درمان درد بعد از عمل پروتز زانو

(1)

افرادی که عمل های جراحی زانو را انجام می دهند پس از ممکن است درد های بسیاری را تجربه کنند، باتوجه به این که این موضوع بسیار شایع است و بیماران بسیاری به دنبال روش های بهبود درد هستند، تصمیم گرفتیم تا در این سری از مقالات حاجی تقی به توضیح درمان درد بعد از عمل پروتز زانو بپردازیم. تا انتها همراه ما باشید.

جراحی با پروتز زانو

عمل پروتز زانو

جراحی زانو

جراحی های زانو در انواع مختلفی قابل انجام هستند که یکی از آن ها که معمولا بیشتر به کار برده می شود، جراحی مفاصل زانو یا تعویض مفصل زانو می باشد. وقتی نام تعویض به میان می آید، این کاملا مشخص است که قرار است بخشی از زانو خارج شده و با قطعه ای دیگر جابه جا و یا همان تعویض شود.

به این ترتیب به این عمل پروتز زانو نیز گفته می شود. پروتز زانو به معنای تعویض مفصل اسیب دیده با یک قطعه مصنوعی است که کاری کاملا شبیه به قطعه اصلی را انجام می دهد. البته لازم است بدانید که بعد از این عمل، درد هنوز با بیمار همراه است که بهتر است با روش های درمان درد بعد از عمل پروتز زانو اشنا شویم.

جراحی پروتز زانو به چه صورت انجام می شود؟

همانطور که ذکر شد، در این جراحی یک مفصل مصنوعی کاملا جایگزین مفصل اسیب دیده زانو می شود. به این ترتیب هر پروتز زانو از سه قسمت تشکیل شده است که قسمت بالایی جایگزین استخوان فمور یا ران خواهد شد. سپس طی این عمل با به دست اوردن محل اناتومیکش، به وسیله زاویه هایی که از قبل براساس انحنای زانوی بیمار مشخص شده است برش هایی زده می شود. طی ان محل اسیب دیده برداشته شده و پروتز قرار می گیرد.

در واقع پروتز یک قطعه پلاستیکی است که از جنس پی وی سی ساخته شده و جایگزین مینیسک طبیعی پا و بافت های نرم ان شده و در ان قطعه ای که در پایین استخوان ساق پا است، فیکس شده و در نتیجه باعث تحرک و فعالیت مفصل لگن در پا خواهد شد. به این ترتیب عمل پروتز زانو با تخصص کامل و زیر نظر بهترین پزشکان فوق تخصص زانو انجام می شود که بعد از ان می توانید مانند یک انسان عادی به فعالیت های خود ادامه دهید بدون انکه متوجه این موضوع شوید که قطعه ای مصنوعی در پای شما وجود دارد.

ایا پروتزها از پا خارج نمی شوند؟

تغییر مفاصل زانو

درد تغییر مفاصل زانو

سوال رایج بسیاری از بیمارانی که قصد انجام چنین عمل را دارند، این است که آیا این پروتزها در نمی ایند؟ بهتر است بگویم قطعا خیر. زیرا این پروتزها با سیمان های ارتوپدی داخل پا قرار داده شده و بسیار سفت و محکم می باشند. به این ترتیب به راحتی می توانید حدود 20 تا 30 سال از ان ها استفاده کنید بدون انکه اسیب ببینند. البته لازم به ذکر است که ماندگاری ان ها به مراقبت های شما نیز وابسته است. پس باید تا حد زیادی فعالیت های خود را کنترل کنید تا فشار زیادی به پروتزها وارد نشود.

علت درد بعد از انجام عمل پروتز زانو چیست؟

برای انکه بتوانیم روش های درمان درد بعد از عمل پروتز زانو را پیدا کنیم، ابتدا باید بدانیم که اصلا دلیل بروز این درد بعد از انجام عمل پروتز زانو چیست؟ شایع ترین دلایل ایجاد درد بعد از عمل پروتز زانو به شرح زیر می باشد که بهتر است با ان ها اشنا شویم و سپس به دنبال راه درمانی برای ان ها باشیم:

شل شدن ایمپلنت یکی از نادرترین دلایلی است که ممکن است بعد از انجام این عمل رخ دهد که در نتیجه درد و التهاب را با خود به همراه دارد.

عفونت یک مشکل جدی بعد از عمل زانو می باشد که بهتر است برای بررسی اینکه دلیل بروز این عفونت چیست به پزشک متخصص مراجعه کرد. البته عفونت های شدیدتر می تواند دلایل متعددی داشته باشد.

مشکلات پاتلافمورال یا مشکلات کاسه زانو، یکی از دلایل عمده برای ایجاد این درد است که حتی در صورت انجام کارهای روزانه معمولی نیز باعث ایجاد درد در کاسه زانو می شود. انجام عمل پروتز زانو برای کسی که به این مشکل دچار است برای یک جراح حرفه ای نیز می تواند سخت و دشوار باشد. به همین دلیل بعد از عمل با درد همراه است.

مشکلات ترازبندی نیز اغلب باعث ایجاد این درد می شود. به این ترتیب ایمپلنت تهیه شده باید بتواند عملکرد خوبی داشته باشد تا باعث بروز درد نشده و مشکلی ایجاد نکند.

روش های درمان درد بعد از انجام عمل پروتز زانو

درد پس از پروتز زانو

درد جراحی زانو

بعد از انکه این عمل جراحی را انجام دادید، همانطور که ذکر شد، به دلایل ذکر شده در بالا ممکن است که درد و التهاب و ناراحتی در قسمت زانو دچار شوید. به این ترتیب روش های درمانی زیادی برای کنترل این درد وجود دارد که می توانید ان ها را انجام دهید. این روش های درمانی به شما کمک می کند تا کیفیت زندگی شما بهبود پیدا کند و بتوانید راحت تر به کارهای خود ادامه دهید بدون انکه دائما مجبور به تحمل درد زانو باشید. این روش های درمانی برای درمان درد بعد از عمل پروتز زانو به شرح زیر است:

جلوگیری از درد قبل از شروع ان

بهتر است بدانید زمانی که درد در زانو بعد از جراحی شروع شود، دیگر امکان تسکین دادن ان سخت خواهد شد و شاید ممکن نباشد. به همین دلیل قبل از جراحی از پزشک درخواست مسکن کنید و سپس بعد از جراحی نیز همین کار را تکرار کنید. به این صورت قبل از انکه درد شما شروع شود، برای جلوگیری از ان اقدام کرده اید و به این شکل می توانید جلوی درد را بگیرید.

ابلیشن رادیوفرکوئنسی برای درمان درد زانو

این روش نوعی روش تزریقی برای درمان درد بعد از عمل پروتز زانو است که در ان با ایجاد کردن ضایع حرارتی به روی عصب ها، فرایند انتقال درد به مغز مختل شده و در نتیجه باعث بهبود یافتن درد در ناحیه زانو می شود.

استفاده از ضد دردهای چند وجهی

یکی دیگر از روش های درمان درد زانو بعد از انجام عمل جراحی پروتز زانو، استفاده از ضد درد های چند وجهی است که نوعی از داروهای مسکن می باشند و اثری متفاوت می توانند به جای بگذارند. این داروها بسیار تاثیرگذار هستند و احتمال بروز عوارض جانبی را بسیار کاهش می دهند. به همین دلیل به ان ها ضد دردهای چند وجهی گفته می شود.

همچنین خواندن مقاله تغذیه اصولی بعد از عمل تعویض مفصل زانو را به شما پیشنهاد می کینم.

تزریق بلوک عصبی

داروی بلوک عصبی یک روش درمان تزریقی است که طی ان به عصب نزدیک به محل جراحی تزریق شده و زمانی که پروتز زانو انجام شده باشد، این تزریق در سر استخوان های ران انجام می شود. به این ترتیب احساس درد گرفته شده و این دارو مانع از انتقال درد راه عصب به استخوان می شود. پس در نتیجه روش بسیار موثری برای کاهش درد در هنگام پروتز زانو می باشد.

استفاده از کمپرس سرد

یکی از روش های ساده برای درمان درد بعد از عمل پروتز زانو، استفاده از کمپرس سرد است که باعث می شود تا درد به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. از انجایی که سرما باعث بی حس شدن عصب های درد می شود، التهاب را کاهش داده و باعث بهبودی زانو خواهد شد. این روش ها بسیار کمک کننده هستند که بهتر است به مدت 20 دقیقه ان را انجام دهید. به این ترتیب بهتر است بدانید که بسیاری از مشکلات زانویی هستند که تنها با جراحی بهبود می یابند. شما نیز برای بهبود درد زانو بعد از عمل جراحی نیز بهتر است که برای کاهش درد خود از پزشک متخصص خود کمک بخواهید.

سخن پایانی

درد و التهاب در ناحیه زانو بعد از عمل نه تنها بسیار ازار دهنده است، بلکه فرد را از انجام کارهای روزانه خود سلب می کند، بنابراین سعی کنید روش های گفته شده در بالا را به خوبی انجام دهید. در صورتی که سوالی در مورد عمل پروتز زانو دارید در قسمت نظرات برای ما بیان کنید.

به این صفحه چند امتیاز میدی؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید!

میانگین رتبه 5 / 5. 1

1 پاسخ دادن