پارگی رباط زانو

در این صفحه به تمامی سوالات در مورد پارگی رباط زانو، علائم و دلایل و راه های پارگی رباط زانو جواب داده شده است.

انواع رباط زانو

لیگامان ها یا رباط های زانو ، بافت‌های ضخیمی هستند که استخوان‌ها را به یکدیگر اتصال می دهند.

چهار لیگامان اصلی در زانو وجود دارند که شامل:

• لیگامان متقاطع قدامی(ACL)
  • لیگامان متقاطع خلفی(PCL)
  • لیگامان کلترال داخلی(MCL)
  • لیگامان کلترال خارجی(LCL)

لیگامانهای ACL و PCL به صورت متقاطع قرارگرفته اند و وظیفه ی اصلی آنها ممانعت از حرکت روبه جلو وخلف ران و ساق روی هم است،هم چنین مانع حرکات چرخشی روی هم می شود.
سالم بودن رباط های زانو از مهم ترین عوامل ثبات مفصل زانو می باشد.
معمولا ورزش هایی که با دویدن و پریدن همراه هستند احتمال آسیب رباط ها را افزایش میدهند.
از جمله عوامل تاثیر گذار دیگر در آسیب رباط میتوان به پارگی رباط در اثر حوادث همچون تصادف(تروما) و پیچش زانو هنگام تحمل وزن اشاره کرد.

به طور کلی آسیب‌دیدگی رباط‌های صلیبی قدامی (ACL) و سایر رباط می‌توانند ناشی از علل زیر باشد:

• پیچ خوردن زانو
  • باز شدن بیش از حد زانو
  • ضربه به زانو
  • پرش و فرود در حین ورزش
  • توقف ناگهانی در هنگام دویدن

شایع ترین آسیب رباط های زانو مربوط به رباط صلیبی قدامی زانو ( ACL) است که معمولا در حین ورزش هایی مثل فوتبال یا والیبال اتفاق میفتد.
آسیب رباط صلیبی قدامی زانو ممکن است بصورت فقط یک کشیدگی باشد و یا ممکن است رباط دچار پارگی ناقص یا پارگی کامل شود. اکثر آسیب های رباط صلیبی قدامی بصورت پارگی کامل است.

علائم بالینی پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL)

در هنگام پارگی یک صدای ناگهانی مانند پاره شدن چیزی در زانو احساس میشود و شخص احساس میکند که زانو بی ثبات و سست میشود.
بعد از آن درد شدید همراه با ایجاد تورم در ۲۴ ساعت اول بعد از پارگی و کاهش دامنه حرکت زانو ایجاد میشود.بیمار در زمان آسیب ممکن است به علت درد قادر به تحمل وزن خود نباشد و ممکن است دچار کبودی و سفتی زانو در طی روزهای بعد شود.
بیماران مبتلا به پارگی کامل رباط‌صلیبی قدامی معمولا پس از آسیب، تکرار دوره‌های خالی کردن و قفل کردن را تجربه میکنند مخصوصا اگر آسیب رباط همراه با اسیب منیسک زانو باشد‌.
آسیب رباط زانو اغلب اوقات با آسیب منیسک همراه است،در این مواقع باید هرچه سریع تر نسبت به ترمیم منیسک زانو به روش آرتروسکوپی اقدام کرد تا مانع از فرسایش غضروف مفصل زانو بشویم.

درمان پارگی رباط صلیبی قدامی

آسیب‌های ACL با عمل جراحی و به دنبال آن یک دوره فیزیوتراپی و یا تنها با یک برنامه‌ی غیر جراحی درمان می‌شوند.
در آسیب درجه ۱ و درجه ۲ از درمان های غیرجراحی در جهت کاهش التهاب ، تقویت عضلات ، افزایش دامنه حرکتی و بهبود تعادل استفاده میشود.
اما در آسیب های درجه ۳ که پارگی کامل میباشد نیاز به عمل جراحی هست که معمولا به روش ارتروسکوپی(بسته) انجام میشود.
متأسفانه رباط‌های صلیبی قابل ترمیم نیستند. زمانی آن‌ها کاملاً پاره شده یا بیش از حد طبیعی کشیده شدند، دیگر به حالت اول برنمیگردند و تنها گزینه، جراحی بازسازی رباط به روش آرتروسکوپی خواهد بود. در این نوع عمل، تاندون برداشته شده از بخش دیگری از پا یا یک تاندون اهدایی، جای رباط پاره شده قرار می‌گیرند.
پس از عمل در صورتی که عمل جراحی به روش آرتروسکوپی بوده باشد، بیمار نیازی به بستری طولانی در بیمارستان نخواهد داشت و میتواند با عصا راه برود‌.
قابل توجه است ورزشکارانی که دچار پارگی رباط و منیسک زانو میشوند جهت بازگشت به میادین ورزشی باید هرچه سریع تر نسبت به ترمیم رباط و منیسک خود اقدام کنند.