شانه یخ زده

همه چیز درباره شانه یخ زده یا منجمد

شانه یخ زده یا منجمد عارضه ای است که مفصل شانه شما را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری معمولاً شامل درد و سفتی است که به تدریج ایجاد می شود، اگر در همان ابتدای کار برای درمان اقدامی انجام ندهید بدتر می شود و در نهایت عوارض جدی به دنبال دارد، این روند می تواند از یک سال تا 3 سال طول بکشد.

عموما این موضوع در افراد بین 40 تا 60 سال رخ می دهد و طی تجربیات به دست آمده زنان بیشتر از مردان درگیر این بیماری هستند، علاوه بر افراد مبتلا به دیابت در خطر بیشتری از این بیماری می باشند.

در این مطلب از سایت دکتر حاجی تقی قصد داریم تا کمی بیشتر در خصوص شانه یخ زده صحبت کنیم، و بررسی کنیم که درمان این عارضه چگونه است و چه ورزش هایی به درمان شما کمک می کند؛ توصیه می کنیم حتما تا انتها مطلب همراه ما باشید.

آناتومی شانه

عکس شانه

آناتومی شانه

شانه شما تشکیل شده از یک مفصل گوی و کاسه است که سه استخوان اصلی دارد: بازو، تیغه شانو و ترقوه.

بخش سر استخوان بازو درون یک کاسه سطحی از تیغه شانه است و بافت پیوندی یا همان کپسول شانه، مفصل را به طور کامل هدایت می کند.

به جهت این که حرکات شانه شما راحت تر انجام شود، مایع سینوویال کپسول شانه و مفصل را لغزنده می کند.

بنابراین تا اینجا با آناتومی مفصل شانه به خوبی آشنا شدید و فهمیدید که کپسول شانه، مفصل شانه و تاندون های کلاهک چرخاننده را احاطه می کند.

منظور از شانه یخ زده یا کپسولیت چسبنده چیست؟

عکس شانه منجمد

شانه منجمد

در شانه یخ زده، کپسول شانه ضخیم بسیار سفت و محکم می شود، در این حین نوار های ضخیم بافتی که به آن ها چسبندگی هم گفته می شود شروع به رشد می کنند، در بیشتر موارد مایع سینوویال کمتری در مفصل وجود دارد.

در ابتدای کار اولین علائمی که شما متوجه آن می شوید درد است، که توصیه می کنیم بلافاصله پس از احساس نسبت به درمان نزد متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا قبل از شدید تر شدن عارضه اقدامات درمانی برای شما انجام شود.

مراحل پیشرفت شانه یخ زده یا منجمد

این بیماری در سه مرحله رشد پیدا می کند که به شرح زیر است:

مرحله اول: منجمد شدن

در این مرحله، شما احساس درد در شانه خواهید داشت، زمانی که شدت درد بیشتر می شود، وسعت حرکات شما کم تر می شود. عموما این مرحله نزدیک یک سال طول می کشد.

مرحله دوم: شانه منجمد شده

درد شما به صورت شدید ادامه پیدا می کند، تا زمانی که به آرامی کم می شود اما در شانه خود احساس خشکی می کنید. در این مرحله انجام فعالیت های روزانه برای شما بسیار دشوار است و برای انجام کار های مختلف با مشکل روبرو می شوید.

مرحله سوم: ذوب شدن

حرکات شانه شما در این مرحله بسیار کم می شود، در شانه یخ زده بافت نرم درون کپسول شانه ضخیم و ملتهب می شود.

همچنین بخوانید: علت و راه های درمان خشکی شانه | گرفتگی شانه

علل شانه یخ زده

عکس شانه یخ زده

علت شانه یخ زده

بسیاری از ما می پرسند که علت شانه یخ زده چیست، برای پاسخ به این عزیزان باید بگوییم که علت دقیق این بیماری هنوز شناخته نشده است، اما برخی عوامل وجود دارد که می توانند خطر ابتلا شدن به این بیماری را افزایش دهند؛ در ادامه بیشتر در خصوص آن ها صحبت می کنیم.

دیابت

اولین مسئله ای که وجود دارد دیابت است، خطر مبتلا شدن به شانه یخ زده در افراد دیابتی بیشتر می باشد که البته علت این موضوع ناشناخته است. علاوه بر آن بیماران دیابتی مبتلا به شانه منجمد مرحله خشکی شدیدتری داشته که مدت زمان بیشتری طول می کشد تا به مرحله ذوب شدن برسد.

بی حرکتی

مورد دیگری که وجود دارد بی حرکتی می باشد، برخی از افراد با توجه به شرایطی که دارند ممکن است محبور باشند برای مدتی گردن و شانه خود را به صورت بی حرکت نگه دارند؛ اما این کار غلط است، توصیه می شود که حداقل چند دقیقه در روز عضلات بالاتنه خود را تکان دهید تا به بیماری های مختلف دچار نشوید.

عوامل دیگر

در آخر علاوه بر دو مورد ذکر شده در بالا برخی موضوعات دیگر وجود دارد که می توانند خطر مبتلا شدن به این بیماری را افزایش دهند، عواملی مثل کم کاری تیروئید، پر کاری تیروئید، پارکینسون و بیماری قلبی با شانه منجمد همراهی دارند.

علائم شانه یخ زده چیست

مسئله ای که در خصوص این بیماری وجود دارد این است که در صورت رخ دادن حرکات شانه محدود می شود و در کنار آن احساس درد خواهید داشت. هنگامی که بافت ‌های درون مفصل شانه ‌تان ضخیم‌ تر و کشیده ‌تر می‌شوند، با گذشت زمان بافت را زخم می ‌کنند. در نتیجه، مفصل شانه‌ تان فضای کافی برای درست چرخیدن ندارد.

همچنین ما در ایتدای مقاله ذکر کردیم که این بیماری در افرادی که در رده سنی 40 تا 60 سال می باشند بیشتر دیده می شود، بنابراین اگر در این رده سنی می باشد و متوجه درد غیر عادی در شانه خود شده اید حتما نزد فوق تخصص شانه برای انجام آزمایش های مربوطه مراجعه کنید.

زمانی که شانه شما منجمد می شود در ابتدا حرکات شانه محدود می شود و پس از مدتی تکان دادن شانه دشوار تر می شود و میزان خشکی افزایش پیدا می کند. در نهایت پس از مدتی متوجه می شوید که همانند گذشته نمی توانید شانه خود را تکان دهید.

به طور مثال در این زمان برداشتن وسایل از طیقات بالا دشوار می شود، در موارد شدید تر حتی لیاس پوشیدن و انجام کار های روزمره دشوار می شود و درد عجیبی احساس خواهید کرد.

درمان خانگی شانه یخ زده

ورزش برای شانه یخ زده

درمان خانگی شانه یخ زده

ورزش برای شانه یخ زده

انجام برخی از ورزش ها موجب می شود تا بازگشت حرکات راحت تر شود، بهتر است که این حرکات زیر نظر فیزیوتراپ انجام شود تا مطمئن شوید حرکتی را به اشتباه انجام نمی دهید.

این درمان ها شامب کشش دادن یا ورزش های افزایش سرعت شانه می باشد. در برخی مواقع لازم است که از گرما برای گرم کردن شانه بیش از انجام تمرینان استفاده کنید.

با توجه به این که شدت عارضه در هر فرد نسبت به دیگری متفاوت می باشد، بنابراین ما نمی توانیم حرکتی را به شما پیشنهاد بدهیم زیرا ممکن است مناسب وضعیت بدنی شما نباشد، در این باره با فیزیوتراپیست صحبت کنید.

پماد و دارو

برخی از دارو ها وجود دارند که مصرف آن ها موجب می شود درد شما کمتر شود و دامنه حرکتی بالاتری داشته باشید. به طور مثال:

دارو های مسکن: این داروها به جهت کنترل درد بیمار تجویز می شود.

دارو های ضد التهابی: این دارو ها علاوه بر کنترل درد برای کاهش التهاب نیز موثر می باشد. انواع مختلفی از این دارو ها وجود دارد که باید با توجه به نیاز خود مصرف کنید.

ماساژ

توصیه می شود تا برای ماساژ از روغن های مخصوص استفاده کنید این گونه میزان اثربخشی بالاتر می رود، ماساژ شانه موجب می شود تا خون در جریان قرار بگیرد و علاوه بر کنترل درد برای افزایش دامنه حرکتی شما بسیار مفید است.

جراحی یخ زدگی شانه

اگر روش های درمانی دیگر برای شما جوابگو نباشد به ناچار باید به سراغ جراحی بروید، عمل شانه که توسط جراح شانه انجام میگیرد به منظور برداشتن بافت جای زخم و چسبندگی شانه از داخل مفصل شانه مناسب شما است.

در بیشتر موارد جراحی برای شخص نتیجه بخش می تواند و از شدت بیماری کاسته می شود.

بیشتر بخوانید: مراقبت های بعد از عمل جراحی شانه

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با شانه یخ زده یا منجمد و جرئیات مربوط به آن آشنا نماییم. در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.