درمان پوکی استخوان افراد مسن

در این مطلب از سایت دکتر حاجی تقی قصد داریم تا در خصوص درمان پوکی استخوان افراد مسن صحبت کنیم، اگر به دنبال جدیدترین درمان پوکی استخوان هستید، توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

علت بروز پوکی استخوان در افراد مسن

عکس پوکی استخوان

علت پوکی استخوان

همان طور که می دانید پوکی استخوان موجب می شود تا استخوان ها مواد معدنی مورد نیاز خود را از دست دهند و این گونه بسیار شکننده می شوند، اما مسلما پوکی استخوان بی دلیل و یکباره ایجاد نمی شود و عواملی وجود دارد که سبب این موضوع می شود، در ادامه به این موارد اشاره می کنیم:

• کمبود ویتامین دی
  • افزاد ضعیف و کسانی که دارای استخوان بندی ضعیفی هستند
  • کمبود کلسیم
  • کم کاری تیروئید
  • نداشتن تحرک و ورزش کافی
  • داشتن سابقه خانوادگی در خصوص پوکی استخوان
  • برخی از بیماری ها مثل: آرتریت روماتوئید
  • خانم های یائسه به دلیل کمبود هورمون استروژن
  • کمبود هورمون تسترون در آقایان
  • مصرف زیاد الکل

پوکی استخوان در افراد سالمند دارای چه علائمی می باشد؟

پوکی استخوان در افزاد سالمند

نشانه های پوکی استخوان

بیماری پوکی استخوان جزو بیماری هایی می باشد که علائم چندان زیادی ندارد و به عنوان بیماری خاموش شناخته می شود، حتی ممکن است شما به صورت مقطعی دارای علائم باشید، ینی یک روز علائم پوکی استخوان را داشته باشید و موقت بدون علائم شوید بنابراین بهترین کار این است که برای بررسی های دقیق به دکتر متخصص ارتوپد مراجعه نمایید.

با این حال در ادامه با مهم ترین علائم پوکی استخوان در افراد مسن بیشتر آشنا می شویم:

• شروع درد های مفصلی و احساس کمر درد
  • کوتاه شدن قد
  • قوز دار شدن ستون فقرات
  • درد ناگهانی و شدید در مفاصل بدن
  • اختلال در زمان های نشست و برخواست
  • شکستگی زانو

اما همان طور که اشاره کردیم تمامی این افراد دارای این علائم نمی باشند، بهترین کار برای تشخیص این است که آزمایش تراکم استخوان انجام دهید، متداول ترین تستی که در این خصوص انجام می شود تست DXA است که توسط اشعه ایکس انجام می شود.

چه زمان برای پوکی استخوان باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که شما نگران این بیماری هستید و یا خود را جزو کاندید های آن می دانید توصیه می شود تا به صورت دوره ای آزمایش های غربالگیری را انجام دهید.

اما به طور کلی زنان پس از 65 سالگی و مردان پس از 70 سالی باید حتما آزمایش های پوکی استخوان را انجام دهند و خطر ابتلا در آن ها بالا است.

دقت داشته باشید که پوکی استخوان بیماری خطرناکی است و موچب شکستن استخوان ها می شود، در نهایت زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد و حتی در موارد شدید تر و پس از یک سال به دلیل شکسگی ها لگن جای خود را از دست می دهد.

بنابراین هرگز مراجعه به پزشک را پست گوش نیندازید و نسبت به انجام بررسی و آزمایش ها دقت داشته باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص ارتوپدی در تهران

بهترین روش های درمان پوکی استخوان افراد مسن

درمان پوکی استخوان و آرتروز

درمان پوکی استخوان افراد مسن

اگر به دنبال درمان قطعی پوکی استخوان شدید می باشید باید بگوییم که تاکنون هیچ درمان صد در صدی برای این بیماری شناخته نشده است، به همین علت است که تمامی پزشکان به پیشگیری از این بیماری تاکید دارند.

اما اگر شما دارید این مقاله را مطالعه می کنید یعنی به هر دلیلی به پوکی استخوان دچار شده اید و کار از کار گذشته است، اما هنور جای نگرانی نیست زیرا با انجام برخی از کارها می توانید از شدید تر شدن این بیماری جلوگیری کنید.

در صورتی که پوکی استخوان شما شدید نباشد، استخوان ها همچنان امکان بازسازی دارند و می توانید به کمک برخی از روش های درمانی از درد خود کاسته و از بدتر شدن آن نیز جلوگیری کنید.

آمپول پوکی استخوان

برخی از دارو ها وجود دارند که به صورت آمپول می باشند و شما باید به صورت دوره ای آن ها را تزریق کنید. مصرف این دوره ها موجب می شوند تا تولید استخوان افزایش یابد و از شدت بیماری شما جلوگیری می شود.

درمان قطعی پوکی استخوان در طب سنتی

در طب سنتی بهترین دارویی که برای پوکس استخوام عرفی شده است سنجد است، برای مصرف این ماده باید تعدادی سنجد تازه را تهیه کنید و آن را به همراه پوست و هسته آسیاب کنید، البته در صورتی که سنجد تازه ندارید می توانید پودر سنجد تهیه نمایید.

یک قاشق پودر سنجد را درون یک لیوان شیر بریزید و با یک قاشق عسل آن را شیرین کنید، روزانه یک لیوان را به همراه غذا یا میان وعده میل کنید.

در طب سنتی آمده است که شما برای درمان پوکی استخوان و آرتروز باید حداقل یک ما به صورت مرتب آن را مصرف کنید.

تغییر در تغذیه

تعذیه در پوکی استخوان

برای درمان پوکی استخوان چی بخوریم

یکی از سوال هایی که بسیار پرسیده می شود این است که: برای درمان پوکی استخوان چی بخوریم؟

همان طور که می دانید تغذیه یک نقش اساسی و بسیار مهم در پوکی استخوان دارد، در ادامه بهترین مواد غذایی برای درمان پوکی استخوان افراد مسن را برای شما آورده ایم:

کلسیم: مهم ترین ماده ای که نقش بالایی در بافت استخوان ها دارد می باشد.

ویتامین دی: در صورتی که شما به کمبود ویتامین دی دچار باشید، بدن شما نمی تواند به خوبی کلسیم دریافت کند.

پروتئین: جهت حفظ سلامتی بافت و ها و عضلات بدن شما به پروتئین احتیاج دارد، شما باید به ازای هر کیلو از وزن بدن دو میلی گرک پروتئین مصرف کنید.

ویتامین سی: جهت جذب کلسیم بهتر مصرف ویتامین سی واجب است، در صورتی که این ویتامین به همراه کلسیم مصرف شود، قدرت استخوان به حداکثر می رسد و برای بهبود پوکی استخوان ها مفید است. میوه و سبزیجات تازه سرشار از این ماده می باشد.

منیزیم: این ماده جهت محکم کردن استخوان ها بسیار لازم است، با افزایش سن توانایی بدن برای جذب منیزیم کاهش می یابد بنابراین شما باید مکمل های مخصوص را مصرف کنید.

ویتامین K: افرادی که دارای ویتامین کی پایینی می باشند، بیشتر از سایر افراد در معرض این بیماری قرار دارند، افرادی که روزانه بیشتر از 254 میلی گرم ویتامین K مصرف می کنند به طور قابل توجهی خطر شکستگی استخوان در آن ها کاهش می یباد.

روی: در صورتی که بدن شما روی پایینی داشته باشید استحکام استخوان ها کم می شود و در نتیجه خطر شکنندگی در آن ها افزایش می یابد.

داروی قوی گیاهی برای پوکی استخوان

علاوه بر دارو های شیمیایی شما باید مصرف داروهای گیاهی را نیز افزایش دهید، بهترین داروهای گیاهی که برای درمان پوکی استخوان افراد مسن وجود دارد عبارت است از:

دمنوش تخم گشنیز: 2 قاشق تخم گشنیز را درون یک فنجان آب گرم بریزید و پس از 5 الی 10 دقیقه مقداری عسل اضافه کنید و روزانه دو بار میل کنید.

شیر بادام: ده عدد بادام را برای یک شب خیس کنید و پس از کندن پوست آن ها درون یک فنجان شیر گرم بریزید، مقداری زعفران، هل و پودر زنجبیل اضافه کنید و روزانه دو بار قبل از صبحانه و خواب آن را بنوشید.

دمنوش گزنه: ۳ قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را در یک فنجان آب جوش بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه آن را دَم کنید. می‌توانید روزانه چهار تا پنج فنجان از این دمنوش بنوشید.

جلوگیری از سقوط یا برخورد با اجسام سفت

شاید این موضوع جزو روش های درمانی نباشد اما موضوع بسیار مهمی است که از شکستگی استخوان های شما جلوگیری می کند، افرادی که به پوکی استخوان دچار می شوند بیشتر از سایر افراد در خطر شکستگی استخوان ها قرار دارند.

بنابراین برای درمان پوکی استخوان افراد مسن باید بسیار دقت داشته باشید که هیچ فشاری به استخوان های آن ها وارد نشود تا اط خطرات احتمالی جلوگیری شود.

فیزیوتراپی

انجام تمرین های حرکتی برای داشتن استخوان ها قوی بسیار مهم است، برای این تمرینات حتما باید زیر نظر فیزیوتراپیست قرار بگیرید و هرگز به تنهایی اقدام به ورزش نکنید.

زیرا این که دقیقا چه ورزش هایی برای شما مفید است بسته به علت پوکی استخوان، سطح تناسب فیزیکی، سن و شدت بیماری دارد که تمامی این موارد توسط فیزیوتراپیست بررسی می شود و در نهایت با توجه به نیاز شما بهترین تمرین های تقویتی ارائه می شود.

مصرف دارو

برای کنترل درد ناشی از پوکی استخوان لازم است که شما داروهای ضد التهابی و غیر استروئید مصرف نمایید. این که دقیقا چه دارویی برای شما مفید می باشید بستگی به نظر پزشک دارد و باید پس از معاینه دقیق و انجام آزمایش های مربوطه شناخته شود.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با درمان پوکی استخوان افراد مسن آشنا نماییم. در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.