شکستگی مفصل هیپ

در این صفحه به تمامی سوالات در مورد شکستگی مفصل هیپ، علائم و دلایل و راه های درمان شکستگی مفصل هیپ پاسخ داده شده است.

شکستگی مفصل هیپ چیست؟

شکستگی لگن در ناحیه اطراف مفصل ران که به آنها شکستگی هیپ هم میگویند به دسته ای از شکستگی ها اطلاق میشود که در قسمت بالایی استخوان ران یعنی در اطراف محلی که استخوان ران با لگن مفصل میشود بوجود میایند. شکستگی اطراف مفصل ران یا شکستگی هیپ جزء گروه بزرگتر شکستگی های لگن هستند.

این نوع شکستگی از شایع ترین شکستگی ها در افراد مسن است که اصلی ترین علت زمینه ساز آن پوکی استخوان می باشد. البته شیوع این عارضه در میان زنان یائسه بیشتر از مردان است.

مفصل ران یا هیپ از جمله بزرگترین مفصل های بدن است که نقش مهمی در راه رفتن انسان ایفا می کند. این مفصل متصل کننده تنه به اندام تحتانی است که از قسمت های مختلفی همچون استخوان، غضروف، کپسول مفصلی، رباط ها، بورس ها و .. ساخته شده است.

مفصل ران همان مفصل لگن است که این مفصل در اصطاح پزشکی از آن به عنوان مفصل هیپ یاد می شود. این مفصل یک مفصل گوی و کاسه ای است که مفصل ران از یک گوی به نام سر استخوان ران و یک کاسه به نام حفره استابولوم تشکیل شده است.

دلایل شکستگی مفصل هیپ

مفصل هیپ یا ران نقش بسیار مهمی در راه رفتن بیمار دارد از این رو در صورتی که آسیب ببیند و دچار شکستگی شود بیمار را با محدودیت ها و مشکلات متعددی ایجاد می کند.

شکستگی مفصل هیپ عموما به دنبال چنین عواملی ایجاد می شود:

• زمین خوردن ( علت اصلی شکستگی مفصل هیپ در سالمندان )
  • آسیب دیدن مفصل هیپ در اثر تصادفات رانندگی
  • شکستگی مفصل هیپ در اثر سقوط از ارتفاع
  • چاقی، که به فشار بیش از حد به استخوان لگن منجر می‌شود

البته برخی بیماری ها و اختلالات هستند که احتمال شکستگی مفصل هیپ را افزایش می دهند که این اختلالات و بیماری ها شامل:

• پوکی استخوان
  • ساییدگی یا آرتروز لگن
  • سیاه شدن سر استخوان ران
  • نیمه دررفتگی یا دررفتگی مفصل ران
  • دررفتگی مادرزادی لگن
  • سیگاری بودن بیمار

علائم شکستگی مفصل ران چیست؟

مهمترین علامت شکستگی های مفصل ران یا هیپ درد شدیدی است که در اطراف این مفصل و یا در کشاله ران احساس میشود. معمولا این درد به قدری شدید است که کوچکترین حرکتی در اندام تحتانی موجب احساس درد شدید در ناحیه لگن میشود.

در شکستگی هیپ، اندام تحتانی در طرف شکسته شده معمولا کوتاه تر از طرف سالم به نظر میرسد و پای طرف مبتلا به طرف خارج میچرخد.

بطوریکه وقتی به پای کسی که دچار شکستگی هیپ شده نگاه میکنیم متوجه میشویم پای شکسته شده کوتاه تر از پای سالم شده و قدری به سمت خارج چرخیده است.

گرچه بندرت در شکستگی های بدون جابجایی مفصل ران بیمار میتواند راه برود ولی راه رفتن وی به سختی و همراه با درد و لنگش است. با این حال در غالب شکستگی های اطراف مفصل ران راه رفتن با پای شکسته عملا غیر ممکن است.

• بیمار با شکستگی مفصل ران بیشتر، در قسمت بیرونی بالای ران یا در کشاله ران احساس درد می‌کند.
  • ناراحتی زیادی با هرگونه خم‌کردن و یا چرخش مفصل ران ایجاد خواهد شد.
  • اگر استخوان در اثر بیماری (مانند آسیب ناشی از استرس یا سرطان) تضعیف شده باشد، بیمار ممکن است مدتی قبل از شکستن، متوجه درد در کشاله ران یا مناطق اطراف آن شود.
  • اگر استخوان به‌طور کامل بکشند، پای آسیب‌دیده ممکن است کوتاه‌تر از پای سالم به نظر برسد.
  • بیمار در یک موقعیت بی‌حرکت، زانو و پای آسیب‌دیده‌ی خود را به حالت چرخیده به سمت بیرون نگه می‌دارد (وضعیت چرخش خارجی).
  • پای آسیب دیده به خارج بدن متمایل می شود.
  • کبودی و سفتی که در ناحیه شکستگی مفصل هیپ ایجاد می شود.

انواع شکستگی های اطراف مفصل ران (هیپ) کدامند؟

برحسب اینکه شکستگی مفصل ران در کدام ناحیه از قسمت های بالایی استخوان ران باشد این شکستگی ها را به سه دسته کلی تقسیم میکنند:

•  شکستگی های گردن ران : این شکستگی ها در ناحیه گردن استخوان ران و بین سر و ناحیه تروکانتر بوجود میایند. این شکستگی ها میتوانند دقیقا در زیر سر استخوان ران، در وسط گردن استخوان ران و یا در محل اتصال گردن و ناحیه تروکانتر باشند
  •  شکستگی های اینترتروکانتریک : این شکستگی ها در ناحیه تروکانتر اتفاق میفتند. به زبان دیگر خط شکستگی معمولا بین تروکانتر بزرگ و کوچک قرار گرفته است
  •  شکستگی های ساب تروکانتریک : این شکستگی ها در محدوده ای زیر تروکانتر کوچک تا حداکثر پنج سانتیمتر پایینتر از آن ایجاد میشوند. شکستگی های پائینتر از این محدوده جزو شکستگی های تنه استخوان ران تقسیم بندی میشوند
  • شکستگی تروکانتر کوچک یا بزرگ که معمولا بصورت کنده شدن این برجستگی ها از تنه اصلی استخوان ران است

درمان شکستگی مفصل ران (هیپ)

• استراحت در رختخواب

افرادی که بیش از حد بیمارند به نحوی که امکان هیچگونه بیهوشی برایشان وجود ندارد و افرادی که از قبل از آسیب‌دیدگی نیز قادر به راه رفتن نبودند و احتمالاً به یک تخت و یا یک صندلی چرخدار محدود شده بودند، بیمارانی هستند که ممکن است درمانی بدون جراحی برایشان در نظرگرفته شوند. انواع خاصی از شکستگی که از ثباتی کافی برخوردارند نیز ممکن است بدون انجام جراحی درمان شوند.

• جراحی مفصل ران

معمولاً نوع جراحی شما، بسته به محل و شدت شکستگی، سن، شرایط زمینه‌ای سلامت و هم‌ترازی استخوان‌های شکسته‌شده (شکستگی همراه با جابه‌جاشدگی)، تغییر می‌کند. گزینه‌های ممکن برای جراحی عبارتند از:

1. ترمیم داخلی به کمک پیچ: در این روش‌ پیچ‌هایی فلزی درون استخوان قرار داده می‌شوند تا بخش‌های شکسته‌ی استخوان را تا درمان کامل شکستگی کنار هم نگه‌دارد. گاهی این پیچ‌ها به صفحه‌ای فلزی که در امتداد استخوان ران قرار می‌گیرد، متصل می‌شوند.
  2. جایگزینی بخشی از مفصل ران: در صورتیکه بخش انتهایی استخوان شکسته، جابه‌جا شده یا آسیب ببیند، فوق تخصص ارتوپد ممکن است قسمت سر و گردن استخوان ران حذف و یک جایگزین فلزی (پروتز) به جای آن نصب کند.
  3. تعویض کلی مفصل ران: در این روش بخش بالایی استخوان ران و بخش کاسه‌ای استخوان لگن خاصره با اندام‌هایی مصنوعی جایگزین خواهند شد. تعویض کلی مفصل ران حتی اگر آرتروز یا آسیب‌های پیشین عملکرد قبل از شکستگی این مفصل تحت تأثیر قرار داده باشند، باز هم گزینه‌ی مناسبی خواهد بود.

آیا شکستگی هیپ در ناحیه لگن با جراحی خوب می‌شود؟

معمولا جراحی تنها گزینه درمانی برای شکستگی هیپ است. طبق گفته موسسه ملی سلامت و تربیت بدنی انگلستان (NICE) بهتر است شکستگی هیپ ظرف مدت 48 ساعت جراحی شود. اگر فرد از بیماری دیگری رنج ببرد که درمان آن باعث بهبود چشمگیر در نتیجه جراحی شکستگی هیپ شود، باید جراحی به تعویق بیفتد. در اثر شکستگی هیپ در نیمی از موارد باید مفصل به طور کامل یا جزئی تعویض شود. در سایر افراد برای ثابت کردن شکستگی با استفاده از میله یا پیچ و پلاک جراحی انجام می‌شود. نوع جراحی بیمار به عوامل مختلفی بستگی دارد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

• نوع شکستگی
  • سن بیمار
  • توانایی حرکتی بیمار پیش از شکستگی هیپ
  • ابتلا به بیماری‌های استخوان و مفصل مانند آرتروز

اغلب جراحان معتقدند اگر جراحی به خوبی انجام شود، فرآیند بهبودی به سرعت طی می‌شود. پیش از انجام جراحی، ارزیابی سلامت پزشکی بیمار برای تضمین بی‌خطر بودن جراحی ضروری است. در موارد بسیار نادر ممکن است فرد آنقدر بیمار باشد که جراحی انجام نشود.

شکستگی مفصل هیپ در سالمندان

شکستگی های اطراف مفصل ران که به آنها شکستگی های هیپ هم میگویند از شایعترین شکستگی ها در افراد مسن است.همانطور که از نامشان مشخص است اینها شکستگی هایی هستند که در ناحیه مفصل ران ( در گردن استخوان ران، در ناحیه بین تروکانتر بزرگ و کوچک و یا در زیر تروکانترها) ایجاد میشوند.

علت عمده زمینه ساز شکستگی های مفصل ران یا هیپ پوکی استخوان است. حدود یک هفتم زنان بعد از سن یائسگی دچار این شکستگی ها میشوند.

با افزایش تعداد افراد مسن در کشور ما که هر ساله بیشتر هم میشوند، ضرورت توجه افزون تر به شکستگی های مفصل ران بیشتر آشکار میشود.

عمده این شکستگی ها برای درمان نیاز به عمل جراحی دارند. گر چه تعداد زیادی از آنها با عمل جراحی بهبود میابند ولی این بیماران نیاز به دوران طولانی بازپروری بعد از شکستگی دارند.

اکثر افراد مبتلا به شکستگی هیپ بعد از بهبودی توانایی زندگی مستقل را از دست میدهند و نیمی از آنها تا آخر عمر برای راه رفتن نیاز به استفاده از عصا دارند.

بیش از یک چهارم افراد بالای ۵۰ سال که دچار شکستگی لگن در ناحیه هیپ میشوند در سال اول بعد از شکستگی به علت عوارض ناشی از این شکستگی جان خود را از دست میدهند.

طبق آمار رسمی در ایالات متحده به ازای هر فردی که دچار این شکستگی ها میشود معادل ۳۷ میلیون تومان هزینه بر دوش سیستم درمانی وارد میشود.

بیماران بطور متوسط دو هفته در بیمارستان میمانند و بعد از آن باید تا مدت زیادی تحت مراقبت خانواده یا آسایشگاه ها باشند. به دلایل ذکر شده و دلایل دیگر باید تمام تلاش در این جهت باشد که از بروز این شکستگی ها جلوگیری شود.