درد آرنج

علت درد آرنج چیست و چگونه درمان می شود؟

(0)

آرنج مفصلی است که تشکیل شده از سه استخوان می باشد، به کمک این استخوان ها و رباط که به آن ها متصل است ما این امکان را داریم که آرنج را در جهات مختلف حرکت دهیم. یکی از مشکلاتی که افراد با آن روبرو می شوند مربوط به درد آرنج است.

اگر برای هر یک از این سه بخش (استخوان بازو از بالا و استخوان های آرنج به نام اولنا و رادیوس از پایین) اتفاقی بیفتد شما متوجه درد در ناحیه آرنج خواهید شد و در کنار احتمالا علائم و عوارض دیگری ایجاد می شود.

در این مطلب از سایت دکتر حاجی تقی بررسی می کنیم که علت درد آرنج چیست و در زمان بروز چه راهکار هایی برای شما وجود دارد، بنابراین اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به درد آرنج دچار شده است توصیه می کنیم حتما تا انتها همراه ما باشید.

علت درد در ناحیه آرنج چیست؟

علت درد آرنج

درد آرنج

دلایل متنوعی می تواند سبب بروز این درد شود، در ادامه شایع ترین آن ها را برای شما آورده ایم، همچنین فرقی ندارد که درد شما به چه علت است، شما می توانید برای درمان نزد متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید.

در رفتگی آرنج

اگر هر یک از استخوان به کار رفته در آرنج از محل اصلی خود خارج شوند، شما به در رفتگی دچار می شوید. بارز ترین دلیل این اتفاق مربوط به صدمه دیدن های ناگهانی می باشد. به طور مثال پرت شدن روی زمین با آرنج

شکستگی آرنج

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم سه استخوان اصلی در آرنج شما قرار دارد، اگر هر یک از این استخوان ها به شکستگی دچار شوند، شما درد بسیاری را در ناحیه آرنج احساس خواهید کرد. این وضعیت عموما یا در ورزش و یا در تصادف رخ می دهد.

کشیدگی و پیچ خوردگی لیگامان های آرنج

وقتی لیگامانها کشیده می شوند به آن Strain و وقتی لیگامانها‌ پاره می شوند ، به آن Spain می گویند.

زمانی که شما فشاری بیش از حد به آرنج خود وارد می کنید احتمال بروز این آسیب افزایش می یابد. بیشترین بخش این آسیب در ورزشکاران دیده شده است، ورزش هایی مثل تنیس یا پینک پونک جزو ورزش هایی هستند که از آرنج زیاد استفاده می شود و احتمال پیچ خوردگی در آن ها وجود دارد.

البته این نوع از آسیب به نسبت موارد دیگر دارای کمترین میزان خطر می باشد و روند درمان آن نسبت به سایرین بسیار راحت تر است.

سندروم تونل کارپال

این سندروم مربوط به فشرده سازی اعصاب می باشد. در این عارضهه یکی از اعصاب اصلی بازو یعنی عصب اولنار، هنگامی که در امتداد داخل آرنج شما قرار دارد و از داخل جایی  به نام تونل کوبیتال عبور می کند ، فشرده می شود. در چنین وضعیتی ممکن است در دست، بازو و انگشتان خود سوزش یا بی حسی داشته باشید.

بیمارهایی که موجب درد آرنج می شوند:

علت درد آرنج چپ و راست

علاوه بر موارد بالا، در برخی موارد درد آرنج شما مربوط به بیماری های دیگری می باشد که یکی از علائم آن ها درد آرنج است. در چنین شرایطی بسیار مهم است که تشخیص به خوبی انجام شود تا بتوان روند درمانی مناسبی را انتخاب کرد. برخی از این بیماری ها عبارت است از:

چه زمانی برای درد آرنج باید به پزشک مراجعه کنیم؟

به صورت کلی نه تنها برای درد آرنج بلکه برای تمامی عارضه ها شما باید پس از مشاهده اولین علائم برای تشخیص نزد پزشک مراجعه کنید، تشخیص به موقع کمک می کند تا قبل از شدید شدن بیماری برای درمان اقدام کنید و به این صورت نتایج بسیار بهتری را به دست می آورید.

اما به طور کلی دیگر نشانه هایی که شما را ملزم می کند تا نزد پزشک متخصص مراجعه کنید شامل موارد زیر می باشد:

• ناتوانی در حمل اشیاء و یا استفاده از بازوی شما
  • آسیبی که باعث تغییر شکل مفصل آرنج می‌ شود
  • درد آرنج که در شب یا هنگام استراحت رخ می ‌دهد
  • ناتوانی در صاف کردن یا خم کردن بازو
  • تورم یا کبودی قابل توجه در اطراف آرنج
  • نشانه‌ های عفونت، از جمله تب، قرمزی، و گرمی

روش های درمان درد آرنج

درمان خانگی درد آرنج

درمان آرنج درد

این که دقیقا از چه روش درمانی باید برای شما استفاده شود، وابسته به علت درد می باشد. بنابراین در مرحله اول باید دلیل درد آرنج مشخص شود و سپس متناسب با آن از یکی از روش های درمانی زیر استفاده کرد:

اصلاح فعالیت

اولین کاری که شما به جهت کنترل درد می توانید انجام دهید این است که فعالیت های خود را محدود کنید، به طور مثال از بلند کردن اشیا سنگین، هل دادن و ورزش هایی که فشار دست احتیاج است خودداری کنید.

استفاده از یخ

ماساژ با یخ می تواند از درد و التهاب شما تا حد زیادی کم کند، به این منظور مقداری یخ را درون پارچه قرار دهید و آن را روی آرنج بگذارید.

ماساژ

ناحیه دردناک را به آرامی ماساژ دهید تا درد شما کاسته شود، اگر این کار را با استفاده از روغن های مخصوص انجام دهید قطعا نتیجه بهتری به دست می آید. همچنین شما می توانید پس از ماساژ به آرامی حرکات ورزشی ملایم را شروع کنید تا قدرت تحمل شما افزایش یابد.

بستن آرنج

به جهت کنترل درد و سوزش، بستن آرنج با بانداژ های مخصوص راه حل بسیار مناسبی می باشد. زمانی که شما آرنج خود را می بندید، حرکات آن محدود تر می شود و اینگونه به عضلات و بافت ها این فرصت را داده اید تا خود را سریع تر ترمیم کنند.

به جهت این که نتایج مثبتی از این کار به دست آورید، توصیه می کنیم حداقل روزی دو ساعت آرنج خود را بسته نگه دارید.

پی آر پی

تزریق پی ار پی ارنج

تزریق پی ار پی به آرنج

پلاسمای غنی شده شده از پلاکت یا همان پی ار پی یکی از روش های جدید درمانی است که در حوزه های متعددی استفاده می شود. با توجه به این که زمانی که تاندون ها دچار آسیب می شوند خون رسانی به آن ها با سرعت کمتری انجام می شود، روند ترمیم آهسته تر انجام می شود.

استفاده از پلاکت های خون می توانند فاکتورهای رشد و ترمیمی را جذب نمایند، بنابراین تزریق پلاکت ‌ها به محل تاندون ‌های آسیب‌ دیده، که از خون خود بیمار گرفته می‌شود، ایده مناسبی می‌ باشد.

تزریق اوزون

انتقال اکسیژن فعال به صورت مستقیم را اوزون تراپی می گویند. گاز اوزون دارای خاصیت احیا کنندگی و ضد التهاب است، بنابراین تزریق مستقیم آن به بافت های آسیب دیده موجب کم شدن درد و التهاب بیمار می شود.

به صورت کلی اوزون با فعال سازی سلول های بنیادی نقش بسیار بالایی در ترمیم و بازسازی سلول های آسیب دیده دارد.

فیزیوتراپی

یکی از روش های عالی برای بالا بردن روند درمان و به دست آوردن نتایج مطلوب، فیزیوتراپی می باشد. همچنین شما با این روش اطمینان حاصل می کنید که امکان عود مجدد بیماری در آینده وجود ندارد. بنابراین توصیه می کنیم حتما چند جلسه فیزیوتراپی داشته باشید.

عمل جراحی آرنج

همان طور که بیان کردیم روش های درمانی متعددی برای درد آرنج وجود دارد و این که کدام یک از این روش ها برای شما تجویز شود وابسته به سن، میزان آسیب و علت درد شما می باشد.

عموما پزشکان در مرحله اول از روش های درمان ساده تر استفاده می کنند، اما در صورتی که نتایجی ایجاد نشود و درد شما همچنان وجود داشته باشید از روش های درمانی جدی تری استفاده می شود.

در آخر در برخی مواقع مثل شکستگی آرنج، دررفتگی، موارد متوسط ​​تا شدید سندرم تونل کوبیال و اپی کندیلیت داخلی مزمن، جراحی سنتی باز موثرترین روش است. برای سایر موارد، مانند اپی کندیلیت خارجی مزمن، آرتروز آرنج و استئوکندریت دیسکان، جراحی آرتروسکوپی آرنج ترجیح داده می شود.

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با علت درد آرنج و انواع روش درمانی که برای آن وجود دارد آشنا نماییم. در آخر توجه داشته باشید که شما باید بلافاصله از زمانی که دردتان شروع می شود برای تشخیص و درمان اقدام کنید. این گونه هم روند درمانی سریع تری خواهید داشت و هم از بسیاری عوارض جلوگیری می شود.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد، در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.

به این صفحه چند امتیاز میدی؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید!

میانگین رتبه 0 / 5. 0

1 پاسخ دادن