آیا جراحی تعویض مفصل زانو خطرناک است؟

3.7
(3)

خطرات تعویض مفصل زانو چیست؟ آیا جراحی تعویض مفصل زانو خطرناک است؟ یکی از مشکلات رایجی که اغلب در میان افراد وجود دارد، دردهای زانویی می باشد، که به دلایل گوناگونی رخ می دهد. این دردها گاهی باعث از بین رفتن مفصل های زانو می شود، که نیازمند درمان های جدی است. ولی سوال متداولی که اغلب وجود دارد، و ذهن افراد دارای این مشکل را به خود مشغول می کند، اینکه عوارض تعویض مفصل زانو چیست؟

آسیب مفصل زانو

دلایل تعویض مفصل زانو

موقع آسیب‌دیدن یا از بین رفتن غضروف خاصی از بدن، حالت دردناکی اتفاق می‌افتد که نمی‌توان آن را تکان داد و در نتیجه ممکن است که استخوان‌ها به هم سابیده شوند و باعث شکستن یکدیگر شوند که در این موارد، بیمار درد زیادی را در آن مفصل احساس می‌کند و نمی‌تواند آن قسمت از بدن خود را به خوبی تکان دهد.

در مفصل زانو نیز در صورت آسیب‌دیدگی، همین اتفاق می‌افتد و بیمار درد و سفتی شدیدی را در زانو احساس می‌کند و نمی‌تواند زانوی خود را به خوبی تکان دهد. این درد، او را از انجام دادن فعالیت‌های روزانه مثل قدم زدن، بالا رفتن از پله‌ها، سوار شدن و پیاده شدن از ماشین ، بالا رفتن از صندلی و … باز می‌دارد.

دلایل آسیب مفصل زانو

دلایلی که باعث از بین رفتن مفصل زانو می‌شود، تنها محدود به موارد زیر نیست، و از طیف گسترده‌ای برخوردار است که قادر به نامگذاری تک تک آنها نیستیم. به این ترتیب بهتر تا حدالامکان از این دلایل دوری کنید، تا سلامتی شما به خطر نیوفتد و به مشکلات جدی مواجه نشوید. در صورت رخ دادن یکی از این دلایل مراجعه به یک متخصص ارتوپدی ضروری می‌باشد.

اما از مهم ترین دلایلی که این مشکل را ایجاد می کند، می‌توان به موارد ذکر شده در زیر اشاره کرد:

• شکستگی و در رفتن کشک زانو
  • ضعیف بودن عضلات اطراف زانو و عدم تعادل در آن ها
  • به کار گرفتن بیش از اندازه از زانو مانند زیاد خم شدن، چرخیدن و زیاد نشستن به خصوص در انجام حرکت های ورزشی
  • آسیب یا پارگی مینیسک
  • بیماری استئوآرتریت یا آرتریت روماتوئید
  • ایجاد عفونت داخل مفصل زانو
  • خونریزی در داخل مفصل زانو
  • اضافه وزن و عدم تحرک در طولانی مدت
  • انجام ورزش هایی مانند اسکی، دوندگی، دوچرخه سواری، فوتبال و ورزش های این چنینی که به زانوها فشار زیادی را وارد می کنند.
  • انجام مشاغلی که به طور نشسته است و فشار زیادی را در نشستن طولانی مدت به زانوها وارد می کند.

امکان دارد بیمار دردی معمولی اما مداوم در زانوی خود احساس کند که مانع خواب راحت و استراحت وی شود. التهاب مزمن زانو و ورم در این موارد بعد از مصرف دارو و استراحت برطرف نخواهد شد.

در این شرایط، از حالت ایستاده و سه مفصل او عکس گرفته می‌شود تا مفصل مچ پا و لگن هم بررسی شود، سپس از پهلو عکس زانوی بیمار گرفته می‌شود. پس از بررسی نتایج، به تشخیص فوق تخصص زانو گزینه جراحی تعویض مفصل زانو به بیمار توصیه می‌شود.

جراحی تعویض مفصل زانو

آرتروپلاستی به معنای ترمیم یک مفصل از طریق جراحی است که از اجزای مصنوعی استفاده می‌کند. آرتروپلاستی همان جراحی تعویض مفصل زانو می‌باشد.

جراحی تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی؛ به از بین بردن درد و بازیابی عملکرد قسمت های آسیب دیده مفصل زانو کمک می‌کند . در این پروسه قسمت‌های آسیب‌دیده استخوان و غضروف را از ران خارج می‌کنند و آن را با یک مفصل مصنوعی جابجا می‌کنند که از فلز، پلاستیک با کیفیت بالا و پلیمر ساخته شده است.

جراحی تعویض مفصل زانو نقش مهمی در بهبود وضعیت بیمار دارد. اما لازم است برای بدست آمدن بهترین نتیجه از عمل و ماندگاری حداکثری پروتز ( تقریبا 20 سال) مجموعه ای از اقدامات زیر انجام شود.

• مراجعه به بهترین دکتر برای تعویض مفصل زانو
  • نوع پروتز و شرکت سازنده‌ی آن
  • تکنیک جراحی و دانش و تجربه پزشک
  • انجام فیزیوتراپی‌های لازم پیش از جراحی جهت تقویت عضلات
  • مراقبت‌های دوره‌ی نقاهت ( مانند فیزیوتراپی و نرمش )
  • مراقبت‌های همیشگی بیمار از پروتز ( نحوه ی نشستن و فشار نیاوردن به زانو)

تعویض مفصل زانو با جایگذاری پروتزهای مصنوعی در محل آسیب‌دیده انجام می‌شود و پزشک با بررسی شرایط بیمار از جمله سن، وزن، وضعیت سلامتی، نوع فعالیت و شدت آسیب به مفصل؛ مناسب‌ترین نوع پروتز را انتخاب خواهد نمود.

در حالت عادی در ابتدای ماه‌ها و سال‌های اول بعد از جراحی خطری برای بدن بیمار ندارند و اما در ادامه خواهیم گفت در چه صورت باید این پروتزها را تعویض کنید. پروتزها بر اساس جنس به 4 نوع تقسیم می‌شوند:

• فلز بر روی فلز
  • فلز بر روی پلاستیک
  • سرامیک بر روی پلاستیک
  • سرامیک بر روی سرامیک

پروتز زانو از 3 بخش تشکیل می‌شود:

بخش‌های تشکیل دهنده پروتز زانو

• قسمت استخوان ران (فمورال)
  • بخش استخوان ساق (تیبیال)
  • قسمت استخوان کشکک (پاتلار)

آیا عمل تعویض مفصل زانو خطرناک است؟

راه های زیادی برای درمان مفصل زانو وجود دارد، که همه آن ها قطعی نیست و یا بعد از انجام درمان های جدی توسط پزشک برای پیشگیری و بهبود بیشتر تجویز می شود، که یکی از مهم ترین آن ها انجام عمل جراحی برای تعویض مفصل زانو می باشد. از آنجایی که تعویض مفصل زانو یکی از روش های مهم و استاندارد به حساب می آید، ولی باز هم بدون خطرات تعویض مفصل زانو نیست، که البته لازم به ذکر که این خطرات تنها در 2 درصد افرادی که این عمل جراحی را انجام می دهند، امکان رخ دادن وجود دارد.

به این ترتیب نکته مهمی که باید به آن توجه کنید، این که بعد از تعویض مفصل زانو، باید به طور جدی درمان و معاینه خود را نزد یک پزشک متخصص ادامه دهید و نباید از درمان خود دست بردارید تا در صورت بروز هر یک از عوارض سریعا برای درمان آن ها و جلوگیری از تشدید شدن آن ها اقدام شود. اگر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید، خیالتان راحت باشد که هرگز با چنین عواریضی مواجه نمی شوید و دیگر نیازی نیست که نگران عوارض تعویض مفصل زانو باشید.

آیا جراحی تعویض مفصل زانو عوارض دارد؟

همانطور که ذکر شد، عوارضی که ممکن بعد از تعویض مفصل زانو رخ دهد، شامل همه افراد نمی شود، ولی بهتر برای اطمینان بیشتر با آنها آشنا شوید. وقوع این عوارض سیر بهبودی بیمار را طولانی کرده و می‌تواند مشکلات جدیدی را برای بیمار بوجود بیاورد. برخی از این عوارض عبارتند از:

بیشتر بدانید: مراقبت های بعد از عمل تعویض مفصل زانو

آیا عفونت بعد از جراحی خطرآفرین است؟

عوارض حاد و خطرآفرین مانند عفونت به ندرت رخ می‌دهند و کمتر از دو درصد افراد با چنین مشکلاتی روبرو می‌شوند.

در صورتی که بیمار دچار عفونت شود، معمولاً مشکلات حادی را ایجاد می‌کند و لازم است فوری به آن رسیدگی شود. عفونت زمانی ایجاد می‌شود که باکتری‌ها در حین یا پس از جراحی زانو وارد مفصل زانو شوند. برای کاهش این عوارض باید موارد زیر را رعایت کرد:

• قبل، هنگام و بعد از جراحی از آنتی بیوتیک‌ها استفاده شود.
  • اتاق جراحی باید به صورت کامل، استریل شده‌باشد
  • مواد و ابزار جراحی باید به صورت کامل استریل باشد

راههای جلوگیری و مدیریت عفونت شامل موارد زیر هستند:

آیا عفونت بعد از جراحی خطرآفرین است؟

• استفاده از هر آنتی‌بیوتیکی که پزشک تجویز می‌کند
  • پاکیزه نگه‌داشتن محل زخم
  • مراجعه سریع به پزشک در صورت بروز علائمی مانند سرخی، بادکردگی و یا ترشحات در قسمت جراحی

برخی از افراد به دلیل ضعف در سیستم ایمنی احتمال بیشتری را برای بروز عفونت دارند. این افراد شامل افراد دیابتی، مبتلا به ایدز، افرادی که داروهای سرکوب‌کننده‌ی دستگاه ایمنی مصرف می‌کنند و افرادی که داروهای مربوط به پیوند اعضا را مصرف می‌کنند هستند.

زمانی که فرد بعد از جراحی دچار عفونت شود‌، باید در طی عمل جراحی دیگری بخش مصنوعی مفصل را خارج کرد و با مصرف آنتی بیوتیک‌ها باکتری‌ها را کشت و سپس جراحی مجدد صورت گیرد.

گرفتگی و سفتی زانو

زخم‌های بافتی یا سایر مشکلات می‌توانند حرکت زانو را دچار اختلال کنند. تمرینات خاصی توسط فیزیوتراپ تجویز می‌شوند که می‌توانند به حل این مشکل کمک کنند. در صورتیکه خشکی و گرفتگی شدیدی در زانو فرد ایجاد شده‌باشد احتمالاً احتمالا نیاز خواهدبود تا فرد جراحی‌های تکمیلی انجام دهد.

آسیب دیدگی عصب از خطرات جراحی تعویض مفصل زانو

آسیب دیدگی عصب از خطرات تعویض مفصل زانو

بیش از ۱۰ درصد افراد دچار آسیب عصبی در  جراحی تعویض مفصل زانو می‌شوند. علائم این آسیب‌ها شامل موارد زیر هستند:

• مور مور شدن
  • احساس سوزش و خارش
  • احساس ضعف
  • بی‌حسی

مزایای جراحی تعویض مفصل زانو چیست؟

از مهم ترین مزیت تعویض مفصل زانو تسکین درد شدیدی است که در واقع عامل اصلی مراجعه به پزشک و انجام عمل جراحی بوده است. در مرحله‌ی بعد؛ بهبود وضعیت جسمانی بیمار سبب بازگشت وی به انجام فعالیت‌های روزانه می‌شود که به خودی خود در روحیه و سطح رضایت فرد، تاثیرگذار خواهد بود.

از دیگر مزایای این جراحی روش بیهوشی آن به صورت موضعی اسپاینال می‌باشد که بیمار از کمر به پایین بی‌حس می‌شود که این خود مزایای بسیاری دارد و سایر عوارض بیهوشی را برای بیمار به همراه ندارد. علاوه بر آن ریسک عفونت و خونریزی در این روش به دلیل مدت زمان کوتاه جراحی، بسیار پایین می‌باشد.

مزایای جراحی تعویض مفصل زانو چیست؟

معایب جراحی تعویض مفصل زانو

عمل تعویض مفصل زانو، عملی پیچیده است و همین دلیلی می‌باشد که اکثر بیماران با توجه به هزینه جراحی تعویض مفصل زانو، خصوصا در کلانشهر تهران، به دنبال متخصصی حاذق و با تجربه باشند یا به قول خودشان بهترین دکتر تعویض مفصل زانو در تهران، باشند تا بتواند ریسک عمل را کاهش و عملی موفقیت‌آمیز و بی‌خطر انجام دهد. یکی از مهمترین کارهایی که میتوان انجام داد  مراجعه نزد متخصص خوب است تا کمترین میزان عوارض و خطرات را داشته باشد.

از جمله معایبی که می‌شود از آن نام برد دررفتگی و پس زدن یا عفونت(در موارد نادر)است. در صورت تشخیص عفونت، مفصل توسط پزشک خارج شده و متخصص عفونی به بیمار آنتی بیوتیک مربوطه را تجویز می‌کند تا عفونت برطرف شود.

می‌توان یکی از دلایل دررفتگی یا پس زدن را چاقی دانست. یکی از دلایل اضافه وزن، عدم تحرک و راه رفتن است. مفصل کار گذاشته در زانو، تنها می‌تواند وزنی حدود 110 کیلو را تحمل کند، به همین دلیل از بیماران خواسته می‌شود که وزن خود را کم کرده و پایین نگه دارند تا بعد از عمل، مفصل در نرود و پس زده نشود .

معایب جراحی تعویض مفصل زانو

معایب جراحی تعویض مفصل زانو چیست؟

مشکلات بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

در بعضی مشکلات زانو مثل پارگی رباط صلیبی نیز نیاز به عمل می‌باشد، درصورتی که با پیشگیری و ورزش‌های لازم و البته سبک صحیح زندگی می‌توان از زانو مراقبت کرد تا باعث نشود که مشکلات زانو بیشتر شود و  به عمل تعویض مفصل زانو یا آرتروسکوپی نرسد.

جراحی تعویض مفصل زانو امکان دارد با خطراتی نیز همراه باشد که به شرح زیر می‌باشد.

لخته شدن خون در رگ های پا

احتمال ایجاد این خطر پس از هر جراحی وجود دارد. در صورتی که لخته‌ی خون از طریق جریان خون حرکت کرده و باعث انسداد در ریه‌ها شود می‌تواند باعث آمبولی ریه گردد که تهدیدی برای حیات بیمار خواهد بود. یکی از خطرات جراحی تعویض مفصل زانو، احتمال ایجاد لخته‌های خونی می‌باشد که به طور کلی پس از جراحی‌های ارتوپدی نیز شایع‌ هستند.

علائم این مشکل معمولاً حدود دو هفته پس از جراحی خود را نشان می‌دهند اما تشکیل لخته‌های خونی می‌تواند چند ساعت پس از جراحی یا حتی در حین آن رخ‌ دهد.

در صورتی که در بیمار لخته‌های خون ایجاد شود احتمالا نیاز خواهد بود تا زمان بیشتری را در بیمارستان بماند. لخته‌هایی که در پاها ایجاد می‌شوند و در همان‌ اندام می‌مانند خطر کمی دارند.

برای کاهش این خطرات ممکن است پزشک داروهای ضد لخته‌ی خون تجویز کند. همچنین پزشک تکنیک‌هایی را برای بهبود وضعیت جریان خون به بیمار توصیه خواهدکرد. عواملی مانند مصرف دخانیات یا چاقی خطر ایجاد لخته‌های خونی را افزایش می‌دهند.

از بین رفتن مفصل مصنوعی

خطرات تعویض مفصل زانو چیست

خطرات تعویض مفصل زانو

از دیگر خطرات تعویض مفصل زانو، آسیب مفصل مصنوعی می‌باشد که حتی ممکن است برای قوی‌ترین مفصل‌های مصنوعی نیز اتفاق بیافتد. خطر آسیب مفصل هنگام فشار به مفصل و بلند کردن اجسام سنگین و فعالیت‌های پرفشار افزایش پیدا می‌کند.

آسیب به رگ‌ها بعد از جراحی

احتمال بسیار پایینی وجود دارد که رگ‌ها آسیب ببینند، زیرا سرخرگ‌های اصلی پا مستقیماً در پشت زانو قرار دارند. صورتی که این آسیب‌ها ایجاد شوند جراح عروق خونی می‌تواند آن‌ها را ترمیم کند.

مشکلات ناشی از تزریق خون

در موارد نادری ممکن است یک فرد به تزریق خون پس از جراحی مفصل زانو نیاز داشته ‌باشد. معمولاً بانک‌های خونی نظارت شدیدی را نسبت به وجود عفونت‌های احتمالی در خون اعمال می‌کنند و معمولاً مشکلی از این بابت وجود ندارد.

سخن پایانی

برای پیشگیری از مشکلات، برای مفصل زانو توصیه می‌کنیم حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. نیاز است در فواصل مشخصی چکاپ شوید و آموزش‌های لازم را قبل از استهلاک مفصل ببینید. در مواردی که مشکلات، جزئی‌تر است با درمان‌های سبک‌تر و غیرتهاجمی‌تر، بتوان مفصل زانو را برای‌تان حفظ کرد، تا به آن درجه نرسد که نیاز به آرتروسکوپی زانو، یا تعویض کامل مفصل زانو باشد.

به این صفحه چند امتیاز میدی؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید!

میانگین رتبه 3.7 / 5. 3