط ایجاد شده خلاص شوید. به این صورت می توانید کیفیت زندگی خود را افزایش دهید.