پارگی مینیسک زانو

در این صفحه به تمامی سوالات در مورد پارگی منیسک زانو، دلایل و علائم و راه های درمان پارگی مینیسک زانو پاسخ داده شده است.

منيسك زانو چيست؟

منیسک قطعه ای از غضروف است که یک بالشتک بین استخوان ران (همسایه) و استخوان درشت نی (ساق پا) ایجاد می کند.

در هر مفصل زانو دو منیسك وجود دارد. منيسك مى تواند در اثر فعالیت هایی که فشار مفصل یا چرخش مفصل زانو را به همراه دارند آسیب دیده یا پاره شود.

همچنين اتفاقاتى مانند برخورد سخت در زمین فوتبال یا محوری ناگهانی در زمین بسکتبال می تواند منجر به پارگی منیسک شود. اما پارگى منيسك تنها در ورزشكاران رخ نمى دهد بلكه فعاليت هايى مانند بیش از حد چمباتمه زدن نیز می تواند باعث پارگی منیسک شود.

بسته به شدت آسیب دیدگی گزینه های درمانی می توانند از راه های درمانی در منزل تا جراحی سرپایی متفاوت باشند.

شما می توانید با انجام تمریناتی که باعث تقویت عضلات ساق پا مى شوند و استفاده از تکنیک های مناسب در حین فعالیت های ورزشى از آسیب دیدگى جلوگیری کنید.

علل و دلايل پارگى مینيسك

مینيسك طى فعالیت هایی که باعث تماس مستقیم یا فشار ناشی از پیچش یا چرخش اجباری می شوند، مى تواند پاره شود. همچنين حركاتى مانند محور چرخش یا چرخش ناگهانى، چمباتمه زدن و یا بلند کردن اجسام سنگین می تواند منجر به اين آسیب شود. بسیاری از ورزشکاران در معرض خطر پارگی منیسک هستند.

ورزش هایی که نیاز به چرخش و توقف ناگهانی دارند فرد را در معرض خطر بیشتری برای پارگى منیسک قرار مى دهد. برخی از این ورزش ها شامل فوتبال، بسکتبال و تنیس مى شوند.

همچنين پارگى منیسک در کودکان به طور فزاینده ای رواج دارد. این امر به این دلیل است که کودکان در سنین پایین در ورزش های سنگين شرکت می کنند.

علاوه بر این، تمركز روى یک ورزش خاص احتمال پارگى منيسك در كودكان را افزايش مى دهد. اين مسئله در مورد نوجوانانی که در ورزش های رقابتی شرکت می کنند نيز صادق است. علاوه بر موارد فوق گفتنى است كه منیسک با افزایش سن نيز  ضعیف می شود، بنابراين پارگی در افراد بالای 30 سال بیشتر دیده می شود.

اگر فرد به آرتروز مبتلا باشد بیشتر در معرض خطر آسیب دیدگی به زانو یا پاره شدن منیسک قرار مى گيرد. همينطور استئوآرتریت كه یک اختلال شایع در مفصل است شامل درد و سفتی در مفاصل ناشی از پیری و ساییدگی و پارگی می شود.

علائم و نشانه هاى پارگی منیسک

هنگامی که پارگی مینیسک رخ می دهد، صدایی در اطراف مفصل زانو شنیده مى شود. پس از آن ممکن است موارد زير بروز كند؛

• احساس درد به خصوص هنگامی که منطقه لمس می شود
  • ورم
  • بروز مشكل در حرکت زانو یا عدم توانایی در حرکت به طور كلى
  • احساس قفل شدن زانو

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید با پزشک خود تماس بگیرید. لازم به ذكر است كه اين درد ها بیش از چند روز ادامه دارند و بعد از آسیب دیدگی زانو ظاهر می شوند. اگر زانوی شما قفل است و نمی توانید زانوی خود را بعد از خم کردن صاف كنيد توصيه مى شود سریعاً نزد متخصص ارتوپدی مراجعه کنید تا مورد معاينه قرار بگيريد.

درمان پارگی منیسک

درمان هاى غير جراحى پارگی مینیسک زانو

در ابتدا فرد باید آسیب های زانو را با تکنیک های محافظه کارانه شامل استراحت، یخ، فشرده سازی و ارتفاع درمان کند. در ادامه اين مذلب به شرح هر يك از اين موارد پرداخته مى شود؛

• به زانوی خود استراحت دهید. براى مثال بايد جهت جلوگیری از تحمل هرگونه وزنی بر روی مفصل از عصا استفاده شود واز هرگونه فعالیتی که درد زانو را بدتر می کند، خودداری شود
  • هر سه الى چهار ساعت به مدت 30 دقیقه روى زانوی خود كمپرس یخ قرار دهيد. همچنين برای کاهش التهاب زانو را در یک باند الاستیک فشرده و محكم كنيد
  • برای کاهش تورم زانو را بلند کنید و به همگام نشستن و خواب زانو را در وضعيتى بالاتر از سينه قرار دهيد

همچنین می توانید از داروهایی مانند ایبوپروفن، آسپیرین و یا سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای کاهش درد و تورم در ناحيه زانو استفاده کنید. اگر زانو دردناک باشد نباید تمام وزن خود را روی زانوی آسیب دیده قرار دهيد.

علاوه بر اين ممکن است پزشك برای تقویت ماهیچه های اطراف زانو انجام جلسات فیزیوتراپی را توصیه کند. فیزیوتراپی می تواند به کاهش درد و افزایش تحرک و پایداری زانو کمک کند. فیزیوتراپی از تکنیک های ماساژ برای کاهش تورم و سفتی در زانو استفاده مى کند.

درمان جراحي پارگی مینیسک زانو

اگر زانوی بيمار به درمان های فوق پاسخ ندهد، ممکن است پزشك انجام جراحی آرتروسکوپی زانو را توصیه کند. پزشک در مورد چگونگی آماده شدن برای این جراحی دستورالعمل هاى خاصی را به بيمار می دهد.

در اين عمل جراح برش کوچکی در زانوی بيمار ایجاد می کند. جراح دوربین را از طریق برش كوچك وارد زانو می کند تا بتواند منیسک آسیب دیده را ترمیم کند. کل فرايند عمل جراحى به طور معمول حدود یک ساعت طول می کشد و فرد می تواند در همان روز بعد از عمل به خانه برود.

اگرچه بازیابی کامل به زمان نیاز دارد اما با این وجود بيمار می تواند طی چند روز پس از عمل در تمرینات و جلسات فیزیوتراپی شرکت کند. اگر عمل شامل ترمیم منیسک باشد مدت زمان بهبودی و توانبخشی حدود ٦ هفته است. در این مدت استفاده از یک زانو بند توصيه مى شود.

به طور كلى اين جراحی خطراتى را شامل می شود و فرد باید در اين خصوص با پزشک خود مشورت كند تا مشخص شود که آیا کاندیدای خوبی برای این روش هست یا خیر. دوره ریکاوری نيز شامل ویزیت های منظم به پزشک و همچنین بهره گيرى از جلسات فیزیوتراپی برای تقویت عضلات حامی زانو خواهد بود.