قرص درمان درد مفصل شانه

شانه درد یکی از عارضه هایی است که اکثر افراد یک بار آن را تجربه می کنند، درون شانه چندین مفصل قرار دارد که به کمک تاندون ها و عضلات به یکدیگر متصل هستند و موجب حرکت در شانه می شود، اگر هر یک از این مفاصل دچار صدمه شوند فرد احساس شانه درد خواهد داشت. در این مطلب از دکتر حاجی تقی قصد داریم تا در خصوص قرص درمان درد مفصل شانه صحبت کنیم.

با توجه به این که شانه درد ممکن است برای هر کسی رخ دهد، توصیه می کنیم حتما تا انتها مطلب همراه ما باشید.

آناتومی شانه

عکس آناتومی شانه

آناتومی شانه

شانه تشکیل شده از سه استخوان می باشد: قسمت بالایی استخوان به نام هومروس، استخوان کتف یا اسکاپولا و استخوان ترقوره که در قسمت بالایی سر استخوان بازو درون کاسه صفحه شانه قرار دارد.

این کاسه که به آن اشاره کردیم گلوئید نام دارد و مجموعه ای از بافت ها، عصلات و تاندون ها درون آن قرار دارد. در نهایت به تمامی این بافت ها روتاتور گفته می شود که سر استخوان بازو به وسیله آن پوشانده می شود و به کمک هم به صفحه شانه متصل می کنند.

علل درد شانه چیست؟

عوامل متعددی می تواند سبب شود تا شما احساس شانه درد داشته باشید، این که دقیقا چرا شانه شما درد می کند چیزی نیست که در این مطلب بتوان متوجه شد، اگر در چند روز گذشته آسیب یا ضربه ای به شانه وارد شده باشد که دلیل واضح است.

اما اگر بدون هیچی سابقه به ناگهان متوجه درد در عضلات شانه شدید لازم است که دکتر متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا با بررسی حضوری علل درد شما مشخص شود. در ادامه ما به چند مورد از شایع ترین دلایل درد شانه اشاره می کنیم.

در رفتگی شانه

یکی از شایع نرین آسیب های شانه مربوط به در رفتگی یا پارگی تاندون شانه است، عموما ورزشکاران بیشتر از افراد دیگر به این عارضه دچار می شوند. ورزش هایی مثل ژیمناستیک که با انعطاف پذیری بدن همراه است خطر در رفتگی شانه وجود دارد.

التهاب شانه

ممکن است مفاصل شانه شما دچار التهاب شده باشند، این التهاب اغلب با تاندون های چرخشی همراه می باشد. آن ها شامل التهابات دردناکی هستند که در کیسه زلالی یعنی کیسه ای پراز مایع ، که لغزنده می باشد ودر اطراف مفصل های برای نگهداری از آن ها قرار دارند.

پارگی محور چرخشی گردن

گردن و شانه درد

پارگی محور چرخشی گردن

یکی دیگر از چندین علل درد شانه مربوط به پارگی محور چرخشی گردن می باشد. این عارضه موجب می شود تا بازو های شما ضعیف شود و شما قادر نخواهید بود تا شانه ی خود را بالا ببرید. در صورت رخ دادن در ظاهر کوتاه شدن ماهیچه ها کاملا احساس می شود در زمان فعالیت های شبانه احساس درد بیشتری خواهید داشت.

پارگی لبرال

منظور از لبرا غضروف چرخشی می باشد که در اطراف حفره گردن قرار دارد، این غضرف قسمت بالای بازو را احاطه کرده است تا استخوان هایی که نزدیک هستند نگهداری شوند. با وارد شدن یک ضربه احتمال پارگی این غضروف وجود دارد.

در افراد جوان که به دلیل صدمه یا ضربه احتمال آسیب وجود دارد، اما در افراد مسن تر با افزایش سن شکننده می شود و ساییدگی در آن رخ می دهد در نتیجه طبیعی است که درد شانه داشته باشند زیرا مربوط به این غضروف است.

اگر در هنگام انجام فعالیت های روزانه احساس درد دارید یا در طول روز مدام شانه شما دچار گرفتگی می شود مربوط به این پارگی است.

شانه یخ زده

در سنین 40 تا 60 سال، مفصل های کپسولی اطراف شانه کوچک می شوند و در نتیجه حرکت کردن برای شما سخت و دردناک است. در این زمان جلوگیری از استفاده از شانه  های خود باعث افزایش سختی آن می شود ومحدودیت در حرکت وثابت بودن شانه ها باعث درد شانه فراوان می شود.

عموما این عارضه با دیابت همراه می باشد، اما لزوما برای همه این طور نیست. شاید شما بدون انجام هیچ کاری متوجه شوید که دردتان کم شده است، اما عموما پس از یک سال دوباره باز خواهد گشت.

آرتروز شانه

در این بیماری غضروف های شانه دچرا ساییدگی می شود و استخوان های بین مفصل ها لغزنده تر احساس می شوند. دلیل آرتزو  شانه هنوز مشخص نیست اما افزایش سن، شوک عصبی یا آسیب در آن نقش دارند.

در این بیماری استخوان های شانه در جهت های مختلف کشیده می شوند و سبب جراحت در آن ناحیه می شوند، در نتیجه این موضوع فرد احساس درد، سختی مفاصل، تورم و… خواهد داشت.

در موارد شدیدی که آرتروز شانه از درجه چهار باشد، قرص درمان درد مفصل شانه جوابگو نمی باشد و باید عمل تعویض مفصل شانه انجام شود.

بیشتر بخوانید: حرکات ورزشی مناسب آرتروز شانه

بوریست

بورس به کیسه های کوچکی گفته می شود که پر از مایع می باشند و در مفاصل مختلف بدن مثل شانه قرار دارد. این کیسه ها به عنوان بالشتگی بین استخوان و بافت نرم قرار می گیرند و موجب می شوند تا اصحکاک میان عضلات و استخوان ها کاهش یابد.

در صورت استفاده بیش از حد شانه، التهاب و تروم بریس رخ می دهد شما عوارض های پس از آن را تجربه خواهد کرد.

قرص درمان درد مفصل شانه چیست؟

دارو برای شانه درد

قرص درمان درد مفصل شانه

داروهایی جهت رفع التهاب و درد شانه وجود دارد که مصرف آن ها کمک می کند تا درد کمتری داشته باشد و مکملی جهت بهبود سریع تر در کنار سایر روش های درمانی می باشند.

از بهترین قرص درمان درد مفصل شانه می توان به آسپرین، ناپروکسن و تایلنول اشاره کرد. همچنین شما می توانید از ژل های ضد التهاب هم استفاده کنید. اما دقت داشته باشید که مصرف قرص و استفاده از ژل یک روش درمانی نمی باشد. برای این که شما نتیجه بهتری به دست آورید لازم است که در کنار آن ها سایر روش های درمان را نیز انجام دهید.

درمان درد مفصل شانه

چنانچه میزان آسیب دیدگی و درد شما شدید توصیه می شود حتما جهت درمان به پزشک مراجعه نمایید. اما اگر مراجعه به پزشک را انجام داده اید و به شما گفته شده علت آسیب دیدگی جدی نیست می توانید از روش های زیر در کنار مصرف قرص درمان درد مفصل شانه استفاده کنید.

درمان فوری کسرما و گرما درمانی

این روش درمانی خصوصا اگر درد شما به دلیل آسیب دیدگی باشد بسیار توصیه می شود، به این صورت که در چند روز اول مقداری یخ را درون پارچه قرار دهید و آن را روی قسمت دردناک قرار دهید، اجازه دهید برای 10 الی 20 دقیقه باقی بماند. دو بار در روز این کار را انجام دهید.

پس از چند روز باید شروع به گرم کردن عضلات کنید، به این صورت که یا از کیسه آب گرم استفاده کنید و یا یک حوله را گرم کنید و بر روی شانه قرار دهید.

درمان درد عصبی شانه با انجام ورزش های کششی

یکی از درمان های موثر برای شانه درد انجام ورزش های کششی می باشد، حرکات کششی موجب می شود تا درد شما کاهش یابد و قدرت حرکت مفاصل بالاتر رود. یکی از موثر ترین حرکات این است که بایستید و شانه های خود را بالا ببرید و چند ثانیه صبر کنید، سپس همین روال را برای جهت پایین، چپ و راست نیز تکرار کنید.

حرکات اصلاحی شانه

فیزیوتراپی شانه

یکی از توصیه های ما این است که حتما فیزوتراپی را در کنار سایر روش های درمانی انجام دهید. مخصوصا اگر درد شانه شما به دلیل در رفتگی یا شکستگی باشد حرکات فیزوتراپی بسیار در طی شدن سریع تر روند درمان شما کمک می کند.

امپول برای کتف درد

تزریق کورتیزون زمانی انجام می شود که درد شانه شما به روش های محافظه کارانه پاسخ نداده باشد، این درمان غیر استروئیدی به طور کامل درد مفصل را کم می کند. اما متاسفانه خود دارای عوارض متعددی مثل آسیب به بافت ها، ضعف و از بین رفتن ساختار داخلی شانه می باشد.

جراحی

عموما بیشتر مشکلات شانه بدون جراحی بهبود پیدا می کنند، اما اگر آسیب دیدگی شما به حدی شدید باشد که روش های دیگر جوابگو نباشد باید به سراغ جراحی بروید. از بارز ترین جراحی های شانه می توان به آرتروسکوپی شانه اشاره کرد.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با قرص درمان درد مفصل شانه و دیگر روش های درمانی آشنا نماییم. در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.